Byggahus.se
Har för något år sedan köpt en Oregon motorsåg på 2400 w som går på el.
https://www.bauhaus.se/motorsag-ore...x7tCcnPoonaG0GTix0MEorAhVltEXfE0aAv1PEALw_wcB

Det verkar som att varenda gång jag använder den med förlängningssladd (20 meter och en annan på 10 m) så går säkringen. Om jag stoppar in den korta kontakten (30 cm) som medföljer i strömuttaget fungerar det.

Uppenbarligen är mina förlängningskablar undermåliga att hantera 2400 watt men hur ska jag kunna veta vilka krav jag ska ställa på en ny förlängningskabel utomhus ? Behöver en på 20 meter för att nå dit jag ska.
 
  • Wow
Handyman 2.0
  • Laddar…
Vilken area har skarvkablarna?
Vilken typ av säkring är det (diazed /dvärgbrytare)?
Vilken storlek är det på säkringen (10 / 16 A, trög/snabb/B/C/D)?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C
Jag har en sådan här Reevolt 2,5 mm2 kabelvinda som jag använder för att minimera spänningsfallet när jag kör med elsågen och andra strömkrävande apparater. Men jag tycker det logiskt sett borde bli tvärtom, med en lång och klen skarvsladd med (relativt) hög resistans borde strömmen genom säkringen bli mindre.

https://www.elbutik.se/product.html/kabelvinda-3-uttag-25m-rdoe-3g25
 
  • Gilla
  • Haha
Handyman 2.0 och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Jag har en sådan här Reevolt 2,5 mm2 kabelvinda som jag använder för att minimera spänningsfallet när jag kör med elsågen och andra strömkrävande apparater. Men jag tycker det logiskt sett borde bli tvärtom, med en lång och klen skarvsladd med (relativt) hög resistans borde strömmen genom säkringen bli mindre.

[länk]
Tack för tips. Den skulle säkert fungera. Jag har ju antagligen köpt det billigaste jag kunde hitta utan tanke på att det kan uppstå problem. Jag har för mig att jag har köpt denna:

https://www.hornbach.se/p/kabelvinda-brennenstuhl-4-vags-20m/8445273/
 
S Saintus skrev:
Tack för tips. Den skulle säkert fungera. Jag har ju antagligen köpt det billigaste jag kunde hitta utan tanke på att det kan uppstå problem. Jag har för mig att jag har köpt denna:

[länk]
Är det säkringen i elcentralen som löser ut eller termosäkringen på sladdvindan?. Om det inte är säkringen i sladdvindan har Du någon tidigare gång använt en hög effektlast med sladdvindan inte fullt utrullad. Om sladdvindan inte är helt utrullad tål den bara låga strömmar. Kabeln kan skadas annars
 
  • Gilla
  • Älska
Handyman 2.0 och 1 till
  • Laddar…
C
S Saintus skrev:
Jag har ju antagligen köpt det billigaste jag kunde hitta utan tanke på att det kan uppstå problem.
Inget dåligt val i sig, får man väl understryka. De flesta kabelvindor har 1,5 mm2 vilket (utrullad) gott och väl duger för 2300 W.

Köpte min 2,5 mm2 i samband med att jag köpte elsågen då ÅF specifikt varnade för att den var känslig för spänningsfall i långa skarvsladdar, men jag vet ärligt talat inte vad bullshit-faktorn var i det påståendet.
Ville mest nämna att det finns som alternativ, om du tror att en "bättre" förlängningskabel kan lösa ditt problem.
 
Går säkringen direkt när du använder skarvsladd eller när du börjar såga? Tänker att du garanterat inte sågar med 30cm kabeln och när man börjar såga så kanske något i sågen gör att den drar mycket mer ström eller bara belastningen gör att den drar för mycket.
 
  • Gilla
  • Wow
Handyman 2.0 och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Köpte min 2,5 mm2 i samband med att jag köpte elsågen då ÅF specifikt varnade för att den var känslig för spänningsfall i långa skarvsladdar, men jag vet ärligt talat inte vad bullshit-faktorn var i det påståendet.
Det är ingen bullshit. Vi får ofta in kunder som klagar på att säkringen går på sågen/dammsugaren/kompressorn. Då frågar man om dom använder en förlängningskabel, vilket dom oftas gör. Säger åt dom att inte använda den eller skaffa en 2,5mm².
Sen hör man inget mer.

Även camping folk har samma problem. Fick lära mig på första campingen man var på att man ska ha en 2,5mm² skarvkabel och koppla in sig i ellutaget med.
 
  • Gilla
Handyman 2.0
  • Laddar…
T Toye_ skrev:
Det är ingen bullshit. Vi får ofta in kunder som klagar på att säkringen går på sågen/dammsugaren/kompressorn. Då frågar man om dom använder en förlängningskabel, vilket dom oftas gör. Säger åt dom att inte använda den eller skaffa en 2,5mm².
Sen hör man inget mer.

Även camping folk har samma problem. Fick lära mig på första campingen man var på att man ska ha en 2,5mm² skarvkabel och koppla in sig i ellutaget med.
Hur vet man om det är en 2,5mm2 skarvkabel ? Hittar ingen info om detta här:
https://www.hornbach.se/p/kabelvinda-brennenstuhl-4-vags-20m/8445273/

Eller är det gömt i kabeltypen som heter: H05VV-F3G1,5 ?

För övrigt slår motorsågen ifrån så fort jag startar den och jag har rullat ut hela förlängningskabeln. Den går från elkontakt i Carporten som har egen elcentral men jag ser inte hur många ampere den är på någonstans. Eftersom den fungerar med sin 30cm långa stickkontakt utgår jag ifrån att kabelvindan är problemet.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Handyman 2.0 och 1 till
  • Laddar…
Kabeln är svindyr ;)
Brukar stå om det är 2,5mm²
Står det inte är det nog förmodligen inte det.
Googla 2,5mm2 skarvkabel så hittar du.
 
FG 1,5 är att kabeln är 1,5 mm.

Börja med att köpa en ny för 2,5mm
 
Dessutom 4 uttag på en sådan.
Det var vågat.

Och sen är den gjord för inomhusbruk…
Just sayin..
 
  • Gilla
Handyman 2.0
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
Går säkringen direkt när du använder skarvsladd eller när du börjar såga? Tänker att du garanterat inte sågar med 30cm kabeln och när man börjar såga så kanske något i sågen gör att den drar mycket mer ström eller bara belastningen gör att den drar för mycket.
Klart han sågar med 30 cm kabeln då han förlänger sågen 20 m :crysmile:
 
  • Gilla
Handyman 2.0 och 1 till
  • Laddar…
S Saintus skrev:
För övrigt slår motorsågen ifrån så fort jag startar den och jag har rullat ut hela förlängningskabeln. Den går från elkontakt i Carporten som har egen elcentral men jag ser inte hur många ampere den är på någonstans. Eftersom den fungerar med sin 30cm långa stickkontakt utgår jag ifrån att kabelvindan är problemet.
Högt effektuttag på en lång & klen kabel ger spänningsfall.
Motorn i motorsågen kräver en viss effekt.
Om spänningen sjunker så går det åt mer ström för att få ut samma effekt.
P=U*I

Sen drar en motor mer ström i startögonblicket än den gör efter några sekunder.
Startströmmen kan var många gånger högre än driftströmmen.
 
  • Gilla
AG A
  • Laddar…
Om sågen kräver 2400w Så är en säkring på 16A en självklarhet. En skarvsladd bör vara på 2,5mm2.

Min gissning är fel säkring.

Att det fungerat är mycket tur.
 
  • Gilla
Handyman 2.0
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.