Byggahus.se
Hej,

Körde med högtryckstvätt (2100 w) igår, säkringen hade ingen annan last men gick flera gånger (10A).

Ett företag är här idag och använder en 23 cm vinkelslip. Samma säkring som ovan går. Bytte till gamla centraldammsugarens uttag, säkringen gick (10A).

Har lagt last på dessa säkringar med "tyngre" maskiner förut utan problem.

Bytte till ett uttag som går på personskyddsautomaten till badrummet, som i sig är hyfsat ny. Funkade utmärkt utan att den löste, också 10A.

Tänker att 10A bör klara lasten från en högtryckstvätt och vinkelslip, särskilt när inget annat belastar de.

Är det säkringarna som börjar bli trötta eller kan det vara något annat fel?

I övrigt tänkte jag på att fixa 16A till före detta centraldammsugarens uttag i garaget så man kan köra lite starkare maskiner. Vad tror ni om det, nödvändigt ens?
 
Vad är det för typ av överströmsskydd, säkring (diazed) eller dvärg? Ålder?
När löste de? Direkt vid start eller efter en liten stund?
Båda typerna "åldras". Även en ny säkring kan lösa ifall det är dålig kontakt mot passdel och propphuv (svetsloppor).
En dvärg kan mycket väl tappa 10-20% av sin kapacitet pga ålder, tidigare överlast och kortslutningar.
Har du en uppfattning om spänningen i dessa uttag? Hög belastning i nätet kan de lägre spänning som kan orsaka högre ström i dessa maskiner.
Här kan man prata om att mäta är att veta, ifall man har en strömtång och kan mäta det eventuellt korta förloppet.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Vad är det för typ av överströmsskydd, säkring (diazed) eller dvärg? Ålder?
När löste de? Direkt vid start eller efter en liten stund?
Båda typerna "åldras". Även en ny säkring kan lösa ifall det är dålig kontakt mot passdel och propphuv (svetsloppor).
En dvärg kan mycket väl tappa 10-20% av sin kapacitet pga ålder, tidigare överlast och kortslutningar.
Har du en uppfattning om spänningen i dessa uttag? Hög belastning i nätet kan de lägre spänning som kan orsaka högre ström i dessa maskiner.
Här kan man prata om att mäta är att veta, ifall man har en strömtång och kan mäta det eventuellt korta förloppet.
Tack Bo för svar. Oklart vilken typ, lägger till en bild om det säger nåt. Säkringarna är nog original så från 1990. De löste både efter en stund och direkt från gång till gång. Uttagen är 230v.
 
  • Elskåp med säkringar och automatsäkringar, etiketterad och numrerad, Siemens och Hager, vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag gissar att det är de gamla Siemensdvärgarna som löser? Det är kvalitetskompontenter. Vilken av den löste inte? Var det Hager? Denna gamla typ L tål på papperet lite mer överlastström än dagens typ C, men de kan som sagt vara gamla och slitna. Däremot är de lite snabbare vid start- och kortslutningsströmmar och liknar där dagen B dvärg.
M Mjolnir skrev:
Uttagen är 230v.
Jag menade vilken spänning du faktiskt har i uttaget när det belastas. Det behöver mätas upp.

Som samt, man behöver mäta lite för att avgöra om dessa dvärgar har nått sin livslängd. Det är troligen billigare att byta dem (eller åtminstone de som löser i förtid) till fabriksnya av god kvalitet.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag gissar att det är de gamla Siemensdvärgarna som löser? Det är kvalitetskompontenter. Vilken av den löste inte? Var det Hager? Denna gamla typ L tål på papperet lite mer överlastström än dagens typ C, men de kan som sagt vara gamla och slitna. Däremot är de lite snabbare vid start- och kortslutningsströmmar och liknar där dagen B dvärg.

Jag menade vilken spänning du faktiskt har i uttaget när det belastas. Det behöver mätas upp.

