Brukar köpa Elfa men var på Byggmax för en tid sedan och de hade bara Wiksbo. ”Samma” sa säljaren men väl monterat kunde jag notera att konsolerna trycker in godset i underkant på väggskenorna. Detta leder i din tur till att hyllorna lutar nedåt. Jag tänkte nu byta ut allt till Elfa och försöka reklamera (det var nog cirka 1 år sedan jag köpte allt). Det rör sig om 2300kr i nya Elfa-grejer varav över hälften är konsoler. Frågan är om någon vet om konsolerna passar i Elfa-skenor samt hur kvaliteten är på dessa.

Väcker den här tråden lite. Jag har samma fråga, är det nån som vet om/hur Elfa och Wiksbo är kompatibla?

• Gilla
muddebo
  • Laddar…
Undrar också om Wiksbo är kompatibelt med IKEA, Elfa, Hard Head (finns hos Jula), Pelly... ... eller annat system.
Är det över huvudtaget några system som är kompatibla med varandra?

Jag har köpt konsoler från det ställe som jag råkar ha haft andra ärenden till så det har blivit lite olika märken genom åren men det har funkat bra. Gissar att passformen säkert är bäst om man håller sig till samma system men det fungerar i alla fall att blanda. Hur väl det går att blanda med andra delar än just konsolerna vet jag inte

S hjulia skrev:
Jag har köpt konsoler från det ställe som jag råkar ha haft andra ärenden till så det har blivit lite olika märken genom åren men det har funkat bra. Gissar att passformen säkert är bäst om man håller sig till samma system men det fungerar i alla fall att blanda. Hur väl det går att blanda med andra delar än just konsolerna vet jag inte
Tack Hjulia för dina tankar!

Det funkar inte att blanda elfas egna konsoller på samma hyllplan och de nyare konsollerna funkar inte alls i de äldre skenorna. Så det gäller att vara vad man har innan man köper in andra märken.
Just väggskenor och konsoller skiljer sig dessutom inte så mycket åt i pris och vill man ha några tillbehör så finns det ingen som är i närheten av elfas klick-in serie.

Z z_bumbi skrev:
Det funkar inte att blanda elfas egna konsoller på samma hyllplan och de nyare konsollerna funkar inte alls i de äldre skenorna. Så det gäller att vara vad man har innan man köper in andra märken.
Just väggskenor och konsoller skiljer sig dessutom inte så mycket åt i pris och vill man ha några tillbehör så finns det ingen som är i närheten av elfas klick-in serie.
Tack z-bumbi för att du delar med dig av dina erfarenheter.

Jag kan också hålla med om att det inte är säkert att olika system passar.
Jag hade ett antal väggskenor liggandes sedan länge av olika fabrikat som vid första anblicken såg ganska lika ut, som jag tänkte använda på en förrådsvägg. Antar att det var en blandning av Elfa, Pelly, gamla Sparring, Jula, etc.
Det man kunde se tydligt var att spåren för konsolerna var olika breda, men konsolerna jag provade med kunde fås på plats, även om det var svårare på vissa skenor.
Men det visade sig att avstånden mellan spåren längs skenan också skiljer, visserligen bara lite mellan två "våningar", men på en hel skena kan det skilja så pass mycket så det inte skulle gå att få vågräta linjer för hyllorna.
Så bäst är att använda samma fabrikat på alla delar, alternativ mäta noga innan användning.

• Gilla
Burthen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.