Byggahus.se

En tråd för lite

1. tommib
    Husägare · Nivå 22
    Hej BH!

Hur gör man snyggast om man har två markiser som ska styras från en kopplingsbox?
    Varje markis behöver PE+N+Upp+Ner. Om man sätter en dosa mellan de två markiserna (de sitter i bredd på fasaden) kan man klara sig på 6 trådar om de får dela på PE+N, men det är fortfarande en tråd för lite i en vanlig 5G1,5.....
    Dold dragning med rör/slang och FK är inte lämpligt/möjligt.
    Kopplingsboxen ska nog helst inte sitta ute.

Är det bara bita i det sura äpplet och dra fram en fyrledare till varje eller finns det något annat alternativ?

2. E
    Medlem · Nivå 23
    Ska dom inte gå upp och ner samtidigt? För då är det ju bara att parallellkoppla markiserna

3. tommib
    Husägare · Nivå 22
    Jo, men motorerna verkar gå olika fort. Suck.... detta huset.....

Dessutom täcker de olika delar av altanen och det finns fall där den ena ska ut men inte den andra. Hon som bestämmer kommer troligen ha åskter om de inte går att styra separat. Annars var det en bra ide förstås.

Edit: Har för övrigt också funderat på ett tvåpoligt relä och koppla om ute vilken markis man styr, då skulle fem trådar räcka men jag skulle störa mig på att de inte går att köra samtidigt...

4. S
    Medlem · Nivå 10
    Det finns ju 6g1.5 också, eller om det var 7g1.5, har använt det en gång iaf, men det är ingen standardkabel o därför ganska dyr. Hur långt behöver kablarna gå, är det möjligt att dra 2st 4g1.5 i en dubbellist istället? Då slipper du kopplingsdosan.

5. B
    Medlem · Nivå 11
    Du kan ändra lite på idén med relät. Låt relät välja upp/ner och använd en fasledare för varje motor.
    Då kan du köra en i taget eller båda samtidigt. Den enda begränsningen är att båda måste gå åt samma håll om du kör dem samtidigt.

6. lars_stefan_axelsson
    Besserwisser Nivå 15
    Enklast är väl att dra två fyrledare. Kan man spika dit en snyggt så är det ju inte mycket fulare med två.

Annars, radiostyrning? Du behöver ju bara motsvarande funktion för en garageport så det borde inte vara omöjligt att finna något relä som fixar det. Jag köpte mina markiser med fjärrstyrning via radio och det är smidigt t ex att kunna dra ut in över uteplatsen när man sitter där. Smidigt, men kanske inte livsavgörande. Automatik trodde jag däremot var lite lyx, men den var inte så dyr så vad f-n, men det visar sig att vi inte klarar oss utan det, så det är ett tips att ta höjd för (men blir ju ännu krångligare för dig i så fall).

7. tommib
    Husägare · Nivå 22
    Tack för alla bra svar!
    Troligen blir det två fyrledare, jag får inte ihop det på något annat sätt. Jag har tänkt mig att bygga styrningen själv (för att det är kul, några pengar sparar man inte) och då också bygga in automatik.
    Det är mycket viktigt för oss med automatik då vi har många och stora fönster i söderläge vilket gör att innetemperaturen blir uppåt 30 grader på sommaren. Att markiserna då går ner av sig själva och upp om det blåser så att de inte går sönder är således vitalt.

8. 1
    Medlem · Nivå 14
    Fungerar inte en lämplig styr- och maskinkabel?
    Hur ska markiserna manövreras?
    Motorerna ska aldrig parallellkopplas.
    Om det styrs med samma brytare eller "sol & vindautomatik" så behövs en reläbox.
    Till reläboxen kan du även ansluta separata brytare för varje markis samt en "sol & vindautomatik" som styr båda om så önskas.
    Om det är ett smart hus så kan t.ex ABB Jalusiaktor användas.

9. E
    Medlem · Nivå 23
    Varför skulle man inte kunna köra två markiser parallellt på samma brytare?

10. 1
    Medlem · Nivå 14
    Enklast svar är för att rörmotortillverkarna föreskriver det och att parallellkoppling dödar samtliga garantier.
    Precis som brytaren som reglerar inte får ha fasta lägen.
    Olika markiser går olika längder samt att olika motorer kan gå i olika hastigheter och en motor ska inte strömsättas efter att gränsläget brutits.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    inkoppling_somfy.jpg

Det finns några enstaka motorer på marknaden med elektroniska gränslägen som kan parallellkopplas men det är snarare ett undantag, mekaniska gränslägen får aldrig parallellkopplas.

Redigerat 6 apr 2015 15:11
  11. tommib
    Husägare · Nivå 22
    Humhum.... punkt 2 där var ju lite trist. Jag hade tänkt att styra via just växlande reläkontakt. Jag antar att anledningen är att reläet kan "fastna" om styrlogiken fallerar vilket skulle göra att motorn spänningssätts mer än de föreskrivna tre minuterna...

Måste hitta på något bra där, kanske en hållkrets som är helt vid sidan av mikrokontrollern men det blir lite byngligt. Reläkortet jag tänkte använda har just fyra växlande reläer och passar väldigt bra till denna applikation. Det har diskuterats tidigare på forumet apropå isolationsavstånd mm....

12. E
    Medlem · Nivå 23
    Jag ser vad det står, men eftersom det är det mekaniska gränsläget som stoppar markisen i ändläget, inte brytaren, ser jag fortfarande inte problemet för när gränsläget bryter blir ju motorn spänningslös. Jag skulle vilja veta varför

13. tommib
    Husägare · Nivå 22
    Gissningsvis har det att göra med att det finns en mekanisk brytare i motorn för ändläget som inte är specad för att ha spänning på hela tiden.

14. E
    Medlem · Nivå 23
    Den blir ju spänningslös när "upp/ner knappen släpps och det måste den ju tåla.

15. tommib
    Husägare · Nivå 22
    Ja, men om du inte har en återfjädrande brytare (3) eller ett växlande relä (2) så blir den inte nödvändigtvis det.