Byggahus.se
Hallå. Har ett enplanshus a 1969 byggt i vinkel.
Är nogrann och uppe på vinden flera gånger per år och kollar så allt ser ok ut, hela bostaden har nivellgolv med olika beläggningar. Oljeeldat till 2007, sedan fjärrvärme till 2012 och nu bergvärme.
Tilläggsisolerat 2011 av tidigare ägare, har inte visat några direkta problem med mögel på vinden, det finns ju, men i låg utsträckning.

I veckan gick jag upp och fuktmätte lite, och fick väldigt märkliga värden. I några brädor, som i övrigt känns kärnfriska. Ingen lukt, inget speciellt alls.

I brädan med rost på spikbandet över 30%, och det är snudd på i hela brädans bredd.

I brädorna närmast ligger det på 14-16%.

Vad kan orsaka detta? Taket är bytt 2016, det jag kan tänka mig är om det smiter upp luft runt luckan till vinden, som ligger alldeles under men då borde ju flera brädor ha hög fukthalt.

Kan den vara impregnerad eller något som stör mina billiga mätare??
 
  • Vindutrymme med träbjälkar, isolering, elektronisk enhet på väggen, skymd sikt, mörkt, obebott utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En fuktmätare visar 31.1% fukt på en träyta under belyst av ficklampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fuktmätare visar 15% på träbjälke i mörkt utrymme med synligt kablage och träkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fuktmätare visar 15.9% i vad som ser ut som en vind eller krypgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital luftfuktighetsmätare visar 30% på träyta, med Schneider Electric logo, svagt upplyst.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kanske läcker in vatten där spikbandet är rostigt och sprider sig i brädan kapillärt?

Hur det fukthalten i samma bräda ut men på större avstånd från bandet?
 
Det är ganska lika, varierar mellan 23-35%. Jag täljde loss en bit från den igår och tog in i värmen. Den var efter typ en timma nere på 16-17%.

Jag tycker det känns konstigt, jag betvivlar läckage. Då både gamla tjärpappen och ny t-duk samt pannor ligger på. Det är rakt nordlig riktning på taket.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
C Coaster skrev:
Det är ganska lika, varierar mellan 23-35%. Jag täljde loss en bit från den igår och tog in i värmen. Den var efter typ en timma nere på 16-17%.

Jag tycker det känns konstigt, jag betvivlar läckage. Då både gamla tjärpappen och ny t-duk samt pannor ligger på. Det är rakt nordlig riktning på taket.
Oki så då är rosten från för takbytet?
 
A
varm fuktig inomhus luft kondenserar mot mot det kalla bandet och fuktar uppträtt
 
  • Gilla
claym
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Oki så då är rosten från för takbytet?

Jag vill minnas att rosten varit där innan också ja. Det har kanske varit såhär i alla år, men känns lite olustigt.

Det jag kan tänka mig är att den kalla uteluften möter det varmare just där, du ser ju att det inte ligger isolering och en stor luftspalt mot yttertaket. Och kondensutfällningen blir där.
De brädorna som är hög fuktighet är ej hyvlade och väldigt grov i ytan, kanske suger de bättre än de hyvlade.
 
C Coaster skrev:
Jag vill minnas att rosten varit där innan också ja. Det har kanske varit såhär i alla år, men känns lite olustigt.

Det jag kan tänka mig är att den kalla uteluften möter det varmare just där, du ser ju att det inte ligger isolering och en stor luftspalt mot yttertaket. Och kondensutfällningen blir där.
De brädorna som är hög fuktighet är ej hyvlade och väldigt grov i ytan, kanske suger de bättre än de hyvlade.
Det är ett lite märkligt sammanträffande att rosten sammanfaller med den fuktiga brädan. Även om det är kondens så lokal.

Det finns ingen anledning till panik. Du har ju koll och kan mäta vad som händer vid regn och torrperioder värme etc,
 
  • Gilla
Frasse07
  • Laddar…
Som sagt, ingen panik. Som du säger så ser det ju generellt rätt friskt ut, så även om det skulle vara någon form av läckage eller annat så har du ju god tid på dig att analysera vad det kan vara och hur det ska åtgärdas innan det blir ett stort problem.

