Byggahus.se

Electrolux tvättmaskin - trumman död

1. N
    Medlem Nivå 6
    Hej,

Jag har fått problem med en Electrolux tvättmaskin. Man startar ett program, men så fort den kommer till ett moment med trumman så är maskinen bara död. Den tar alltså in vatten, eller tömmer om man startar en centrifugering, men efter det är det slut på aktiviteten. Drivremmen är hel, men den startar inte ens motorn, den är helt tyst. Klockan räknar ner hela vägen till noll och indikerar klar.

Maskinen är prick 10 år. Min fråga är egentligen om jag skall invänta serviceman som kommer om en vecka (jippie, utan tvättmaskin med 3 barn hemma) eller om jag direkt skall skaffa en ny maskin?

2. E
    Medlem · Nivå 19
    Om du anger exakt typnummer för maskinen så är det större chans att experterna kan ge ett utlåtande.

3. N
    Medlem Nivå 6
    Model: EWF126311W
    ProdNo: 91490456100

(y)

4. Bästa svaret

L
    Medlem · Nivå 14
    Om du väljer mellan att anlita någon för att reparera den eller att köpa en ny, så hade jag köpt en ny.
    Man vill inte lägga för mycket pengar på en 10 år gammal maskin.

Kan du felsöka och reparera den själv, så är det en annan sak. Då går den kanske att fixa för en billig peng.

Vet tyvärr inte vad som är fel på din maskin, men jag hade en som motorkolen var slut på, och då betedde den sig på samma sätt. Det kostade mig ett par hundra i reservdelar. Den gick sen i ett par år till, sen gick lagret i trumman. Då åkte den till skroten.

• Laddar…
  5. N
    Medlem Nivå 6
  6. T
    Medlem · Nivå 9
    Ja de tycker jag, låter troligt också med tanke på hur den beter sig.

• Laddar…
  7. K
    Medlem Nivå 1
    Jaha då. Ska vara kanske 20mm som sticker ut ur hållaren. Bara te å byta så går den ett tag till

• Laddar…
  8. N
    Medlem Nivå 6
    Ajdå, nästa problem verkar vara att kolborstar till min maskin inte säljs längre...

9. T
    Medlem · Nivå 9
    Sist jag kollade fanns många pirat delar, var har du kollat?

10. L
    Medlem · Nivå 14
    Kolla med nettoparts.se. De är hjälpsamma och kanske kan kolla om det finns någon annan modell som har likadana kol.

11. N
    Medlem Nivå 6
    Jag har kollat electroluxs onlineshop och nettoparts, men utan att hitta något. Jag testar under kontorstid med direktkontakt också imorgon.

Stort tack alla för hjälpen!

12. M
    Medlem Nivå 9
    Annars kan du säkert få hjälp av någon lokal elfirma, som lindar motorer och liknande. De kan kanske bara byta bolen i dina plastbitar.

13. electroluxaren
    Medlem · Nivå 16
    Ja den är Tokslut
    Skall sticka fram 30mm
    Får jag se hela hållaren så kan jag tala om vad du skall ha.
    Troligtvis ett standard kol som passar hälften av alla tvättar

14. N
    Medlem Nivå 6
    Här är lite bilder på hållaren, enligt principen hellre en bild för mycket än en för lite.

Stort tack!

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20191108_072547.jpg
    IMG_20191108_072554.jpg
    IMG_20191108_072603.jpg
    IMG_20191108_072611.jpg
    IMG_20191108_072706.jpg

15. electroluxaren