1 395 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
elsymbol spis
Hej
Numera ansluts ju spisar till ett 3-fasuttag med kontakt från spisen
Symbolen skiljer sig inte från andra uttag (förutom att det krävs 3 fasledningar + 1 nolla + 1 jordledning dit)
Har hittat gamla elritningar från 1959-60 men hittar inget uttag för spisen.
Hur såg symbolen ut för spisen på elritningar på den tiden?
Numera ansluts ju spisar till ett 3-fasuttag med kontakt från spisen
Symbolen skiljer sig inte från andra uttag (förutom att det krävs 3 fasledningar + 1 nolla + 1 jordledning dit)
Har hittat gamla elritningar från 1959-60 men hittar inget uttag för spisen.
Hur såg symbolen ut för spisen på elritningar på den tiden?
Tack för ditt svarE elmont skrev:
Men på min elritning finns ingen punkt, bara en symbol med 4 små rektanglar/kvadrater ihop - är det också symbol för spis? Trodde det betydde "värmeföremål".
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
.....och spisen är ett "värmeföremål"......typ
Protte
Protte
Klicka här för att svara