smh
Hej! Har ett elelement, hyfsat nytt men gissningsvis inte av nån högre kvalitet (det fanns i huset när jag köpte det så vet inget fabrikat). På displayen visas den temperatur som är i rummet, och när jag trycker på knapparna visar det den temperatur jag ställt in det på. Allt "ser" alltså okej ut på displayen, och likadant som på ett element av samma fabrikat i andra rummet. Det är bara det att det inte värmer! Har ställt in det på 20 grader och termostaten visar 15 i rummet - ändå är elementet iskallt.
Nån idé om vad som kan vara fel, eller rättare sagt om det finns nåt att göra? Eller är det bara att köpa ett nytt? Trodde först att jag råkat slå på nåt slags konstigt specialprogram, men så verkar det inte vara.

Kolla om det finns ett överhettningsskydd som behöver återställas

smh
Hmmm, hur ser man det?

Foto på det är bra , det brukar sitta en skyllt på sidan/ovanpå eller på baksidan.

smh
Ja nu hittade jag fabrikatet

Etikett på elutrustning med fabrikatsinformation, monterad på vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

smh
... och då hittade jag även manualen på nätet. Det ska mycket riktigt finnas ett överhettningsskydd, men hittar ingenting om hur det återställs?

Ser inte ut finnas mer på Biltema, det kan vara termostaten eller ett överhettningsskydd , det senare är någon form av knapp som ska tryckas in . kan sitta på baksidan, inte lönt med att byta termostat, köp ett nytt, tänk då på att det är 230 V du ska ha.

smh smh skrev:
... och då hittade jag även manualen på nätet. Det ska mycket riktigt finnas ett överhettningsskydd, men hittar ingenting om hur det återställs?
Står det något om hur det sitter, kan vara en kanpp på baksidan som jag skrev tidigare eller så är det ett av engångstyp och sitter ini elementet , blir till att lossa fronten, är söker skruvar, kanske på undersidan och fronten viks ut och lyfts av . Hittar något som liknar en sån här så är det den, på den så står det en temp, heter termosäkring

Edit Och ska vara kontakt rakt igenom , avbrott så har den löst

• Termosäkring med metallstavar på båda sidor och central grönmärkt enhet.
smh
Nu har jag plockat ner elementet, men finns inga knappar på baksidan tyvärr. Och lyckas inte få av fronten, men gissar att sannolikheten inte är särskilt hög att det finns en återställningsknapp bakom den?

smh
J jonaserik skrev:
köp ett nytt, tänk då på att det är 230 V du ska ha.
Lutar ju åt att det landar där, men varför ska jag ha ett 230v? Är det bättre? Har aldrig köpt ett element tidigare, så ursäkta dumma frågor ;)

MultiMan
Därför att nuvarande matning lär vara 1-fas med 230V. Köper du ett 400V och ansluter med samma matning får du ut ungefär 1/3 av effekten (om jag minns rätt, men väsentligt mycket mindre iaf).

Det kan ju eventuellt finnas fler faser i väggen efter någon gammal installation, men varför krångla mer än nödvändigt? Ett enda så litet element så kvittar det för fas-belastningen.

smh smh skrev:
Lutar ju åt att det landar där, men varför ska jag ha ett 230v? Är det bättre? Har aldrig köpt ett element tidigare, så ursäkta dumma frågor ;)
Som sägs det som är där är för 230V och då ska det vara ett med lika spänning

smh
Det är ju en hel vetenskap detta. Stort tack! Nytt 230 v ska det bli.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.