Även om du inte tror på läckage så skulle jag ändå rekommendera dig att ta en titt på motsvarande ställe i vår, när snön är borta och det mesta har torkat upp. Lyft på takpannorna där och upp över nästa skarv i duken ovanpå pappen.
Känn på den och se om allt känns "som det ska".
Om det är något litet läckage i duken så kan det ju leda till att det rinner på pappen fram tills dess att det finns någon skada på den.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Som sagt, ingen panik. Som du säger så ser det ju generellt rätt friskt ut, så även om det skulle vara någon form av läckage eller annat så har du ju god tid på dig att analysera vad det kan vara och hur det ska åtgärdas innan det blir ett stort problem.

Även om du inte tror på läckage så skulle jag ändå rekommendera dig att ta en titt på motsvarande ställe i vår, när snön är borta och det mesta har torkat upp. Lyft på takpannorna där och upp över nästa skarv i duken ovanpå pappen.
Känn på den och se om allt känns "som det ska".
Om det är något litet läckage i duken så kan det ju leda till att det rinner på pappen fram tills dess att det finns någon skada på den.
Jag var uppe i veckan som var, när det slog om från -19 till +2 och snösmältning såklart, då hade jag 40% fukt i brädan.

Det jag tycker är märkligt är att det inte finns några direkta spår av fritt vatten, alltså om det är läckage borde det vara mera tycker jag. Och inte att brädan kanske skulle suga upp så den blev så fuktig i hela sin längd, dvs typ 2.5-3m.

Har varit uppe och mätt lite till nu. Det är främst de brädorna som är väldigt grova i splinten som har hög fukthalt, alltså i samma område som på bilderna, inte i övriga taket där jag kommer åt att mäta utan att krypa i isoleringen. 18-35%

De hyvlade brädorna överstiger aldrig 18%, väldigt konstigt.
 
Vad har du för luftfuktighet på vinden?
 
C Coaster skrev:
De hyvlade brädorna överstiger aldrig 18%, väldigt konstigt.

Intressant spaning.

Måste man gissa så har det sågade brädorna större yta att ta till sig kondenserande fukt.

Då ligger problemet kanske i fukt som kommer upp genom vindsbjäklaget?
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Vad har du för luftfuktighet på vinden?

Just nu, -6.5 och 78%
 
Ulltand Ulltand skrev:
Intressant spaning.

Måste man gissa så har det sågade brädorna större yta att ta till sig kondenserande fukt.

Då ligger problemet kanske i fukt som kommer upp genom vindsbjäklaget?
Ja, mäter jag i det fuktiga brädorna i någon kvist så är det 16-17% fukt där….?

Det må så vara, det är ingen ångspärr utan bara en broms i form av en papp. Där problemet har uppstått är ovan garaget, alldeles ovan en garageport som är allt annat än tät, dock håller jag 16-18gr i garaget året runt. Kanske är det varmluft som läcker ut från porten som drar upp på vinden och kondenserar? Jag har ingen frost eller tecken på det i området, vilket jag kan tycka det borde vara om brädorna håller 30% fukt, det motsvarar ju över 100% RH, då borde det väl finnas fritt vatten på undertaket eller?
 
C Coaster skrev:
Ja, mäter jag i det fuktiga brädorna i någon kvist så är det 16-17% fukt där….?

Det må så vara, det är ingen ångspärr utan bara en broms i form av en papp. Där problemet har uppstått är ovan garaget, alldeles ovan en garageport som är allt annat än tät, dock håller jag 16-18gr i garaget året runt. Kanske är det varmluft som läcker ut från porten som drar upp på vinden och kondenserar? Jag har ingen frost eller tecken på det i området, vilket jag kan tycka det borde vara om brädorna håller 30% fukt, det motsvarar ju över 100% RH, då borde det väl finnas fritt vatten på undertaket eller?

Är garaget i samma vind som resten av huset? I så fall är det väl den kallaste delen i rummet och fukten kondenserar ut där först.

Du har rimligen inte någon större fuktlast i garaget så portteorin håller jag för osannolik.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Är garaget i samma vind som resten av huset? I så fall är det väl den kallaste delen i rummet och fukten kondenserar ut där först.

Du har rimligen inte någon större fuktlast i garaget så portteorin håller jag för osannolik.
Ja, det är i samma byggnad. Det märkliga är ju att jag endast har problemet som vätter mot norr, ej i andra ändan som är mot syd. Dock är takfotsventilationen igensatt där, ej av mig utan tidigare ägaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.