Byggahus.se
Hur drar man på bästa sätt fram el till en belysningsarmatur i en bastu. Lampan ska alltså sitta på väggen ca en halvmeter under taket. Jag kommer åt att dra el i eller på andra sidan väggen. Men hur ska flexslangen eller röret mynna ut vid lampan? Ska man dra flexrör i metall sista biten? Eller är det ok att låta plaströret mynna ut vid armaturen?
 
Följande gäller i basturum:

Skärmbild av Svensk Elstandard för basturum som beskriver klassificering av yttre påverkan, skyddsåtgärder och installationskrav.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En skärmdump av ett diskussionsinlägg som detaljerar säkerhetsfordringar för installation i ett basturum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Schematisk illustration av områdesindelning i en bastu med avståndsmarkeringar och anvisningar för temperaturzoner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det där inlägget gav mig inte mycket vägledning.
 
Har du en infälld dosa så drar en plicaslang från den in i bastun och i den drar kablar som heter RHH, dom klarar över +100 C, att dra ett VP är inte bra, av värmen så krymper dom ihop och FK ( H07V-R 1,5 mm² ) torkar och blir totalt stel efter ett halvår bara.
 
Varför inte sätta lampan under laven? Mindre värme för lampan och trevligare belysning, tycker jag.
 
  • Gilla
datja och 1 till
  • Laddar…
L Låset skrev:
Varför inte sätta lampan under laven? Mindre värme för lampan och trevligare belysning, tycker jag.
Inte helt fel , max 0,5 m upp från golv
 
E
O Olf Oggler skrev:
Det där inlägget gav mig inte mycket vägledning.
Punkter 703.512.2 och 703.52 är det du ska kolla under.
"Kabelisolering ska dock tåla en omgivningstemperatur av minst 170°C"
"Ledningssystem bör företrädesvis installeras utanför områdena, dvs på värmeisoleringens kalla sida."
 
E Emil_K skrev:
Kabelisolering ska dock tåla en omgivningstemperatur av minst 170°C"
Var blir det + 170 C i en bastu ?
 
För att förtydliga. Belysningen skall inte vara under laven. Den ska sitta på väggen ca 50cm under taket. Elen skall alltså gå i VP-rör i väggen på kalla sidan. Men precis vid armaturen så måste man ju gå med röret igenom till den varma sidan. Det är alltså det som är kruxet. Själva ledarna är ju inget större problem. Där verkar det ju vara lätt att hitta sådant som tål hög temp.

Vad är plicaslang, som omnämns i inlägg ovan? Jag finner ingen direkt info när jag googlar på det.
 
Plicaslang är böjlig metallslang , snacka med en EL-firma så får du köpa så lång bit du behöver, annars är det bara 50 meters som gäller. Ser ut så här
 
  • Böjlig metallslang, plicaslang, med synlig innersida och spiralstruktur, använd för elinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
OK.Plicaslang verkar ju vara lösningen på hela problemet. Jag antar att det går enkelt att övergå från vanlig flexslang/vp-rör till plicaslang?
 
Jepp standardmått på dom 16 20 25 osv , passar i dosor och muffar.
 
J jonaserik skrev:
Inte helt fel , max 0,5 m upp från golv
1m är det som gäller, se bifogade bilder ur svensk standard ovan.
 
O Olf Oggler skrev:
OK.Plicaslang verkar ju vara lösningen på hela problemet. Jag antar att det går enkelt att övergå från vanlig flexslang/vp-rör till plicaslang?
Om man använder Plicaslang och en armatur som klarar temperaturen kan man då installera 230 Vi zon 3? Men klarar en vanlig LED lampa 100 grader?
 
På landet kör vi med 12v system i bastun som laddas med solceller, en vanlig ip65 led slinga under bänkarna, samt 12V led lampa på utsidan
Vintervy med belyst bastu vid frusen sjö, ångmoln, snötäckt trädäck och brygga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vinterkväll, snöig mark, stockeld utomhus, belyst, skymning, träd, rök stiger mot mörk himmel, staket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bastu med öppen vy över sjö, brinnande kamin, träbänkar, kvällsljus, avslappnande atmosfär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En mysig bastu med brinnande eld, utsikt över sjö och brygga genom ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.