Byggahus.se
tänkte bara stämma av om elektrikerns tanke och tidsuppskattning för ett växthusprojekt låter vettigt

Förutsättningarna är att jag vill ha ut el till växthuset. Jag gräver och elektrikern fixar övrigt för jag får inte för sambon, och lagen...
Ca 28-30m kabelväg från central till växthuset.
Ut från centralen och antingen gräva ner längs med gaveln eller lägga den bakom galvad kanal.

Upp till ett dubbeluttag på fasaden vid hörnet. Ena uttaget styrs via skymningsrelä och andra fritt. Vidare till växthuset där då ena fasen är på skymningsrelä och andra på.

1 dags arbete för 2pers. 500kr efter rot per gubbe plus 450kr i framkörningsavgift
Elcentral med öppna kablingsrör och väggplansch med kabeldragningsschema.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Husvägg med gaveln där elektrisk kabel kan grävas ner eller döljas bakom kanal för växthusprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Husvägg med elektrisk installation och växtlighet längs en potentiell kabelväg för växthusprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En trädgård med uppgrävd kabelväg och en gul kabelrulle, redo för elinstallation till ett växthus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
JanneJanne123
O olofh skrev:
500kr efter rot per gubbe
Timpris utgår jag ifrån?
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Timpris utgår jag ifrån?
Absolut
 
tommib
Utan att veta något om förutsättningarna vid huset så låter det spontant som väldigt mycket arbetstid. Tar det verkligen 2x8 timmar att dra fram kabel och montera upp två dubbeluttag? Skymningsreläet kanske inte är befintligt? Gissar att det ska in en till säkring i centralen. Det kanske är långt från firman?

Även om man räknar på en timme per apparat (skymningsrelä, 2x uttag) och en timme för kabeln så lämnar det rätt mycket tid till deras uppskattning.

Dessutom är 500 kr/tim per gubbe efter ROT väldigt dyrt. Det skulle tyda på ett timpris på 800 kr/tim ex moms innan ROT.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Mikael_L
tommib tommib skrev:
Tar det verkligen 2x8 timmar att dra fram kabel och montera upp två dubbeluttag? Skymningsreläet kanske inte är befintligt? Gissar att det ska in en till säkring i centralen.
Och borra genom vägg och gräva ner längs hela gaveln alt sätta under kabelskydd. Och klamra inomhus och koppla in kanske både ny säkring och skymningsrelä.
Och kontroll före idrifttagning och ändra gruppförteckning ... Sånt där småkrafs stjäl också tid.

Det kan nog ganska snabbt bli en dags arbete för en gubbe och kanske en extra timme för en medhjälpare när det ska dras in i röret, men han behöver ju inte hänga där hela dagen för det.
Det där är ju inte något tvåmansjobb.

Och både timpris och bilavgift är mycket väl tilltagna.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Mikael_L
Kanske kan gå på ca 5 timmar också, om det flyter riktigt bra, men jag tror att totalt 7-10 timmar är relativt realistiskt.

Kan du inte gräva ner slangen längs gaveln också?
 
Fairlane
tommib tommib skrev:
Dessutom är 500 kr/tim per gubbe efter ROT väldigt dyrt. Det skulle tyda på ett timpris på 800 kr/tim ex moms innan ROT.
Nja, riktigt så illa är det inte. Det blir 714 kronor/timme inklusive moms (eller 571 kr/h exkl moms). Rätt mycket ändå.
 
tommib
Fairlane Fairlane skrev:
Nja, riktigt så illa är det inte. Det blir 714 kronor/timme inklusive moms (eller 571 kr/h exkl moms). Rätt mycket ändå.
Äsch.... Jag räknade på 50% ROT istället för 30%. Du har förstås rätt.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Och borra genom vägg och gräva ner längs hela gaveln alt sätta under kabelskydd. Och klamra inomhus och koppla in kanske både ny säkring och skymningsrelä.
Och kontroll före idrifttagning och ändra gruppförteckning ... Sånt där småkrafs stjäl också tid.
Absolut, det var den andra halvdagen. Dessutom reserverade jag mig ju för att jag inte vet alla förutsättningar. Det låter för mig som väldigt mycket tid ändå. Man kan för all del vara två på hela jobbet, en inne och en ute, men det borde då inte ta en heldag för bägge.
 
Om det ska grävas vid gaveln så gör jag så klart det själv. Det handlar mer om vad jag pallar. Massa smågatsten som ska plockas upp o läggas tillbaks i så fall... men bra tillfälle att fixa till dom som satt sig snett under vattenutkastet.

Han ville inte lämna något prisspann pga ngn regel att slutpriset sen inte fick diffa mer än10% på detta. Så 2 gubbar 1dag var kanske mer maxgränsen nu när jag tänker på hur han sa det.

Edit. Ute i gräsmattan hamnar den på ca 50djup vilket han verkade uppskatta. Längst gaveln blir det nog max 30/40. Det borde väl funka? Blir längst in mot huset så ingen bil på det
 
Äh, är det färdiggrävt och att det bara ska förläggas rör gör man det där på 4-6 timmar en gubbe.
Gjorde liknande för ett tag sedan, 12 timmar då.
Då gjordes detta drog fram ny matning från fasadmätarskåp till växthus och montera uttag.
Drog ny matning till grindöppning.
Slangade upp förråd med 2 lampor inne och 1 ute, 3 vägguttag. Trådlös brytning till utelampa.
Spika fram 3 nya uttag inne 5 meter.
Montera dimmer trådlös inne i vardagsrum.
Monterade tryckdimmer för trappbelysning och koppla om dessa 3 strömställare.
Monterade 2 armaturer inne.
 
B Busten skrev:
Äh, är det färdiggrävt och att det bara ska förläggas rör gör man det där på 4-6 timmar en gubbe.
Gjorde liknande för ett tag sedan, 12 timmar då.
Då gjordes detta drog fram ny matning från fasadmätarskåp till växthus och montera uttag.
Drog ny matning till grindöppning.
Slangade upp förråd med 2 lampor inne och 1 ute, 3 vägguttag. Trådlös brytning till utelampa.
Spika fram 3 nya uttag inne 5 meter.
Montera dimmer trådlös inne i vardagsrum.
Monterade tryckdimmer för trappbelysning och koppla om dessa 3 strömställare.
Monterade 2 armaturer inne.
Tänk på att lägg i dragtråd i röret då räfflingen lätt bromsar kabeln vid svängar annars.

Du får nog kontakta säljaren igen så du vet vad som sades, blir svårt att bedöma rimligheten annars. Men löpande bör ett sånt jobb gå rätt bra, ordna lite vatten och kaffe åt gubbarna bara.
 
Omg glöm inte att det är behörighetskrävande att förlägga kabelrör i marken :p och körkort på kabelskyffel behövs nog oxå *asg*
 
  • Gilla
sirlongfellow
  • Laddar…
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
Omg glöm inte att det är behörighetskrävande att förlägga kabelrör i marken :p och körkort på kabelskyffel behövs nog oxå *asg*
Stämmer inte Kalmar, dock krävs ett registrerat egenkontrollprogram.
 
@Slugge då behövs det ju någon behörig som skriver detta . Ps finns en viss mängd ironi i mitt senaste inlägg
 
Andreas_kalmar Andreas_kalmar skrev:
@Slugge då behövs det ju någon behörig som skriver detta . Ps finns en viss mängd ironi i mitt senaste inlägg
Nejdå, stämmer inte. Du tänker nog på tidigare BB3 som försvunnit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.