Hejsan !

Jag har en villa som jag värmer med plletsbrännare i en elovedpanna så jag har inte eluppvärmning i huset. Ändå har jag en årsförbrukning på ~10000kwh, jag kan inte förstå hur det kan bli så mycket.

Någon som har någon ide vad som skulle kunna dra så mycket ström ? Och hur man hittar en (eller flera) sådana förbrukare.

El-o-vedpanna? Låter som om el är inblandat på något sätt.

Hur får du varmvatten?

Kan inte din elleverantör erbjuda lite mer detaljerad förbrukning, åtminstone per månad så att du ser om det går extra mycket på vintern?

Annars blir det till att studera elmätaren och försöka ringa in vad och när belastningen drar iväg. Det finns sofistikerade prylar för att mäta elförbrukningen, men brute force är att göra det manuellt. Läs av kWh per vecka/dag/timme för att ringa in när belastningen är extra hög och hur länge.

När du vet när, så kan du börja titta på den momentana belastningen för ögonblicket och försöka jämföra med vad som är igång i huset just då. Ser du att belastningen är oväntat hög, slå av en säkring åt gången för att isolera vad det är osv.

Avläsa den momentana belastningen gör man så här:

Din elmätare bör ha en lysdiod, eller en punkt i displayen, som blinkar med en viss frekvens som står angivet på mätaren, typiskt 1000 blink per kWh. Det betyder att om det tar exakt 1 timme för 1000 pulser så drar huset exakt 1 kW (i medel under denna timme).

Räknar man ned det till 10 sekunder så blir det lite mer praktiskt: 3600/1000*10 = 36. Dvs om 10 blink tar 36 sekunder så drar huset 1 kW just då. Tar det 18 s så drar huset 2 KW osv. Så, mät tiden för 10 pulser i sekunder, dividera 36 med denna tid så får du fram din förbrukning för tillfället (med enheten kW):
P (kW) = 3.6 * antal_pulser / tid_för_dessa_pulser(s)

Gamla mekaniska mätare: Skivan snurrar typiskt med 120 varv per KWh (det ska stå nånstans på mätaren). Så, P (kW) = 30 / tid_för_1_varv(s)

mycke_nu skrev:
El-o-vedpanna? Låter som om el är inblandat på något sätt.

Hur får du varmvatten?
Ja det finns el inblandat i pannan, men jag har ställt ned termostaten för elpannan så att det är pelletsbrännaren som värmer, både radiatorkretsen och tappvattnet. Elen skall bara gå in om det blir något fel på pelletsbrännaren.

Eldar du hela året eller går elpannan på sommaren för varmvattnet?

Bo Siltberg

Jag har ungefär samma förbrukning året om, det skiljer inte mycket, så det verkar inte vara kopplat till årstid.

Tack för tipsen om hur man kan läsa av elmätarens blink och på det sättet kolla förbrukning, har mätaren utomhus så det är inte jättelockande att göra det just nu i -10 grader, men det kan jag ju göra i sommar eftersom jag verkar ha samma höga förbrukning då.

Finns det någon mätare som man skulle kunna använda och mäta förbrukning på varje fas/propp ? Då skulle jag kunna vara inomhus ;)

Jag eldar året om

Håller ni med om att det låter som en hög förbrukning ?

Gammal frys/kyl?
Värme i garage/uthus?
Avfuktare i krypgrund eller liknande?
Golvvärme i badrum?

Kyl och frys är från 04.
Har ett element som frostvakt i ett förråd samt ett elelement som inte används på en toalett i källaren.
Har golvvärme för komfort i badrummet c:a 2,5 kvm

Att du har ung samma förbrukning oavsett årstid är skumt. Vi eldar med ved med lite extra stödvärme i form av elradiatorer på vintern och har en årsförbrukning på runt 7 MWh per år, med tydliga toppar under vinterhalvåret. Kanske läge att plugga i en portabel energimätare i uttaget till kyl/frys?

Frostvakten i förrådet kan troligen dra rejält med ström när det är kallt ute, särskilt om förrådet är dåligt isolerat. KOmfortvärmen i badr. golvet skall man inte förakta, just om man har den som komfortvärme så är ofta termostaten uppställd så att golvet skall kännas lite varmt, vilket innebär att det troligen blir för varmt i badrummet (även på sommaren?), den värmen sprider sig då i huset, så att badrummet i praktiken får delvis värma fler rum.

Om vi räknar baklänges:

10 000 kWh/år = 833 kWh/månad = 28 kWh/dygn = 1,1 kWh/h (ca) dvs 1100 Watt i snitt.

Det är ungefär lika mycket som vår (slösaktiga) familj använder på sommaren, men då har vi en elektrisk varmvattenberedare. Å andra sidan har vi inget elgolv i badrummet.

Så lite högt är det nog, men det beror på hur du lever.

Prova att stänga av golvvärmen ett dygn och se hur mycket förbrukningen ändras.

Vi är ett hushåll på 4 pers. (med ganska mycket dator & tv-användning, minst en tvätt o diskmaskin om dan), pelletseldning, men kör med elberedare på sommaren och kommer upp i c:a 6000kWh, så det låter definitivt som om du har en energitjuv någonstans. Elvärme av något slag som står och tjuvar är ganska vanligt, t.e.x. infravärme på uteplatsen som man glömmer att stänga av. I en tråd tidigare i höstas var det egen vattenförsörjning med en krånglande pump som drog en massa el i onödan för trådskaparen.

Och hittar du inget misstänkt hemma kan du alltid kika över hos grannen om han har ett hönshus med värmelampa :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.