Hej
Numera ansluts ju spisar till ett 3-fasuttag med kontakt från spisen
Symbolen skiljer sig inte från andra uttag (förutom att det krävs 3 fasledningar + 1 nolla + 1 jordledning dit)
Har hittat gamla elritningar från 1959-60 men hittar inget uttag för spisen.
Hur såg symbolen ut för spisen på elritningar på den tiden?
 
PÅ den tiden använde man (normalt) inte stickproppar för anslutning av spisar utan det var fast anslutning som gällde. Symbolen för den dosan är en rund punkt i änden av spisledningen
 
E elmont skrev:
PÅ den tiden använde man (normalt) inte stickproppar för anslutning av spisar utan det var fast anslutning som gällde. Symbolen för den dosan är en rund punkt i änden av spisledningen
Tack för ditt svar
Men på min elritning finns ingen punkt, bara en symbol med 4 små rektanglar/kvadrater ihop - är det också symbol för spis? Trodde det betydde "värmeföremål".
 
.....och spisen är ett "värmeföremål"......typ

Protte
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.