Byggahus.se
Hej,

Jag har fått problem med en Electrolux tvättmaskin. Man startar ett program, men så fort den kommer till ett moment med trumman så är maskinen bara död. Den tar alltså in vatten, eller tömmer om man startar en centrifugering, men efter det är det slut på aktiviteten. Drivremmen är hel, men den startar inte ens motorn, den är helt tyst. Klockan räknar ner hela vägen till noll och indikerar klar.

Maskinen är prick 10 år. Min fråga är egentligen om jag skall invänta serviceman som kommer om en vecka (jippie, utan tvättmaskin med 3 barn hemma) eller om jag direkt skall skaffa en ny maskin?
 
Om du anger exakt typnummer för maskinen så är det större chans att experterna kan ge ett utlåtande.
 
Model: EWF126311W
ProdNo: 91490456100

(y)
 

Bästa svaret

Om du väljer mellan att anlita någon för att reparera den eller att köpa en ny, så hade jag köpt en ny.
Man vill inte lägga för mycket pengar på en 10 år gammal maskin.

Kan du felsöka och reparera den själv, så är det en annan sak. Då går den kanske att fixa för en billig peng.

Vet tyvärr inte vad som är fel på din maskin, men jag hade en som motorkolen var slut på, och då betedde den sig på samma sätt. Det kostade mig ett par hundra i reservdelar. Den gick sen i ett par år till, sen gick lagret i trumman. Då åkte den till skroten.
 
  • Gilla
Nilfons
  • Laddar…
Ok, har dålig koll på hur långa kolstiften skall vara, men dessa är lite korta, eller?


Hand som håller en elektrisk komponent med tydligt synliga, utslitna kolstift mot bakgrunden av en maskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja de tycker jag, låter troligt också med tanke på hur den beter sig.
 
  • Gilla
Nilfons
  • Laddar…
Jaha då. Ska vara kanske 20mm som sticker ut ur hållaren. Bara te å byta så går den ett tag till
 
  • Gilla
Nilfons
  • Laddar…
Ajdå, nästa problem verkar vara att kolborstar till min maskin inte säljs längre...
 
Sist jag kollade fanns många pirat delar, var har du kollat?
 
N Nilfons skrev:
Ajdå, nästa problem verkar vara att kolborstar till min maskin inte säljs längre...
Kolla med nettoparts.se. De är hjälpsamma och kanske kan kolla om det finns någon annan modell som har likadana kol.
 
Jag har kollat electroluxs onlineshop och nettoparts, men utan att hitta något. Jag testar under kontorstid med direktkontakt också imorgon.

Stort tack alla för hjälpen!
 
Annars kan du säkert få hjälp av någon lokal elfirma, som lindar motorer och liknande. De kan kanske bara byta bolen i dina plastbitar.
 
N Nilfons skrev:
Ok, har dålig koll på hur långa kolstiften skall vara, men dessa är lite korta, eller?


[bild]
Ja den är Tokslut
Skall sticka fram 30mm
Får jag se hela hållaren så kan jag tala om vad du skall ha.
Troligtvis ett standard kol som passar hälften av alla tvättar
 
electroluxaren electroluxaren skrev:
Ja den är Tokslut
Skall sticka fram 30mm
Får jag se hela hållaren så kan jag tala om vad du skall ha.
Troligtvis ett standard kol som passar hälften av alla tvättar
Här är lite bilder på hållaren, enligt principen hellre en bild för mycket än en för lite.

Stort tack!

En suddig närbild på en svart plasthållare som hålls i handen mot en suddig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en svart elektrisk hållare med kablar mot en motor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en svart plasthållare med en ledning, monterad nära en apparat med etiketter i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en hand som håller en svart plasthållare med synliga fästpunkter och mekaniska detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en svart plasthållare med inkopplad kabel, i teknisk miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
inte världens vanligaste kanske
men
kolborste SOLE motor är det
electrolux nummer

4006020152

dvs inga problem med att få tag på
 
  • Gilla
Brandenburg och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.