Hej,
Befinner mig på Nya Zeeland och har en vän som har en gammal husvagn som denne önskar ny el inuti. Hon har fått en offert på 6000kr och jag tyckte att det lät lite väl saftigt för en husvagn som ska ha 1 eluttag och 1 lampa installerad. Tänkte att jag kanske kunde hjälpa min vän att installera elen i husvagnen om det blir billigare. Jag är själv utbildad elektriker men har aldrig jobbat som det och behöver därför lite hjälp så att allting blir korrekt.

Strömmen till husvagnen kommer från ett 230v eluttag installerat på utsidan av ett skjul.
Antar att jag inne i husvagnen får fas, nolla och jord från eluttaget. Vad gör jag med jorden som kommer in i husvagnen? Tänker att jag borde ta jord från chassit på husvagnen, tänker jag galet?

Sedan tänkte jag installera en liten normcentral med en jordfelsbrytare på 16A och två dvärgbrytare, en på 10A till eluttaget och en på 6A till lampan.

Drar sedan utanpåliggande EKK till eluttag samt lampa.

Vad tror ni? Bör det fungera och är det säkert?

/Brasklappen

EKK är ingen lämplig kabel i fordon p.g.a vibrationer. Man brukar använda anslutningskabel typ RKK 3G1,5 gärna skyddad av slang på utsatta ställen. Chassiet skall ha kontakt med skyddsjordplinten i centralen via en 6 mm2 kabel. Som intagsäkring bör det räcka med 10 A till allt. I Sverige använder man en 2 polig automatsäkring i dessa installationer eftersom man aldrig vet vilken "pol" som fas respektive nolla.

Kolla även regelverket för sådana installationer på Nya Zeeland

Redigerat:
  • Gilla
kalleninen och 1 till
  • Laddar…
Tobbe_3 skrev:
EKK är ingen lämplig kabel i fordon p.g.a vibrationer. Man brukar använda anslutningskabel typ RKK 3G1,5 gärna skyddad av slang på utsatta ställen. Chassiet skall ha kontakt med skyddsjordplinten i centralen via en 6 mm2 kabel. Som intagsäkring bör det räcka med 10 A till allt. I Sverige använder man en 2 polig automatsäkring i dessa installationer eftersom man aldrig vet vilken "pol" som fas respektive nolla.

Kolla även regelverket för sådana installationer på Nya Zeeland
Tack för svaret. Husvagnen står stationerad och kommer inte att förflyttas så risk för vibrationer finns inte. Nu kommer lite nybörjarfrågor antagligen. Jag har inte kollat hur det ser ut i den befintliga installationen men om det är så att det kommer in en jord från eluttaget på utsidan, vad gör man med den?
Så hur fungerar det när man använder den tvåpoliga automatsäkringen? Kör jag ner nollan på ena sidan och fasen på den andra? Från den så drar jag elen till både lampan och eluttaget?
Sen en jordfelsbrytare på det?

Tack
Brasklappen

Vilket system använder dom på NZ???

Gör en liten central i husvagnen. Fas, nolla och jord kommer in i husvagnen från uttaget i skjulet. Från centralen i vagnen dra en 6 mm2 kabel till chassit. Använd 1 fas cee uttag så vet du vilken som är fas och nolla.

Använd personskyddatomater.

Jag har bytt all el i vår husvagn från -86 på detta sätt.

Claesk skrev:
Gör en liten central i husvagnen. Fas, nolla och jord kommer in i husvagnen från uttaget i skjulet. Från centralen i vagnen dra en 6 mm2 kabel till chassit. Använd 1 fas cee uttag så vet du vilken som är fas och nolla.

Använd personskyddatomater.

Jag har bytt all el i vår husvagn från -86 på detta sätt.
Man bör alltid utgå från att man inte vet vilket som är fas eller nolla i en enfas fordonsinstallation. Tre fall finns som gör det osäkert.

