Byggahus.se
Claes Sörmland
G Grannens Häck skrev:
Men det är väl som det alltid varit, det hela handlade ju om EU regler som skulle trumma dessa.
Jag kan inte denna lagtexts historia men miljöbalken i dessa avseenden ändrades nyligen: Lag (2020:601). Och avfallförordningen t o m ännu senare: Förordning (2022:1307).
 
  • Gilla
Grannens Häck
  • Laddar…
G
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag kan inte denna lagtexts historia men miljöbalken i dessa avseenden ändrades nyligen: Lag (2020:601). Och avfallförordningen t o m ännu senare: Förordning (2022:1307).
Nej jag kan det inte heller, men så tolkade jag nyheten.
 
Claes Sörmland
G Grannens Häck skrev:
Nej jag kan det inte heller, men så tolkade jag nyheten.
Jag lyssnade noga på inslaget i SR som gav upphov till tråden:

https://sverigesradio.se/artikel/nya-eu-lagen-forbjuder-riseldning-maste-atervinnas

Och det som har överlevt av det Milla Sundström på Naturvårdsverket sa hela vägen till radioreportaget är att man ska kolla med sin kommun. Och de lagändringar som har skett trädde till del i kraft just 1 jan i år.

Så jag tror vi har knäckt det juridiskt redan.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Jag undrar ändå om man har gjort en klimatkonsekvensberäkning på vad det kostar att med bilar samla in allt trädgårdsavfall och kompostera det i stora anläggningar i vårt glest befolkade land! Och sedan ska folk åka dit med sina bilar och köpa tillbaks inplastad kompostjord.

Jag kan förstå att det kan vara vettigt i Europas mera tätbefolkade delar, men tänk Västerbottens inland! Det vettigaste är miljösynpunkt är väl ändå att växtavfall stannar på tomten och återförs till jorden och medan det bryts ner få utgöra hem för diverse småkryp!

Eftersom det på en villatomt i allmänhet inte finns plats att låta allt ris ligga tills det återgptt till jorden, så skulle kommunerna kunna vara lite nytänkare och tillhandahålla lätthanterliga flistuggar för uthyrning! Samt ge tips på hur man bygger insektsvänliga rishäckar och stubbträdgårdar och annat småkrypsvänligt sin trädgård.
 
  • Gilla
Bådablir9 och 4 till
  • Laddar…
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Eftersom det på en villatomt i allmänhet inte finns plats att låta allt ris ligga tills det återgptt till jorden, så skulle kommunerna kunna vara lite nytänkare och tillhandahålla lätthanterliga flistuggar för uthyrning!
Min erfarenhet är att det sällan blir varken bra eller billigt när en kommun försöker leka marknad och hyra ut nått.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Jag menar att syftet med en kompost är att ta tillvara näringen och mullen, gödselkompost/ dyngstack är väl det bästa exemplet?
Precis!
Löv, gräsklipp och grejer kan utgöra avfall om du bortskaffar det till din lokala återvinningsanläggning. Annars är det ett användbart material som nyttjas på din fastighet.
Att bokstavstolka avfallsförordningen och anse att allt är avfall, bara för att det kan vara avfall under vissa förutsättningar, blir absurt. Det är vad innehavaren gör, bör göra eller avser att göra med ett material som avgör om det är avfall eller inte.
Riksorganisationen för branschen, Avfall Sverige, har t o m som framtidsvision "Det finns inget avfall".
 
