Byggahus.se
R
Jag har ett hus från 90-talet. Huset har från början haft traditionell frånluftsvärmepump men 2007 bytte föregående ägare till ett luft/vattensystem istället som ska förse de vattenburna elementen och golvärmen på nedervåningen med vatten. Vi har bott i huset i 2 år och elementen har alltid varit kalla. Däremot är golvet på nedervåningen varmt och därifrån stiger sedan värmen till övervåningen. Dock så skulle jag ju vilja kunna styra varje rum individuellt med de termostater som sitter på alla element.

Expansitionskärlet är i princip nytt och står på "1".
Jag har testat att lufta alla element men ut kommer bara klart fint vatten som är kallt. Jag har även kollat så att inte den lilla ploppen i termostaten fastnat i innerläget.
Det verkar finnas en regulator eller shunt eller vad de kallas vid beredarn som reglerar vattnet ut till golvet. Ska de finnas en likadan till elementen? Kan tidigare ägare ha stängt av denna?

Pumpen styrs via temperaturen i hallen för där sitter en givare och eftersom den just där har en behaglig temperatur tänkte jag att det hela borde lösas om jag kopplade bort denna vilket jag gjorde, efter ett par timmar kände jag på elementen men de var lika kalla. Behöver man ställa in mer grejer när man stängt av givaren?!
 
Redigerat:
R
?..
 
Värmepumpen ska förse radiatorerna med tillräcklig värme i det kallaste rummet samtidigt som man från detta shuntar ut lagom lägre temperatur till golvvärmeslingorna via fördelaren till golvvärmen. Är alla ventiler/kranar öppna till slingorna som går till radiatorerna på övervången?
 
R
Kände på ett element, röret under elementet är varmt men inte själva elementet, vad betyder detta?
 
Roland112 skrev:
Kände på ett element, röret under elementet är varmt men inte själva elementet, vad betyder detta?
Har du tagit bort termostaten och motionerat stiftet?
 
Bild på radiatorventil?
 
R
toto1, jag skruvade ut reglaget helt och drog jag ut stiftet med en tång för ett år sedan redan, det hade fastnat i ett inre läge men de hjälpte inte.
Var sitter radiotorventilen?
 
Det är ventilen som stiftet sitter i.
Troligen har käglan fastnat och släpper inte fram något flöde till radiatorn.
(Stiftet trycker på käglan och stoppar flödet)
Ta bort termostaten och knacka på ventilen med en liten hammare eller dylikt, då kan käglan släppa i bästa fall.
Sätt inte tillbaka termostaterna sedan.
 
Redigerat:
R
men jag drog ju ut stiftet?
 
R
Nu har jag kollat på beredaren, det sitter vad jag tror är en vattenpump undertill som förser golvet med vatten, Den är inställd på maxläge, men pumpen på ovansidan beredaren är inställd på lägsta? och denna tror jag förser element?
Är det en pump och vad gör lägsta inställningen? är de värme eller snabbhet på vattenflödet?
 
Redigerat:
R
bild.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Inställningen på pumpen, reglerar pumphastighet. Kolla så den snurrar genom att lossa mittpluggen och känn försiktigt med en skruvmejsel. Det kan komma några droppar vatten under tiden.
Och att dra ut stiften på radiatorventiler hjälper inte alltid. Knacka med en liten hammare eller dyl, stiftet måste fjädra ut av sig själv när du tryckt in det. Drar man i stiftet kan man, om man har otur, dra loss det.
 
R
Pumpen ovan känns varm.
Var ska jag knacka med hammare? Kan man lossa hela termostaten utan att de sprutar ut vatten?Om man vill köpa en ny dvs.
 
Om det aldrig blir det minsta varmt i något av elementen så verkar det vara ett annat systemfel. Golvvärme och radiatorerna bör ju ine sitta på samma krets eftersom de kräver olika framledningstemperatur. Någonstans bör det ju finnas en fördelningscentral varifrån alla golvslingor avgår. Där kan man försöka att strypa alla golvkretsar, då måste ju vattnet gå till radiatorerna.
Kan du se var rören till radiatorerna är kopplade till VP?
 
Roland112 skrev:
Pumpen ovan känns varm.
Var ska jag knacka med hammare? Kan man lossa hela termostaten utan att de sprutar ut vatten?Om man vill köpa en ny dvs.
Om pumpen känns varm men inget varmt vatten pumpas runt, så kan det betyda att pumpen sitter fast och behöver hjälpas igång mha en skruvmejsel som man vrider på pumpaxeln med, eller så är någon ventil stängd någonstans.

Du ska lossa själva termostaten från termostatventilen, sen knackar du rakt på stiftet. Ibland kan det hjälpa med en lätt smäll på sidan av ventilen. Termostaten kan du lossa utan att det kommer vatten, men ska du byta ventil måste du tappa ner systemet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.