Byggahus.se
Hej, jag undrar om någon av er kan hjälpa mig?

Jag bor i liten tvåa (40 kvm) i br i Stockholm, i flerbostadshus hus från 20-talet, sedan några år tillbaka.

Mitt ena element, I sovrummet, tycks ha lagt av när man behöver det som mest. Är svinkallt i sovrummet nu i januari/februari, och känner nu med handen att det bara är den översta 1/7-delen av elementet som är varmt, resterande del känns avslaget, vilket säkerligen ligger bakom kylan.

Måste sova med kläder, extra täcke och filt just nu. Har testat lufta det, men vattnet verkade spruta ut i en normal stråle så jag skruvade bara åt igen.

Vår vice värd förstår inte vad det kan vara när jag redan testat lufta elementet utan att nedersta delen blir varm. Det går att trycka in regleringsstiftet med t ex ett verktyg så att det kan åka in och ut, så det verkar inte ha fastnat. Ska jag testa dra ut stiftet en bit istället?

Tacksam för hjälp!
 
  • Närbild av ett element i sovrum med fokus på termostat och rörledningar, tycks vara funktionsproblem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett delvis varmt element i ett sovrum, med synligt regleringsstift och termostatinställning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varmt bara i toppen tyder på dåligt pumptryck från huset, har du tur kan det sitta en strypning i botten på elementet som går att öppna, själva ventilen ser inte ut att ha någon justering, annars är det bara mer fart på vattnet som hjälper, och det måste i så fall fastighetsägaren hjälpa till med
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.