  • Gilla
  • Älska
Bådablir9 och 10 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tror inte detta stämmer. Det vanliga är att kompostera ris och grenar till mulljord. Det är vad man har gjort i de kommuner som jag har ägt hus i. Så sker i min nuvarande kommun, vi ska köra det till en trädgårdstipp där det komposteras i stora högar.
Det är säkert korrekt att det varit så i de kommuner där du hållit hus, men det vanliga i landet är att komposterbart trädgårdsavfall (löv, gräsklipp, växtrester m m) skiljs från trädgårds- och skogsavfall som flisas och förbränns (ris, grenar och andra trädrester).
Att kompostera ris och grenar måste ta många, många år!
Normal komposteringstid för trädgårdsavfall (utan grenar och trä) är cirka ett år i storskalig kompostering. Sedan finns på avfallsanläggningen näringsrik och mullig jord att köpa eller hämta gratis, beroende på kommun.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det finns inget uttalat förbud mot kompostering lika lite som det finns ett uttalat förbud mot att förbränna avfallet. Det är ju i grunden liknande processer, man oxiderar materialet - i det ena fallet enzymatiskt och i det andra fallet genom förbränning. Jag menar att syftet med en kompost just är att göra sig av med avfallet.
Att köra iväg sitt gräsklipp till återvinningsanläggningen är att göra sig av med det.
Att lägga gräsklippet i sin trädgårdskompost är snarare att dra nytta av det, och behålla närings- och mullämnena på sin fastighet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Jag undrar ändå om man har gjort en klimatkonsekvensberäkning på vad det kostar att med bilar samla in allt trädgårdsavfall och kompostera det i stora anläggningar i vårt glest befolkade land! Och sedan ska folk åka dit med sina bilar och köpa tillbaks inplastad kompostjord.

Jag kan förstå att det kan vara vettigt i Europas mera tätbefolkade delar, men tänk Västerbottens inland! Det vettigaste är miljösynpunkt är väl ändå att växtavfall stannar på tomten och återförs till jorden och medan det bryts ner få utgöra hem för diverse småkryp!

Eftersom det på en villatomt i allmänhet inte finns plats att låta allt ris ligga tills det återgptt till jorden, så skulle kommunerna kunna vara lite nytänkare och tillhandahålla lätthanterliga flistuggar för uthyrning! Samt ge tips på hur man bygger insektsvänliga rishäckar och stubbträdgårdar och annat småkrypsvänligt sin trträdgård.
En vanlig villaträdgård producerar väl inte mer "avfall" än att det går att hantera på tomten? Tar man ner ett träd eller tar bort en häck blir det mer avfall men det är infrekventa åtgärder för de flesta. Annars är det häckklippning, några fruktträd som beskärs och vad mer?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
G
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Jag undrar ändå om man har gjort en klimatkonsekvensberäkning på vad det kostar att med bilar samla in allt trädgårdsavfall och kompostera det i stora anläggningar i vårt glest befolkade land! Och sedan ska folk åka dit med sina bilar och köpa tillbaks inplastad kompostjord.

Jag kan förstå att det kan vara vettigt i Europas mera tätbefolkade delar, men tänk Västerbottens inland! Det vettigaste är miljösynpunkt är väl ändå att växtavfall stannar på tomten och återförs till jorden och medan det bryts ner få utgöra hem för diverse småkryp!

Eftersom det på en villatomt i allmänhet inte finns plats att låta allt ris ligga tills det återgptt till jorden, så skulle kommunerna kunna vara lite nytänkare och tillhandahålla lätthanterliga flistuggar för uthyrning! Samt ge tips på hur man bygger insektsvänliga rishäckar och stubbträdgårdar och annat småkrypsvänligt sin trädgård.
Det beror väl lite på vad man vill reducera eller gagna.
 
G Grannens Häck skrev:
Det beror väl lite på vad man vill reducera.
Nu tänkte jag i första hand på Co2 och andra växthusgaser. Jag utgår från att man inte vill reducera den biologiska mångfalden! Det gäller att kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt. :)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
G
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Nu tänkte jag i första hand på Co2 och andra växthusgaser. Jag utgår från att man inte vill reducera den biologiska mångfalden! Det gäller att kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt. :)
Man kan hålla mer än två, testa 😉
 
G Grannens Häck skrev:
Det beror väl lite på vad man vill reducera.
Det viktigaste är väl att reducera det överstatliga styret och den kommunala byråkratin.
Grenar och annat trädgårdsavfall bör fastighetsägaren ta hand om, om det är via förbränning,kompostering eller bortforslande spelar mindre roll.
 
