Byggahus.se
Elmätare ABB CBB 211700 visar Error

Har installerat en beg elmätare för att mäta central i garaget.

Mätaren verkar ticka på så nånting händer ju.

Men den visar Error enligt bild. Hittar ingen manual på nätet nån som vet vad som kan vara galet?

Just nu är där bara belastning på en fas men alla är inkopplade.

Det här är vad jag ser:

Uppe till vänster:
123 där 1 blinkar.

Mitten: Error och under det står mätarsiffrorna som verkar röra på sig som de ska.

Nere:
Pilar som snurrar om jag släcker all belastning stannar pilarna.

Led indikator blinkar långsamt rött.

Nån som vet nåt? Elektrisk fördelningstavla med säkringsautomater, energimätare och säkerhetsbrytare på en betongvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elmätare visar felmeddelande och energiförbrukning, fastsatt på vägg, ABB-märke, digital display.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ABB-märkt elektrisk anordning, möjligen en effektbrytare eller energimätare, med anslutningar och märkningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Är in & utgångar rätt kopplade på mätaren ?
 
De saknar en fas, "- 2 3"?
Kan ju vara ett fel i mätaren så att den inte känner alla faser, "beg mätare"?
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
N Novisfixaren skrev:
Elmätare ABB CBB 211700 visar Error

Har installerat en beg elmätare för att mäta central i garaget.

Mätaren verkar ticka på så nånting händer ju.

Men den visar Error enligt bild. Hittar ingen manual på nätet nån som vet vad som kan vara galet?

Just nu är där bara belastning på en fas men alla är inkopplade.

Det här är vad jag ser:

Uppe till vänster:
123 där 1 blinkar.

Mitten: Error och under det står mätarsiffrorna som verkar röra på sig som de ska.

Nere:
Pilar som snurrar om jag släcker all belastning stannar pilarna.

Led indikator blinkar långsamt rött.

Nån som vet nåt?[bild][bild][bild]
Uppdatering märkte att en fas var helt död efter felsökning visar det sig att i centralen som matar denna central är denna central paralellkopplad på brytaren.

En fas har någon lagt bakom klämman inte i klämman på huvudbrytaren så denna kabel var helt lös och hade ingen kontakt.

Hursom nu lyser inte ”error” och 1 blinkar inte utan är fast. Det står även OK i displayen.

Elcentral med säkringar, automatsäkringar, kopplingsdosor och ledningar på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Haha
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Man slutar aldrig att förvånas...har du någon uppfattning om om det fanns någon reell anledning till detta, eller om det bara blev så?
 
Fotografen Fotografen skrev:
Man slutar aldrig att förvånas...har du någon uppfattning om om det fanns någon reell anledning till detta, eller om det bara blev så?
Hur menar du?
 
Ja något som gör att man lägger bort en fas som någon quickfix, överlast, kabelskada eller något annat. Det finns folk som kan hitta på lite vadsomhelst.
 
N Novisfixaren skrev:
En fas har någon lagt bakom klämman inte i klämman på huvudbrytaren så denna kabel var helt lös och hade ingen kontakt.
Det är därför man ska anlita elektriker istället för att försöka själv.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Ja något som gör att man lägger bort en fas som någon quickfix, överlast, kabelskada eller något annat. Det finns folk som kan hitta på lite vadsomhelst.
Ne asså jag tänker man skulle gjort det tydligare då? Här sitter den ju bokstavligen i hålet men fel sida klämman. Garaget som matas har inte använts på många år och fas 1 och 2 har ju fungerat.

Centralen i källaren sitter nära taket så de är mycket svårt att komma åt och se att kbwln ligger på fel sida. De kändes den var lös men den är väldigt grov och sitter i spänn så inte säkert man märkt det.
 
Ok, då kanske det är så att det blev fel från början, och det har inte visat sig förrän nu.
 
useless useless skrev:
Det är därför man ska anlita elektriker istället för att försöka själv.
Hur menar du? Det är inte jag som kopplat i källaren. (Det kan däremot mycket möjligt vara en elektriker…)
 
Fotografen Fotografen skrev:
Ok, då kanske det är så att det blev fel från början, och det har inte visat sig förrän nu.
Jag skulle gissa på det faktiskt ja …
 
H
Är det ingen som kontrollmäter sina jobb längre. Ang missad anslutning på en av faserna.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Tveksamt när det gäller hemmapulad central.

Det finns lite bilder på den innan elmätaren: [länk]

Då sitter det ett trefas-uttag där mätaren sitter idag.
Märkväl glappande anslutning på fas 1 var inte i denna central utan i matande ände som vad jag vet inte är hempulad i.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.