Byggahus.se
har en 2 år gammal påslös Electrolux Twinclean cyclonic som jag är missnöjd med.
Inget hit om man har en hund med lång päls. Hundhår virar sej rund hjul vid munstycket och måste regelbundet klippas bort med en nagelsax för annars slutar dom rulla. Pälsen täpper till tratten som sitter i dammbehållaren - tappar suget!

Det där om självrensande luftfilter i reklamblad kan man glömma och enbart tryckluft duger som rengöringsverktyg även om man inte har en hund. Hundhår når ej till filter ( täpper till tratten i stället) men det finaste damm täpper till alldeles för snabbt och för bra. Suget försvinner efter några städrundor.
Dammbehållarens lock är ej avtagbart och är ofta i väggen när behållaren ska tömmas. För att inte snacka om alla vofflade ytor ( ljuddämpning?) som är besvärliga att torka av och luftkanaler man inte ens kommer åt.

Skador:
För klen rörfäste kallad "parkering" har sprukit sönder för länge sen. Lika klen fäste ( plastbit) mellan rör och handtag är slitet och håller inte ihop längre. Nu får jag själv hålla båda rördelarna ihop för att kunna dammsuga.
Det var mina Twinclean erfarenheter som kanske kan vara till nytta för andra som funderar att köpa just den modellen.

Nu efterlyser jag tips från andra som är nöjda med sin påslös dammsugare :).
gaia
 
Jag har också en Twinclean, och instämmer helt med gaia. Vilken dammsugare som helst för 495kr på ÖB torde vara mycket bättre. Önskar också tips om bra påslös dammsugare som det inte står Electrolux på.
 
nu är vi två som behöver goda råd :)
Hjälp!!!
Finns det någon som är nöjd med en påslös??????
jag tycker om ideen att ersätta påsar med cyclon men...vilken fabrikat?
Söker en robust maskin som klarar en villa fylld med hundhår.
gaia
 
Men varför vill ni ha påslös?
Är det inte alltid bättre med påse?
 
Påsar är dyra, de skall kommas ihåg att köpas hem, och av rätt modell.

Jag fyller lätt en påse i veckan, och det blir rätt mycket pengar för något man inte rimligen behöver plus besväret med att köpa och byta dem.
 
Swetrot skrev:
Påsar är dyra, de skall kommas ihåg att köpas hem, och av rätt modell.

Jag fyller lätt en påse i veckan, och det blir rätt mycket pengar för något man inte rimligen behöver plus besväret med att köpa och byta dem.
vill ha påslös av samma orsaker som ovan. Hundhår bygger snabbt en filt inuti påsen och sugförmågan faller markant långt innan påsen är halvfylld....så känns det i alla fall.... och påsbyten är dyra. Har man pälsdjur hemma så luktar det ur dammsugarpåsen när man startar den halvfylld som legat några dagar.
Behållaren kan jag enkelt tömma under och efter städningen utan att det kostar ca 80kr/ byte.
För mej har påslös många fördelar :)
Kan ej installera en (påslös) centraldamsugare osynligt i det gamla huset.
Var mycket nöjd med påslös men inte med hållbarheten och användarvänligheten av just Twinclean. Undrar om det finns bättre fabrikat ?
gaia
 
Vi hade hem en försäljare som ville sälja en dammsugare som hette Aquatech / Pro Aqua.
Den verkade ganska bra o använde vatten som filter...
Dock så kostade den 40 000 kr o e långt över vad jag anser vara rimligt för en dammsugare!
Funderar på att jaga en begagnad på blocket men först vill jag höra om nån som har en sån verkligen e nöjd me den o tycker den e prisvärd?
Har också djur o de går åt mycke påsar.....men å andra sidan får vi många påsar för 40K:)
 
Om det kommer en dammsugare försäljare och offerera en sugare för 40 000 kr så skall de ha en hård dörr i skallen. de försöker nog lura gamla tanter och skall behandlas därefter.

själv kör jag med en nilfiisk för grovdamsukandet (oftast med 25 liters påse) och en nextremt sugande elektrulux för resten. Inte ett hundhår kvar effter en tur med denna.
 
Hemmakatten
Ja, en sådan dammsugarförsäljareär inget annat än en sol- och vårare.