  • Gilla
vcx och 5 till
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
En vanlig villaträdgård producerar väl inte mer "avfall" än att det går att hantera på tomten? Tar man ner ett träd eller tar bort en häck blir det mer avfall men det är infrekventa åtgärder för de flesta. Annars är det häckklippning, några fruktträd som beskärs och vad mer?
Jag vet inte vad du avser med vanlig villaträdgård men på de fastigheter jag har anknytning till blir det ganska många släpkärrelass per år om vi inte eldar, hyr en flisutugg, eller ber en åkare ta hand om det. Exempelvis på min sommarstugetomt har jag 10 träd som ska hamlas vart 3dje år, 4 gamla fruktträd som ska beskäras, friväxande häckar som måste gallras för att inte överskrida tomtgränsen, ett 10 tal rosenbuskar som gallras/beskärs varje år. Skulle jag spara allt riset på tomten tills det har förmultnat skulle jag tyvärr inte ha mycket kvar av fria ytor!

Andra nära anhöriga har det ungefär likadant. Så fort en trädgård blir uppväxt så håller den en sysselsatt med röjning. Inte heller naturtomter sköter sig själva, på ett ställe tar vi varje år bort ett par tallar, på ett annat ställe är det hasselsly som måste hållas efter….
 
  • Gilla
Ronnya65
  • Laddar…
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Jag vet inte vad du avser med vanlig villaträdgård men på de fastigheter jag har anknytning till blir det ganska många släpkärrelass per år om vi inte eldar, hyr en flisutugg, eller ber en åkare ta hand om det. Exempelvis på min sommarstugetomt har jag 10 träd som ska hamlas vart 3dje år, 4 gamla fruktträd som ska beskäras, friväxande häckar som måste gallras för att inte överskrida tomtgränsen, ett 10 tal rosenbuskar som gallras/beskärs varje år. Skulle jag spara allt riset på tomten tills det har förmultnat skulle jag tyvärr inte ha mycket kvar av fria ytor!

Andra nära anhöriga har det ungefär likadant. Så fort en trädgård blir uppväxt så håller den en sysselsatt med röjning. Inte heller naturtomter sköter sig själva, på ett ställe tar vi varje år bort ett par tallar, på ett annat ställe är det hasselsly som måste hållas efter….
En del av det du nämner fungerar utmärkt som klenved till vedspisen (hassel, asp, sälg, björk m.m.), eller som ved till barbecue grillning (grenar av fruktträd t.ex.).

Jag har lantbruk, och stor trädgård, och mina kvm med trädgårdskompost räcker bra, om det "grova av det klena" får bli ved.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Sommartorparn Sommartorparn skrev:
Jag vet inte vad du avser med vanlig villaträdgård men på de fastigheter jag har anknytning till blir det ganska många släpkärrelass per år om vi inte eldar, hyr en flisutugg, eller ber en åkare ta hand om det. Exempelvis på min sommarstugetomt har jag 10 träd som ska hamlas vart 3dje år, 4 gamla fruktträd som ska beskäras, friväxande häckar som måste gallras för att inte överskrida tomtgränsen, ett 10 tal rosenbuskar som gallras/beskärs varje år. Skulle jag spara allt riset på tomten tills det har förmultnat skulle jag tyvärr inte ha mycket kvar av fria ytor!

Andra nära anhöriga har det ungefär likadant. Så fort en trädgård blir uppväxt så håller den en sysselsatt med röjning. Inte heller naturtomter sköter sig själva, på ett ställe tar vi varje år bort ett par tallar, på ett annat ställe är det hasselsly som måste hållas efter….
Om man har en sån trädgård och bor långt ifrån greninsamlingen, inte har plats på tomten samt inte vill ta tillvara på veden, kanske det är läge att lägga några tusenlappar på en riktig flistugg. De är inte dyra nu för tiden.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.