Byggahus.se
Faktiska förbrukningen ligger en bit under prognosen nu på svk:s hemsida. Kan det bero på att folk fått decembers elräkning nu tro?
 
  • Haha
  • Gilla
Batte_ och 1 till
  • Laddar…
A
Onsalakorven Onsalakorven skrev:
Ok, nu blottar jag min okunskap här men vad är det som skiljer när jag verkar kunna teckna fast prisavtal på 5 år på ca 79 öre (via Elskling) eller 119 öre hos Vattenfall (mitt befintliga elbolag). Som lägst har jag betalat 44öre i somras. Känns som en orimlig skillnad om villkoren är relativt lika. Vad missar jag?
att det ditt fasta avtal kommer att kosta dig samma oavsett även när elpriserna är till skänks.. Och då tjänar elbolagen enormt på dig och alla andra..
Medans när elen är dyr så tjänar de på de med rörligt..
 
  • Gilla
katho75
  • Laddar…
T
Eriksgatan Eriksgatan skrev:
Gör dig gärna omaket att ägna 3 sekunder till att läsa TS första inlägg inklusive frågan "hur ser era elräkningar ut?" innan Du definierar vad som ska få lov att skrivas i tråden. Mitt inlägg besvarade TS fråga.
Dina inlägg hittills har lett till att jag är helt ointresserad av vad du anser om andra människor, inklusive mitt elavtalsval, så sluta upp med att kommentera mina inlägg, är du snäll. :rolleyes:
Say what? :crysmile:

Sluta citera mig då!
 
A
G GVR4 skrev:
Faktiska förbrukningen ligger en bit under prognosen nu på svk:s hemsida. Kan det bero på att folk fått decembers elräkning nu tro?
Ja det kan hända.. samt att vädret varit ganska milt.. Och att helgerna nu är över..
 
  • Gilla
GVR4
  • Laddar…
S
Men om elmarknaden är bra som den är nu så borde bär vi anamma det på allt. Allt ska säljas till högstbjudande och alla priser ska följa det. Tex om någon är villig att betala 100kr/kg för potatis så ska alla betala det. (Förutsatt att det finns transportvägar)
 
  • Haha
  • Gilla
katho75 och 3 till
  • Laddar…
A
S Screew skrev:
Men om elmarknaden är bra som den är nu så borde bär vi anamma det på allt. Allt ska säljas till högstbjudande och alla priser ska följa det. Tex om någon är villig att betala 100kr/kg för potatis så ska alla betala det. (Förutsatt att det finns transportvägar)
oj oj.. öppna inte Pandoras ask...
Det skulle leda till oanade konsekvenser..
samt att mass svält skulle bli en första akt..

bränsle skulle bli så dyrt att ingen med äldre bil eller transport skulle komma till arbete..
transporter skulle bli oerhört dyra så både verksamheter och människor skulle gå under..

äldre skulle dö hemma utan hemtjänst då tjänsten skulle bli för dyr..

Den som tror på såna marknader och anser det vara en väg framåt behöver få uppleva en sådan verklighet... Men de ska vara beredda på att förlora allt de äger..
 
  • Gilla
katho75 och 1 till
  • Laddar…
Nej, priset blir inte 100kr/kg förrän det finns kunder till all potatis på marknaden som är beredd att betala det priset.
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
A
D Daniel 109 skrev:
Nej, priset blir inte 100kr/kg förrän det finns kunder till all potatis på marknaden som är beredd att betala det priset.
"Tex om någon är villig att betala 100kr/kg för potatis så ska alla betala det"

Jo när första kunden lägger sin beställning så har man satt priset.
Sedan kan andra handlare pröva med högre belopp men lägsta budet är 100.kr. per kg.. Så går ingen under detta om man kan få det.
Efter ett bra tag utan försäljning sänks priset..
 
S
D Daniel 109 skrev:
Nej, priset blir inte 100kr/kg förrän det finns kunder till all potatis på marknaden som är beredd att betala det priset.
Man straffbeskattar man all annan mat så man lägger ner produktionen. Och på så sätt tvinga folk till att äta massa potatis (se liknelsen med kärnkraft)
 
  • Gilla
katho75 och 1 till
  • Laddar…
A
S Screew skrev:
Man straffbeskattar man all annan mat så man lägger ner produktionen. Och på så sätt tvinga folk till att äta massa potatis (se liknelsen med kärnkraft)
i brist på matbröd får man äta limpa. ;)
 
  • Haha
katho75 och 1 till
  • Laddar…
S Screew skrev:
Men om elmarknaden är bra som den är nu så borde bär vi anamma det på allt. Allt ska säljas till högstbjudande och alla priser ska följa det. Tex om någon är villig att betala 100kr/kg för potatis så ska alla betala det. (Förutsatt att det finns transportvägar)
Och Putin behöver inte ens ta till militär för att sänka Sverige. Räcker att lägga ner en HVDC kabel i Östersjön som kopplas på i SE4 och vara beredd på att bjuda och betala 10kr/kWh så att Syd-Sverige går i konkurs. Allt påhejat av Svenskar med fastpris som kan stoltsera som "duktiga" och klanka ner sina medmänniskor med rörligt som "får skylla sig själva".
 
  • Gilla
  • Haha
OMathson och 2 till
  • Laddar…
På en välfungerande marknad anpassar sig priset snabbt. Det brukar bara vara det första kilot på våren som blir dyrt.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Avser december. Varit bortrest 1/3 av månaden samt haft elbil som använts ca halva månaden. Så tycker det var helt okej.

Ca 160kvm hus, två vuxna och ett mindre barn i Stockholmsområdet.
 
  • Elräkning som visar kostnader för elnät, elöverföring och energiskatt med totalt belopp på 2 486 kr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
V vik_tor skrev:
Och Putin behöver inte ens ta till militär för att sänka Sverige. Räcker att lägga ner en HVDC kabel i Östersjön som kopplas på i SE4 och vara beredd på att bjuda och betala 10kr/kWh så att Syd-Sverige går i konkurs. Allt påhejat av Svenskar med fastpris som kan stoltsera som "duktiga" och klanka ner sina medmänniskor med rörligt som "får skylla sig själva".
Skulle det hända så betalar han nog 100 kr per kWh.. Så det går snabbt..
Men i ärlighetens namn han är inte intresserad av Sverige som land enbart Gotland... ;) så det kan han få tycker jag för att se till att elen sedan blir riktigt billig.. :crysmile:

(skämtar)
 
  • Gilla
katho75 och 2 till
  • Laddar…
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Avser december. Varit bortrest 1/3 av månaden samt haft elbil som använts ca halva månaden. Så tycker det var helt okej.
Dock svårt för dig att få en prischock då du har fastpris. I övrigt så ser det bra ut och du har varit duktig. Tack vare att du har varit bortrest och förbrukat mindre än vanligt så har denna el kunnat transporteras till någon annan stackare i Sverige för 190öre/kWh.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.