Som samt, man behöver mäta lite för att avgöra om dessa dvärgar har nått sin livslängd. Det är troligen billigare att byta dem (eller åtminstone de som löser i förtid) till fabriksnya av god kvalitet.
Tack Bo. Det var Siemens säkringarna. Trodde först att det var nåt fel på högtryckstvätten men när samma sak upprepa dig med andra prylar så förstod jag att det måste va annat. Tyvärr ingen siffra på spänningen du frågar om. Vilka säkringar är idag ansedda som marknadens bästa, för byte av Siemens?

När man ändå hämtar hit en elektriker, ska man dra 2.5 mm2 till gamla centraldammsugarens uttag och ersätta med 16A så man kan köra lite högre last? Vägen till elcentralen är max nån meter.
 
Jag vet inte om Siemens fortfarande är kvalitet idag, men ovanlig i bostäder. De flesta använder Hager. Vi har inga klagomål vad jag kommer ihåg om att de brukar lösa i förtid. Det är åtminstone prisvärda.

Visst är det alltid bra med ett uttag för lite tyngre last. Det bestämmer du själv. Är ledningen utanpåliggande så kan du säkra upp utan att byta kabeln.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag vet inte om Siemens fortfarande är kvalitet idag, men ovanlig i bostäder. De flesta använder Hager. Vi har inga klagomål vad jag kommer ihåg om att de brukar lösa i förtid. Det är åtminstone prisvärda.

Visst är det alltid bra med ett uttag för lite tyngre last. Det bestämmer du själv. Är ledningen utanpåliggande så kan du säkra upp utan att byta kabeln.
Tack åter igen Bo för bra svar 🤝
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Prova den gärna i ett annat uttag på en annan obelastad grupp. För att se om samma fel uppstår
 
A avh67f skrev:
Prova den gärna i ett annat uttag på en annan obelastad grupp. För att se om samma fel uppstår
Ska prova fler uttag nästa gång, provade totalt 3,på det tredje försöket gick det 😄
 
M Mjolnir skrev:
Ska prova fler uttag nästa gång, provade totalt 3,på det tredje försöket gick det 😄
Oj läste lite slarvigt. Vet inte hur jag lyckades missa att du redan provat det.
 
Du löser problemet lättast med att koppla in en extra förlängningssladd i mellan uttaget och maskinen ni kör. Ta den längsta ni har. Denna lösningen använder ni bara om det är tillfälligt. Då går inte säkringen lika lätt
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
Bara skit med automater, dom tål inte tung last och det blir det i starten av dom verktyg du har tvätt/slip/vinkelslip e,t.c . För att komma förbi problemet är att byta 10 A för det uttaget till 13 A och fullt godkänt. Det med spänningar eller annat som nämnts, kan du glömma.
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
Tack, ska ordna det när jag kommer hem från semestern 😎
 
Körde lite trädgårdsmaskiner idag, lövblås med märkeffekt 2500w och vertikalskärare 1300w. Ingen säkring gick, däremot glappade maskinerna. Visade sig vara fel på 1 av de 3 sammankopplade skarvsladdarna. När jag kopplade in vägguttagstestaren (Malmbergs) i skarvsladden så lyste N/L/PE, när jag vände på testaren lyste bara L. Oklart vad det innebär i praktiken men men... Tog bort den skarvsladden sen och allt funkade klockrent. Sladden var märkligt nog inte ens skadad så vet inte varför det visade så. Undrar om det inte var denna sladd som gjorde att säkringarna alltid gick när jag körde högtryckstvätten och vinkelslipen.. Visar sig nästa gång de används 😅
 
Vad för skarvsladd, en med gjutna kontakter i varje ända. Bara skit ledarna i kabeln är pressade på stiften och gjuts in. <en klassiker med dessa. Klipp bort kontakterna och sätt ditt nya av gummityp och problemet är nog löst då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.