Vi hade tänkt måla om i ett par rum i ett 50-talshus där det inte hänt mycket med elen på väldigt länge. Vår plan är att inom inte alltför lång framtid låta dra om elen, men eftersom det är en ganska stor utgift har vi inte kommit dit än. Nu då vi tänkte fräscha upp lite i sonens ganska skabbiga (sommarbostads)rum börjar vi inse att det inte är helt oproblematiskt att göra det utan att elen är bytt. Kablarna är utanpåliggande till största delen så det tror jag vi kan lösa, men i taket ligger den under spännpappen. Finns risk för att de måste riva ut pappen för att dra om elen, eller vad ska man tro? Någon som vet?

Det kablar som ligger i taken kanske kan få ligga kvar, urkopplade i ändarna?
Sedan förlägger man ny kabel bredvid.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
P Petronille skrev:
Finns risk för att de måste riva ut pappen för att dra om elen, eller vad ska man tro? Någon som vet?
Ska ni göra om elen senare så blir det att ta ner taket för att på dit nya rör eller återanvända dom gamla då det inte går att förlägga rör infälld i taket utan att riva det. och spika ner för ett nytt. Är det utvändiga ledningar ( kulo )i dag så kan dom kanske användas. I bland låter man den gamla ligga kvar och spikar en ny under för att inte behöva tapesera om. En elektriker kan ge info vad som går att använda eller bygga om.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det kablar som ligger i taken kanske kan få ligga kvar, urkopplade i ändarna?
Sedan förlägger man ny kabel bredvid.
Men utanpå då?

J jonaserik skrev:
Ska ni göra om elen senare så blir det att ta ner taket för att på dit nya rör eller återanvända dom gamla då det inte går att förlägga rör infälld i taket utan att riva det. och spika ner för ett nytt. Är det utvändiga ledningar ( kulo )i dag så kan dom kanske användas. I bland låter man den gamla ligga kvar och spikar en ny under för att inte behöva tapesera om. En elektriker kan ge info vad som går att använda eller bygga om.
Ja det jag funderade över var om det på något sätt gick att dra nya ledningar i de gamla rören (det är kulo i övrigt) utan att riva ner pappen. Men det kanske är lite väl optimistiskt.

Jag förstår att det bästa är att fråga en elektriker men vi är lite i obygden liksom så det är en bit att åka. :) Och min erfarenhet av hantverkare i övrigt säger att de (lika lite som yrkesmän i övrigt) långt ifrån alltid är överens om sånt här. Så tänkte det var bra att få ett hum...

P Petronille skrev:
Men utanpå då?
Ja. Beror på vad du menar med kabel under spännpapp. Jag tolkade det som utanpåliggande kabel som man sedan lagt spännpapp över så att kabelns konturer syns. Då kan man lägga en ny kabel bredvid för att slippa skära i pappen.

P Petronille skrev:
men i taket ligger den under spännpappen.
Det ligger inget rör i taket ovan pappen från mitten och ner vid nån vägg då? Inte helt ovanligt att man gjorde så, om både pappen och elinstallationen är original sen nybygget.

P Petronille skrev:
Ja det jag funderade över var om det på något sätt gick att dra nya ledningar i de gamla rören
Det går utmärkt att göra så, det brukar vara rör ovan spänntak som kan gå ner i vägg till dosa eller går ner precis utmed väggen och där sitter en dosa som utvändig ledning oavsett sort är kopplad i.

Ja. Beror på vad du menar med kabel under spännpapp. Jag tolkade det som utanpåliggande kabel som man sedan lagt spännpapp över så att kabelns konturer syns. Då kan man lägga en ny kabel bredvid för att slippa skära i pappen.
Jag kanske formulerade mig konstigt. Övrig el är utanpåliggande men man ser inte var den går under takpappen.

J jonaserik skrev:
Det går utmärkt att göra så, det brukar vara rör ovan spänntak som kan gå ner i vägg till dosa eller går ner precis utmed väggen och där sitter en dosa som utvändig ledning oavsett sort är kopplad i.
Ja det vore ju bra. Men man ser inte alls var den går, även om man får anta att den går till dosan övriga sladdar är kopplade till.

Du kanske kan ta en bild på lamputtaget i mitten av taket, eller den dosa som kanske finns där? Då kanske vi ser bättre vad det finns för alternativ. I hus från kanske 60-talet och framåt användes en takdosa som central fördelningspunkt för rummet, men då handlade det om infällda (dolda) ledningar i rör. Tidigare så gick en utanpåliggande kabel till en enkelt lamputtag i mitten av rummet. I detta fall ser man utanpåliggande kopplingsdosor högt upp på väggen. I vilket fall, jag ser inga scenarios där man måste skära sönder takpappen, om ni nu inte avser att renovera taket.

Du kanske kan ta en bild på lamputtaget i mitten av taket, eller den dosa som kanske finns där? Då kanske vi ser bättre vad det finns för alternativ. I hus från kanske 60-talet och framåt användes en takdosa som central fördelningspunkt för rummet, men då handlade det om infällda (dolda) ledningar i rör. Tidigare så gick en utanpåliggande kabel till en enkelt lamputtag i mitten av rummet. I detta fall ser man utanpåliggande kopplingsdosor högt upp på väggen. I vilket fall, jag ser inga scenarios där man måste skära sönder takpappen, om ni nu inte avser att renovera taket.
Så här ser det ut på taket och runt dosan. Takmöte med eldosan och synlig kabelföring längs taklist som möter vitmålad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elkabel löper längs med en vägg och under en taklist med synliga sladdar och nötta ytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Går sladden alltså under taklisten på något vis och sedan snett under taket? Om man drar en rak linje från dosan till taklampan så blir det en diagonal. Eftersom takpappen hänger en del är jag rädd att det skulle bli ganska fult om man spikade upp en ledning synligt på takpappen.

det vanliga är ju att det ligger ett rör från dosan till takuttaget. Inte ens då la man nog kabel löst under pappen.
Så även om man sätter dit modernare dosor så går det nog utmärkt att använda det befintliga röret. En sak man får beakta är väl att river man ut allt och tar dit en elektriker så kommer de vilja jorda allt och ja det blir ju lite krångligare.
Personligen hade jag försökt behålla de gamla porslinsdosorna och sen dragit ny kabel bara när det övriga är klart.

S Stefan1972 skrev:
det vanliga är ju att det ligger ett rör från dosan till takuttaget. Inte ens då la man nog kabel löst under pappen.
Så även om man sätter dit modernare dosor så går det nog utmärkt att använda det befintliga röret. En sak man får beakta är väl att river man ut allt och tar dit en elektriker så kommer de vilja jorda allt och ja det blir ju lite krångligare.
Personligen hade jag försökt behålla de gamla porslinsdosorna och sen dragit ny kabel bara när det övriga är klart.
Jo jordat lär det väl bli tänker jag. Kan man inte använda det gamla röret då alltså? När du skriver "sen dragit ny kabel bara när det övriga är klart", hur menar du då? Det här är ett ganska okänt område för mig så behöver nybörjarnivå. ;)

Jag tänkte mest om du skulle renovera "light" Då kan man ju gena lite och låta porslinsdosorna sitta där, tapetsera eller vad ni nu ska göra och sen dra ny ojordad kabel som tidigare. Ska man jorda så brukar de fyrpoliga porslinsdosorna inte räcka till nå vidare.
Det enklaste hade ju varit att låta allt vara om det nu inte var nå synbart fel på det men det är ju lite sent påtänkt nu.......

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.