Byggahus.se
S Superrobban skrev:
Bromsar är problem på elbilar, de används ju knappt.

Jag har en bra motorvägsavfart på hemvägen, där skiftar jag till N på växelväljaren så kopplas regen bort helt.

Sen gör jag en hård inbromsning på avfarten, när jag inte har några bilar bakom mig.

Det verkar hålla bromsarna i någorlunda skick.
Nu vet jag inte vad du har för bil men växelväljaren har inte med regenerering att göra. När du trampar på bromspedalen så är det regenerering så länge den är bromsar tillräckligt, vid kraftigare inbromsning lägger bromsarna till den bromseffekt som krävs.
 
E Edlunn skrev:
Nu vet jag inte vad du har för bil men växelväljaren har inte med regenerering att göra. När du trampar på bromspedalen så är det regenerering så länge den är bromsar tillräckligt, vid kraftigare inbromsning lägger bromsarna till den bromseffekt som krävs.
VW iD4 MY 2022 beter sig så ivarje fall med växelväljaren i N-läget.

Jag kör i 110 km/h, på avfarten lägger jag i N-läget (neutralläge) och rullar.

Hörs då tydlig hur bromsbeläggen svarvar mot de rostiga skivorna direkt när jag börjar bromsa.

Man får vara lite försiktig med växelväljaren, så att inte R-läget läggs i bara.
 
A ajn82 skrev:
Det är väl även ofta ett problem även för fossilbilar vid "eko-körning", men vissa bromskonstruktioner är väl känsligare för rost än andra, så en elbil konstrueras lämpligen med bromsar som tål att inte användas så ofta.
Du har rätt i sak, fast bakvänt...

Tillverkarna av elbilar räknar kallt med att bilen är så kall på begagnatmarknaden när den kommer upp lite i ålder och garantier/försäkringar slutar gälla att den går till återvinning innan kärvande bromsar blir ett problem.
 
  • Haha
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
A Achren57 skrev:
Min bekant sa att om man inte bromsa själv så kunde bromsarna rosta sönder.
Enl vw själva så ja dina bromsar rostar till om man bara kör på B. De vill att man kör på D emellanåt och bromsar till lite hårdare.

Och ja, bromsar som man inte bromsar lite hårdare med (vilken valfri bil som helst) kommer rosta ihop till sist och bli riktigt äckliga att ha med att göra.

=)
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
F
A Alexander HB skrev:
Gissningsvis är det för att bilen börjar bromsa så fort han lättar på gasen, och att han sedan gasar för att återfå tidigare hastighet (repeat). Det kräver lite ändring av körstil för att undvika.
På vår KIA går det att justera också hur hårt den ska "motorbromsa".
 
Verkar som att folk inte förstår att B vs D läge har (nästan) ingenting med regenerering att göra.

Friktionsbromsarna används enbart när en inbromsning är så hård att den överstiger den retardation som kan åstakommas mha elmotorn (generator i det läget). Men använder man aldrig bromspedalen så kommer heller aldrig friktionsbromsarna användas (förutom vid bromsingrepp av AD systemen).

En del nyare bilar har smart brake-blending som uppskattar rostpåbyggnaden på bromsarna genom att konstant mäta hur mycket de används och mäta temperatur och luftfuktighet (samt regn). När algoritmen tycker att friktionsbromsarna behöver motioneras så gör de det oavsett hur löst du bromsar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Jag som har en Mitsubishi Outlander PHEV kan sätta min bil i frirull (läge B0) och det ger lägre elförbrukning, detta då man slipper att regenerera i onödan till ~20% förlust. Då huvuddelen av elenergin ändå går ut i hjulen så märks dock inte detta så mycket annat än vid landsvägskörning, främst på relativt plan mark (då man sällan bromsar, men ändå bilen regenererar under knappt halva körsträckan ändå). Där tycker jag mig ha sett en ökning av körsträckan med uppåt 5% (dock svårt att verifiera då vindar, temp, regn och annat gör att förhållandena varierar för mycket för att man skall kunna säkerställa det).

Jag hatar enpedalskörning då man ändå måste vara beredd på att bromsa och jag då upplever att reaktionstiden ökar, jag känner mig helt enkelt inte trygg med det.
 
  • Gilla
Jotsat
  • Laddar…
Har haft en Hyundai Kona sen i somras och kör med renegering. Har på dessa månader kommit upp i snart 55 kWh vilket är nästan ett fulladdat batteri bara på att låta bilen bromsa.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
B BäverBerra skrev:
Har haft en Hyundai Kona sen i somras och kör med renegering. Har på dessa månader kommit upp i snart 55 kWh vilket är nästan ett fulladdat batteri bara på att låta bilen bromsa.
Den regenererar alltid när du bromsar, har du inte en mätare för detta på instrumentpanelen? Paddlarna används bara för att ändra den förinställda regenereringen (eller temporärt höja den). Mina erfarenheter från Mitsubishi är att du skall ha så låg regenerering när du släpper gasen som möjligt för att öka räckvidden.
 
V vectrex skrev:
Verkar som att folk inte förstår att B vs D läge har (nästan) ingenting med regenerering att göra.

Friktionsbromsarna används enbart när en inbromsning är så hård att den överstiger den retardation som kan åstakommas mha elmotorn (generator i det läget). Men använder man aldrig bromspedalen så kommer heller aldrig friktionsbromsarna användas (förutom vid bromsingrepp av AD systemen).

En del nyare bilar har smart brake-blending som uppskattar rostpåbyggnaden på bromsarna genom att konstant mäta hur mycket de används och mäta temperatur och luftfuktighet (samt regn). När algoritmen tycker att friktionsbromsarna behöver motioneras så gör de det oavsett hur löst du bromsar.
Det effektivaste sättet att köra är ju att bromsa så lite som möjligt vare sig det sker med regenerering eller friktionsbromsar. Skall du frirulla tills du sänkt farten i B-läget måste du hela tiden hålla gaspedalen i precis rätt läge för att den varken skall driva eller bromsa. Därför kan det bli effektivare att använda D-läget. Skillnaden är inte i första hand att mer av bromsningen blir regenererade utan att man bromsar mindre.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Frirull är effektivare om man planerar sin körning bra. Själv kör jag dock alltid full regen (enpedalsläge) då det är så otroligt bekvämt och då det faktiskt inte skiljer så mycket i effektivitet.
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Har en Kia e-soul som har samma system för regenerativ bromsning. Kör allt med Läg 3 (Max) och auto, då bromsar den mindre vid motorvägskorsnings och mer i stadstrafik. Paddlarna använder jag bara för att stanna bilen helt utan att använda bromspedalen (således bara en paddel som används).

Tycker det bästa är att köra mycket med farthållare för att hastigheten ska vara konstant tillsammans med inställningen ovan. När man lär sig enpedalskörning är det väldigt bekvämt.
 
HiddenDingo HiddenDingo skrev:
Har en Kia e-soul som har samma system för regenerativ bromsning. Kör allt med Läg 3 (Max) och auto, då bromsar den mindre vid motorvägskorsnings och mer i stadstrafik. Paddlarna använder jag bara för att stanna bilen helt utan att använda bromspedalen (således bara en paddel som används).

Tycker det bästa är att köra mycket med farthållare för att hastigheten ska vara konstant tillsammans med inställningen ovan. När man lär sig enpedalskörning är det väldigt bekvämt.
Jag har kört 5 olika elbilar i väl över 3000 mil sammanlagt och då observerat att körning med adaptiv farthållare ger en högre energikonsumtion än när jag själv sköter gaspedalen. Detta gäller både vid stadskörning och på landsvägar/motorvägar.

Att det är på detta sätt beror helt enkelt på att en förutseende och planerande förare kan göra så många fler observationer i god tid och parera effekterna av dessa tidigare och i en mer anpassad grad än vad dagens farthållare klarar av. Några exempel på observationer är förändringar i vägbanans lutning framför bilen, förekomsten av kurvor och dess radie, framförvarande bilar och omkörande bilar (främst på flerfiliga vägavsnitt), nya hastighetsbegränsningar, vägarbeten och andra tillfälliga hinder på färdvägen.

Jag anser dock att det är en bra bekvämlighet med en adaptiv farthållare på längre vägsträckor med lätt eller måttlig trafikintensitet, men användandet leder till en något kortare räckvidd.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag hatar enpedalskörning då man ändå måste vara beredd på att bromsa och jag då upplever att reaktionstiden ökar, jag känner mig helt enkelt inte trygg med det.
I mina öron låter det som att du har för litet avstånd till bilen framför. Oavsett elbil fossilbil eller inställning på regen så kommer man oftast köra med foten på gasen = den måste ändå flyttas.
 
elpaco elpaco skrev:
I mina öron låter det som att du har för litet avstånd till bilen framför. Oavsett elbil fossilbil eller inställning på regen så kommer man oftast köra med foten på gasen = den måste ändå flyttas.
Det har inte med avståndet till bilen framför att göra, det handlar om att man lär av sig att automatiskt flytta över foten till bromsen när man släpper på gasen. På frugans bil kan man ställa in enpedalskörning och med mjuk körning behöver man aldrig använda bromsen i den bilen (handbromsen nyper när man närmar sig noll i hastighet, så man behöver aldrig bromsa om man kör mjukt). När man kört ett par timmar med detta så är det extremt obehagligt (och farligt) att byta till en bil där man måste använda bromspedalen. Reaktionstiden ökar kraftigt. Jag gissar att samma sak gäller om man måste använda bromsen vid enpedalskörning (vilket jag aldrig har behövt göra dock).

När jag kör bil så har jag kommit på mig själv med att automatiskt flytta över foten mot bromsen så fort jag ser ett barn i trafiken, någon gör en oberäknelig rörelse osv, dvs vid minsta oro för en potentiell situation. Så kan man ju inte göra med enpedalskörning, då bromsar ju bilen in kraftigt. Det må vara bekvämt, men jag är övertygad om att det sänker reaktionshastigheten när något händer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.