Hur lång tid brukar det ta innan man för varmvatten efter att man har bytt elpatronen i varmvattenberedaren?

Lagomt länge!...nu är det varmt!

Kul ha ha ha

Fick du det varmt?

Inte än den är på 200liter o vi är många i familjen som vill ducha för vi har inte haft varmvatten nu på en vecka i o med att det har varit röda dagar och jag bytte den för ca 1 timme sen så jag undrade bara om någon visste på ett ungefär hur lång tid det tar mvh Micke

Om jag inte minns fel nu så går det åt 1,16 Wh energi att värma ett kilo/liter vatten en grad.
Vi ska värma från säg 10 grader till 60, det är 50 grader, och det är 200 liter vatten.
50*200*1.16=11600 Wh, 11,6 kWh.
Lägg till förluster
Vad är effekten på elementet?
Är den 1 kW tar det över 12 immar, är den 3 kW tar det 4-5 timmar.
Med res för att jag minns rätt på varmekapaciteten.

J
Med 200L och en 3 kw patron tar det från 6 C till ca 80 C ca 4,5 tim om ingen duschar

Ok ni ska ha ett stort tack båda två då vet jag på ett ungefär när vi kan börja att duscha

Hur vet jag om den är på 1kw eller 3kw?

Claes Sörmland
M MickeTelepass skrev:
Hur vet jag om den är på 1kw eller 3kw?
Har du kopplat in den 1-fas, dvs mellan fas och nolla, 230 V så ger den 1 kW. Har du istället kopplat in den mellan två faser så går den på 400 V och ger 3 kW. Det senare är nog det vanligaste.

Vrid lite på termostaten och hör vart den klickar..se hur många grader du har i tanken..

Ok tack då vet jag skillnaden på mellan 1kw och 3kw

Tror inte jag har någon display som visar temp i tanken min är ifrån 1991 Metro therm

J
M MickeTelepass skrev:
Ok tack då vet jag skillnaden på mellan 1kw och 3kw
Den patron du har är nog kopplad 400V , normalt om inte el-gubben har kopplat fel och är på 3 kw , är den kopplad 230V så är den på 2 kw

Det stod faktiskt 400v på elpatronen o 3000w

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.