Status
Inte öppen för fler kommentarer.
mycket papper är väl vad man jämför med, men alla motorkablar är isolationstestade och har ett papper för varje kabel. även matningarna från ställverk.
sen är det dom vanliga testerna man ska göra plus en del egna testprotokoll.

å det där med partmärkning, är väl bra, men kabelmärkning är väldigt bra, då råder ingen tvekan om att det är rätt kabel, oftast, finns ju fall på felmärkningar.

denna anläggning jag nämde i ovan inlägg, det va det värsta jag varit med om, ALLT skulle märkas enligt följande, alla parter märktes med plintnummer i gult, partnummer i grått och kabelnummer i vitt, och så givetvis kabelmärkningen då, så man va lite trött på att trä partex då!! och detta skulle märkas i skåt och i yttre apparater, kopplingslådor, ja överallt!
men visst, väldigt bra när man felsöker, kan ju inte bli fel.

Obligatorisk kabelmärkning på båda sidor av alla genomgångar av väggar, brandtätningar mm är mycket bra för underhåll.

Nivån av märkning bör bero på hur mycket ändringar man räknar med under anläggningens tekniska livslängd.

Mikael_L
Eyeball skrev:
...denna anläggning jag nämde i ovan inlägg, det va det värsta jag varit med om, ALLT skulle märkas enligt följande, alla parter märktes med plintnummer i gult, partnummer i grått och kabelnummer i vitt, och så givetvis kabelmärkningen då, så man va lite trött på att trä partex då!! och detta skulle märkas i skåt och i yttre apparater, kopplingslådor, ja överallt!
men visst, väldigt bra när man felsöker, kan ju inte bli fel.
Om jag inte minns fel var det precis så vi skulle märka allt, när jag jobbade som svagströmmare på SSAB. Om parterna satt i följd på plintarna, så behövde kabelnumret endast anges på första och sista parten.
Mycket tid gick åt för märkning och revidering av elritningar, så fort man gjorde nåt. :)
Men det var ändå skönt med väl underhållen dokumentation, det var nästan aldrig några frågetecken, när man behövde hitta en matning eller mätsignal ... :)

Maxwells_Demon:
Skulle jag hitta partex i ett hus eller lägenhet skulle jag definitivt inte misstänka hempul, utan att huset/lägenheten har ägts av en elektriker, med lite för mycket fritid. :D
Alternativt en ganska färsk elektriker, som bara ville briljera lite för sig själv, med lite partex snodda från jobbet. (Men detta skulle rent teknisk vara hempul, ja ;))

Har rensat lite, och stänger.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.