Hej alla!
Detta är inget jag kommer utföra själv men vill veta hur mycket jobb det kommer bli.
På gården kommer jag placera en mindre stuga bakom en befintlig stuga.
I den befintliga stuga bor 4 personer som blir av med ca. 1000-1500Kwh i månad.
Strömmen till stugan matas via ett proppskåp med 3x20A säkringar som ligger ca 50m bort i en annan byggnad.
Min fråga är om det räcker med att strömmen till den nya stugan kopplas in via den befintliga stuga eller kommer de gräver en ny kabel till centralen?
Detta är inget jag kommer utföra själv men vill veta hur mycket jobb det kommer bli.
På gården kommer jag placera en mindre stuga bakom en befintlig stuga.
I den befintliga stuga bor 4 personer som blir av med ca. 1000-1500Kwh i månad.
Strömmen till stugan matas via ett proppskåp med 3x20A säkringar som ligger ca 50m bort i en annan byggnad.
Min fråga är om det räcker med att strömmen till den nya stugan kopplas in via den befintliga stuga eller kommer de gräver en ny kabel till centralen?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 883 inlägg
Hur mycket ström vill du ha då i stuga 2?
Det en stuga på 25kvm med el värme,tvätt,kök, usv.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Ska du hyra ut den så vill du ha möjlighet till separat elavtal dit hursomhelst. Annars blir det bara problem.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 883 inlägg
En ganska "standardstuga" mao dessutom med elvärme där det då låter som att 3 x 16 A är ett minimum, så det kan bli trångt med att låta stuga 2 dela på matningen till stuga 1 kalla vinterdagar och när ni lagar mat samtidigt.L lostinsweden skrev:
Man kan ju först o främst se på möjligheten att säkra upp till 25 A vilket borde räcka. Det beror på förimpedans i mätarskåpet, ledararea och avstånd mellan stuga 1 och stuga 2. Det kan ju ha ganska stor betydelse för "jobbmängden".
Tack för insikt.
Till den befintliga stugan går 4x4m2 och den nya stuga kommer stå ca 25m bort.Bo.Siltberg skrev:
En ganska "standardstuga" mao dessutom med elvärme där det då låter som att 3 x 16 A är ett minimum, så det kan bli trångt med att låta stuga 2 dela på matningen till stuga 1 kalla vinterdagar och när ni lagar mat samtidigt.
Man kan ju först o främst se på möjligheten att säkra upp till 25 A vilket borde räcka. Det beror på förimpedans i mätarskåpet, ledararea och avstånd mellan stuga 1 och stuga 2. Det kan ju ha ganska stor betydelse för "jobbmängden".
Hur får man veta på förimpedens?
Att säkra upp till 25a låter som ett bra alternativt.Bo.Siltberg skrev:
En ganska "standardstuga" mao dessutom med elvärme där det då låter som att 3 x 16 A är ett minimum, så det kan bli trångt med att låta stuga 2 dela på matningen till stuga 1 kalla vinterdagar och när ni lagar mat samtidigt.
Tumregelsmässigt brukar man säga 4 mm² till max 20A säkring. Men det kanske kan gå med 25 A också.
Ett fritidshus där jag brukar vara en del har 20 A huvudsäkring. Om man ger sig på att värma både stora huset och lillstugan när det är kallt ute brukar man få elda en del och vara sparsam med elementen. Och eftersom den medvetenheten inte finns hos alla så brukar man få byta huvudsäkring emellanåt. Det är ett hus från 1903 och en lillstuga utan isolering. Så du kanske har gynnsammare förutsättningar.
Ett fritidshus där jag brukar vara en del har 20 A huvudsäkring. Om man ger sig på att värma både stora huset och lillstugan när det är kallt ute brukar man få elda en del och vara sparsam med elementen. Och eftersom den medvetenheten inte finns hos alla så brukar man få byta huvudsäkring emellanåt. Det är ett hus från 1903 och en lillstuga utan isolering. Så du kanske har gynnsammare förutsättningar.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 252 inlägg
Förimpedans får man från sin nätägare, bara man frågar. Det kostar typiskt ingenting, utan är bara att ringa. Eller så kan man använda "vattenkokarmetoden" (sök i forumet) och räkna ut det själv, med ganska god precision.L lostinsweden skrev:
4mm² är som sagt i klenaste laget. Det får man i så fall räkna på att det fungerar. Det kan en elektriker göra, eller så kan man pröva "eldim" programvaran som utvecklas här på forumet. Så kolla den tråden om du vill titta på det själv. (Det är ganska lättanvänt).
Men det ser ut som ni lutar mot att en ny kabel till centralen kommer behövas?
Medlem
· Blekinge
· 12 298 inlägg
50 m distans och 4 mm2 låter väldigt lite redan för den befintliga stugan. Att ansluta vidare därifrån till nästa stuga skulle jag inte rekonnedera.
Du skriver "...eller kommer de gräver en ny kabel till centralen?"
Vilka är de?
Nätbolaget? Har du beställt ett eget abonnemang dit?
En installatör?, isåfall borde denne kunna svara på hur den tänker göra.
Vilka är de?
Nätbolaget? Har du beställt ett eget abonnemang dit?
En installatör?, isåfall borde denne kunna svara på hur den tänker göra.
De är installatorna. Jag har det väldigt svårt att få tag på en just nu och vill gör min lexa så att jag vet vad de kommer säga och hur mycket ungefär det kommer kost när en kommer och tittar.bax skrev: