1 472 läst ·
7 svar
1k läst
7 svar
Elproblem i gammalt hus
Hej,
För att få upp värmen lite i huset kopplade vi in 2 st värmeelement och höjde dem på full värme. Husets värms annars upp av stora gamla radiatorer i varje rum. Allt gick bra tills vi skulle laga mat och satte på spisen. Då slogs elen till spisen, radiatorerna och varmvattensberedaren av. Kollade i källaren och den lilla gråa eldosan (ser ut som en liten strömbrytare) som varmvattenberedaren är kopplad till hade slagit av. När jag slog på den igen funkade beredaren men inte spisen och ingen värme i radiatorerna. Det gick även att tända och släcka spislampan med knappen på elementet (radiatorn).
Vi har två proppskåp, ett på övervåningen och ett utomhus. Kollade alla proppar, ingen hade gått sönder eller satt löst. Är det kortslutning i nån fas? Överbelastning? När varmvattensberedaren är på lyser lamporna svagare och spisen står och blinkar. När jag stänger av beredaren funkar spisen och lamporna lyser starkare men det kommer ingen värme i radiatorerna.
Nån elkunnig som har nån idé om vad som kan ha hänt....
För att få upp värmen lite i huset kopplade vi in 2 st värmeelement och höjde dem på full värme. Husets värms annars upp av stora gamla radiatorer i varje rum. Allt gick bra tills vi skulle laga mat och satte på spisen. Då slogs elen till spisen, radiatorerna och varmvattensberedaren av. Kollade i källaren och den lilla gråa eldosan (ser ut som en liten strömbrytare) som varmvattenberedaren är kopplad till hade slagit av. När jag slog på den igen funkade beredaren men inte spisen och ingen värme i radiatorerna. Det gick även att tända och släcka spislampan med knappen på elementet (radiatorn).
Vi har två proppskåp, ett på övervåningen och ett utomhus. Kollade alla proppar, ingen hade gått sönder eller satt löst. Är det kortslutning i nån fas? Överbelastning? När varmvattensberedaren är på lyser lamporna svagare och spisen står och blinkar. När jag stänger av beredaren funkar spisen och lamporna lyser starkare men det kommer ingen värme i radiatorerna.
Nån elkunnig som har nån idé om vad som kan ha hänt....
Kolla huvudsäkringarna. När en huvudsäkring löst och man har apparater inkopplade mellan faser kan det bli så att det blir för låg spänning i vissa uttag i stället för att den försvinner helt. Spis och varmvattenberedare är apparater som ofta är anslutna mellan faser.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Där har du rätt svar. Kraftig överbelastning dessutom. Spisen ensam kan förbruka max vad säkringen tillåter. Med elvärme plus två separata värmelement på troligen 2 kW styck så överbelastade du troligen mätarsäkringen med 2-3 gånger vad den medger. Du får försöka räkna ihop effekten på de förbrukare du har. Om vi antar att mätarsäkringen är 16 A så kan varje fas belastas med max 3600 W. Det går fort att komma upp i den summan. Behöver du extra värmeelement så behöver du också se till att de pluggas in i uttag som sitter på olika faser. Det ska framgå av gruppförteckningen.P Palo73 skrev:
Skaffa en gasol kamin! Belastar inte elen.
Klicka här för att svara