Dessa dammsugarförsäljare var på tapeten för några år sedan och det stod mkt att läsa om dem i tidningarna. Dammsugarna är varken bättre eller sämre än "vanliga" för 2 - 4.000:-. De som säljer är tvungna att upplysa om att hemförsäljningslagen gäller, dvs. att man har två veckors ångerrätt. Tyvärr upplyser försäljarna sälan om denna lag (vilket de är tvungna till) och tyvärr påminner försäljningstakterna om de som de irlänska/engelska asfaltläggarna kör med, dvs. de är extremt påstridiga och pushiga. Akta er!!
 
ja jag kan bara hålla med...de sa att de skulle komma över o visa deras fantastiskta produkt o de skulle ta max en timme....de tog nästan 3 timmar o de var först efter två jag lyckades få ur han va den kostade!! O då var de ju som sagt knappast intressant längre för min del....
Tror dock fortfarande att den var rätt bra....för en tiondel av priset hade jag slagit till:)
 
...forstättning...
Min Elektrolux Tvinclean är över 3 år gammal nu. Munstyckets fäste gick sönder och ville inte sitta fast längre och byttes ut till en billig ersättning + adapter. Ny original var dyrt> 500kr, tyckte jag, och dessutom vet man ju inte hur länge resten håller. De andra plastiga rörkopplingar är också utslitna och röret började nu ramla av vid handtaget under dammsugning då och då - irriterande!!!! Suger tjuvluft där också - jätte ynklig konstruktion.
Hur kan man misslyckas att konstruera en hållbar koppling mellan 2 rör ???

ALDRIG MER ELECTROLUX !!!!!!
....min fråga är fortfarande aktuellt :)
en bra cyklon dammsugare - finns det ?????

Svetrot, hur gick det med ditt Tvinclean exemplar? Fick du den reparerat ? Eller skrotat? :).
Jag orkade inte reklamera för då måste jag bevisa att det är ett materialfel eller dålig konstruktion ... och hur gör man det om man inte är en diplomerad expert? Man får bara veta att det är ens egen fel för man har använt den. Dessutom smyger förfallet in precis när 3 års gränsen är passerat.

Om du har hittat en prisvärt ersättare till Elux skräpet så vill jag gärna ha ett tips :)
gaia
 
Redigerat av moderator:
DeWalt har ju byggdammsugare, dessa är bra.
 
pbengtsson skrev:
DeWalt har ju byggdammsugare, dessa är bra.
Säkert men jag behöver den hemma till vanlig städning så en byggdammsugare blir för mycket :)
gaia
 
storkarp skrev:
Om det kommer en dammsugare försäljare och offerera en sugare för 40 000 kr så skall de ha en hård dörr i skallen. de försöker nog lura gamla tanter och skall behandlas därefter.

själv kör jag med en nilfiisk för grovdamsukandet (oftast med 25 liters påse) och en nextremt sugande elektrulux för resten. Inte ett hundhår kvar effter en tur med denna.
Vi blev pålurade en försäljare får ca ett år sedan som sålde de dammsugarna. Fast vårt pris var bara 33000kr. Det ringde en tjej och sa att ett kompispar till oss ville ge oss en gåva i form av rengöring av valfri möbel, matta eller säng. Ohh va hyggligt tänkte jag och tackade ja med en långhårig, svårstädad matta i åtanke. Sedan förväntade jag mig att en snubbe i skåpbil med städutrustning skulle komma och rengöra. Istället kom en kostymnisse-försäljare i en Skoda Superb. Det slutade med att vi fick rengöra mattan själva med dammsugaren han hade med sig medans han babblade på om hur braa den var, i 1,5 timmar! När han sedan kläckte ut sig att han ville ha 33 lök för maskinen var intresset iskallt, i synnerhet från tjejens sida. "Prioriterar ni inte ett rent hem för era barn" sa han då. Jag tror jävlar inte det tog 15 sekunder innan han och hans saker befann sig utanför dörren, vilket tjejen hade sett till. Tror aldrig jag sett henne så svart i blicken.:D
 
Jag har hund och har en http://www.netonnet.se/art/hem-och-...ugare/philips-fc861001expression/115114.4716/ inte påslös men den fungerar mycket bra enligt mig. Påsar köps i 5pack på samma ställe för 59kr = ca 12kr påsen. Finns billigare på lokalaaffären också 50kr för 5 = 10kr per påse. 52veckor = 520kr inte så farligt. Nu dammsuger vi inte hysteriskt mycket här hemma men en påse räcker åtminstonde till 5-6varv i huset på 140kvm.

Jag ville också ha en påslös från början men då jag jämförde sugeffekten på påslös och med påse är det som natt och dag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.