Vi har köpt en friggebod på 10kvm. Tanken är att vi ska sätta in ett element (på vägg). Men jag är helt lost gällande vad vi ska ha.

Jag vet att det ska vara ett 230v. Men har ingen aning om det räcker med ett på 800w eller om jag behöver 1500w.

Det kommer stå ouppvärmt till 95% av året. Men tanken är att det ska gå att värma om barnen eller gäster ska sova där (ej vintertid).

Vad tror ni, vilken storlek behöver man? Är lite sugen på ett wifistyrt bara för att man är lite prylnörd. Någon som har erfarenhet av sådana?

Använder LVI Wi-Fi styrda radiatorer. Fungerar bra ’läs på purmo.com
De har också en dimensioneringskalkylator

Man brukar som tumregel säga 70 W/m². Så 800 W borde räcka gott. Men det är ingen direkt nackdel med att välja 1500 W om det får plats. Då går det lite fortare att värma upp.

Redigerat:

Bästa svaret

A Avemo skrev:
Man brukar som tumregel säga 10 W/m². Så 800 W borde räcka gott. Men det är ingen direkt nackdel med att välja 1500 W om det får plats. Då går det lite fortare att värma upp.
Är det inte snarare bortåt 100 W/m2, iaf om det är en enkelt isolerad friggebod.
En människa ger ca 80W i vila så då skulle det räcka med en eller två gäster gör att värma rummet, Förutsatt att det inte är väldigt kallt från början alltså.
Men 800W funkar, 1500W värmer snabbare upp och ytan blir inte lika het.

A Avemo skrev:
Man brukar som tumregel säga 10 W/m².
100W i en friggebod räcker inte långt......

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Det blev fel siffra. Ändrat nu.

• Gilla
Kane och 1 till
  • Laddar…
Sikta på 100W/m2. Dvs. 1000W.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Tack för snabba svar allihopa (y)

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.