Hej behöver hjälp om man vill bytta till en vanlig stickpropp hur gör man köp ny häll. Fick med den andra kontakten. Har kopplat loss gammal stickproppen från den gamla.

Tacksam för hjälpen!

• Elanslutning med kabelkoppling för byte av stickpropp på en spis, med synliga ledningar i blått, brunt och grönt/gult i hölje.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller lösa elledningar i anslutning till en svart kopplingsdosa på undersida av en metallisk häll.
    Skapa konto
  • Vit stickpropp med flera stift som ligger på en matta, en del av en kontakt syns bredvid.
    Skapa konto
  • En hand håller i en vit stickpropp med metallstift, uppvikt mot en slät yta. En svart sladd syns ovanför.
    Skapa konto
A
Häll brukar drivas med två faser så då går det inte men annars är det bara att byta stickpropp eller köpa en färdig ledning med stickkontakt.

Det är för stugan står samma volt på den gamla spishällen som på denna och den gamla va kopplad med vanlig stick propp

A avh67f skrev:
Häll brukar drivas med två faser så då går det inte men annars är det bara att byta stickpropp eller köpa en färdig ledning med stickkontakt.
Det är för stugan står samma volt på den gamla spishällen som på denna och den gamla va kopplad med vanlig stick propp? Så det är bara att köpa en ny stickkontakt går ej att koppla på den gamla stickproppen

Fler bilder på nya

• Etikett med produktinformation från Bosch för en hushållsapparat, inklusive modellnummer och elektriska specifikationer.
    Skapa konto
  • Diagram över elektriska anslutningar på en metallisk yta, visar kopplingsschema för 220-240V med symboler och ledningsvägar.
    Skapa konto
Tommty
om du ska använda den från vanligt vägguttag ska du koppla enligt översta kopplingsschemat i sista bilden, du behöver en till kopparbyggel, ser ut att finnas en lös extra vid inkopplingsplinten.

kan behöva ställa ner effekten på spisen så att säkringarna inte går hela tiden, borde stå i manualen om eller hur detta görs.

Vad är det för säkring till spishällen i stugan? Max för vanlig stickpropp är 16 A 1-fas vilket ger ca 3600 W, men hällen är egentligen på 6600 W så det gäller att hålla igen vid användningen som sagts ovan. Duger inte med vilken anslutningskabel som helst med stickpropp utan den måste då vara minst 3G1,5 mm2. T.ex. 3G1,0 och 3G0,75 är för klent för den effekten.

Kan återkomma i morgon för har lossat vägguttaget och där ser jag också bara en blå en brun och gul/grön kan vara 16a eller 20a inte säker, inte varit där
Ännu .Men funkar det om man använder en platta i taget? Eller om jag byter uttag som passar behöver ja dra om strömmen då?

J Josth skrev:
Vad är det för säkring till spishällen i stugan? Max för vanlig stickpropp är 16 A 1-fas vilket ger ca 3600 W, men hällen är egentligen på 6600 W så det gäller att hålla igen vid användningen som sagts ovan. Duger inte med vilken anslutningskabel som helst med stickpropp utan den måste då vara minst 3G1,5 mm2. T.ex. 3G1,0 och 3G0,75 är för klent för den effekten.
Kan återkomma i morgon för har lossat vägguttaget och där ser jag också bara en blå en brun och gul/grön kan vara 16a eller 20a inte säker, inte varit där
Ännu .Men funkar det om man använder en platta i taget? Eller om jag byter uttag som passar behöver ja dra om strömmen då?

Ta reda på vilken säkring(-ar) som går till spisen och deras styrka i A. I gamla lägenheter som inte uppgraderats är det normala att man har 20 A 1-fas till spisen. Det ger max 4600 W men spisen kanske är på mellan 7000 - 11000 W om man kör allt på max så då lär man sig att hålla igen och inte köra för mycket på max samtidigt och säkringarna klarar skaplig överlast under en begränsad tid så det går bra att leva med (bara man har säkringar i reserv).

Jo det har jag märkt när man kört spis och plattan samtidigt att säkringen går.
J Josth skrev:
Ta reda på vilken säkring(-ar) som går till spisen och deras styrka i A. I gamla lägenheter som inte uppgraderats är det normala att man har 20 A 1-fas till spisen. Det ger max 4600 W men spisen kanske är på mellan 7000 - 11000 W om man kör allt på max så då lär man sig att hålla igen och inte köra för mycket på max samtidigt och säkringarna klarar skaplig överlast under en begränsad tid så det går bra att leva med (bara man har säkringar i reserv).
Jo det har jag märkt när vi använt ungen som två plattor samtidigt så har proppen gått. Kollar i morgon när jag är på plats, hör av mig men enligt bilden vet du i så fall hur jag hade kunnat koppla den gamla med tre sladdar blå, brun och gulgrön om det skulle visa sig att ja har 20 A där ?

H Hurgörjag skrev:
Jo det har jag märkt när man kört spis och plattan samtidigt att säkringen går.

Jo det har jag märkt när vi använt ungen som två plattor samtidigt så har proppen gått. Kollar i morgon när jag är på plats, hör av mig men enligt bilden vet du i så fall hur jag hade kunnat koppla den gamla med tre sladdar blå, brun och gulgrön om det skulle visa sig att ja har 20 A där ?
"Vanliga" uttag är specade till 16A, så där har du inga 20A. Du behöver isf. byta även uttaget, men att byta uttag till en annan typ kräver elektriker från behörig firma.

Den versionen av Perilex du visar i bild nr 3 är bara godkänd för max 16 A. Om du har 20 A 1-fas behöver man en annan typ av stickpropp och uttag eller att man kopplar med fast anslutning, anslutningsdosa och toppklämmor istället. Om 20 A måste anslutningskabeln vara minst 3G2,5 mm2.

S Svante Svenson skrev:
"Vanliga" uttag är specade till 16A, så där har du inga 20A. Du behöver isf. byta även uttaget, men att byta uttag till en annan typ kräver elektriker från behörig firma.
Köpet sommar hus ska va 16 alternativ att dem lag 20 ej säker den gamla spishällen var kopplad med den vanliga kopplade loss sladden det är från denna bilden

• Elektrisk kopplingsplint med synliga blå, gröna och bruna kablar anslutna, del av en gammal spishäll från ett sommarhus.
    Skapa konto

Bästa svaret

Folk som gör sådant här själv utan att ha en aning om förutsättningarna är orsaken till att man knappt får göra något själv när det gäller el.

I detta fallet så krävde även den gamla spisen två faser, men de var byglade, så det blir ju samma sak med den nya. Det innebär ytterligare en bygel mellan brun och svart. Sedan ansluts brun från gamla kabeln dit, blå dit den blå och vita går, samt gulgrön till samma plint som gulgrön är.

Lite lustigt på den gamla spisen att man satt blå på fas och brun på nollan, men det spelar ju ingen roll med stickpropp.

Men det kommer knappast att gå att använda mer än två plattor åt gången på högre lägen/effekter. Tre om man snålar med effekten.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.