1 CEE honan på campingen är felkopplad vad gäller fas o nolla (eftersom det funkar åndå eller okunskap)

2 CEE donet konverteras till schuko (vanlig stickkontakt)

3 Husvagnen används i Norge och matas med två faser i deras 3 230 V IT .nät

• Gilla
Claesk
  • Laddar…
brasklappen skrev:
Tack för svaret. Husvagnen står stationerad och kommer inte att förflyttas så risk för vibrationer finns inte. Nu kommer lite nybörjarfrågor antagligen. Jag har inte kollat hur det ser ut i den befintliga installationen men om det är så att det kommer in en jord från eluttaget på utsidan, vad gör man med den?
Så hur fungerar det när man använder den tvåpoliga automatsäkringen? Kör jag ner nollan på ena sidan och fasen på den andra? Från den så drar jag elen till både lampan och eluttaget?
Sen en jordfelsbrytare på det?

Tack
Brasklappen
I normalfallet ansluts inkommande skyddsjord till skyddsjordsplinten tillsammans utjämningsledaren från chassiet samt utgående gruppers skyddsjordar En tvåpolig automat säkring är två enpoliga som har en mekanisk förbindelse som gör att båda slår ifrån samtidigt trots att bara den ena är överbelastad. Anslutning inkommande fas o nolla på undersidan utgående fas o nolla på översidan eller tvärtom (vilket som passar)

Redigerat:
Det är viktigt att veta vilken som är nolla och fas.

Men denna husvagn skulle inte flyttas utan stå på samma ställe och matas från samma uttag.

Personskyddsautomat är ett 1-poligt skydd med 2-polig brytning (fasledare avsäkras, en brytning bryter både fas- och neutralledare) och är avsedd förnormcentral. Personskyddsautomaten är en kombination av jordfelsbrytare och dvärgbrytare. Det gör att den lämpar sig väl om man vill jordfelsströmskydda enstaka grupper.
En allpolig och säker brytning sker vid:

• Jordfelsström vid anläggningen.
  • Överlast.
  • Kortslutning.

Claesk skrev:
Det är viktigt att veta vilken som är nolla och fas.

Men denna husvagn skulle inte flyttas utan stå på samma ställe och matas från samma uttag.

Personskyddsautomat är ett 1-poligt skydd med 2-polig brytning (fasledare avsäkras, en brytning bryter både fas- och neutralledare) och är avsedd förnormcentral. Personskyddsautomaten är en kombination av jordfelsbrytare och dvärgbrytare. Det gör att den lämpar sig väl om man vill jordfelsströmskydda enstaka grupper.
En allpolig och säker brytning sker vid:

• Jordfelsström vid anläggningen.
  • Överlast.
  • Kortslutning.
Jordfelsbrytaren hade TS redan sagt att han skulle montera samt att han va elektriker så någon guidning ner på kabelnivå borde knappast behövas.

Sedan finns det två typer av personskyddsautomater dels den normala som du beskriver och den "norska" som är ett 2poligt skydd med 2polig brytning, denna typ passar bättre i en husvagn än den svenska

En svensk PSA bryter både fas och nolla.

Om både fas och nolla är avsäkrat vet inte.

Om du inte vet, då kan du ju heller inte rekommendera PSAer!?
Dessutom säger reglerna att intaget ska vara direkt kopplat till en JFB som bryter alla spänningsförande ledare, så det finns faktiskt inget behov av PSAer, utan enbart tvåpoliga dvärgar.

Nya Zealand publicerar hjälpsamt nog denna skrift för hempulare.

Om fas och nolla är skiftade fungerar en jfb på rätt sätt.?

Claesk skrev:
Om fas och nolla är skiftade fungerar en jfb på rätt sätt.?
Jordfelsbrytaren "struntar" fullständigt i vilket som är fas eller nolla. Den mäter ju bara att lika mycket ström kommer tillbaka som går som ut. Det som jordfelsbrytaren reagerar på är om skillnaden mellan in och utgående ström blir för stor, då bryter den kretsen. Ett sådant fall är om en ansluten apparat får ett jordfel så att ström flyter tilll skyddsjord eller via en person till en diskbänk. Om den strömmen blir större än 30 mA då bryts strömmen.( gäller en normal jfb för personskydd).

På en 4 polig (trefas) jfb där kan anslutningen av nollan ha betydelse för testknappens korrekta funktion eftersom testmotståndet är beräknat för 230 V. Sedan bryter även dessa jfb nollan något efter faserna och tvärtom vid slutning för att förhindra flytande nolla i kopplingsögonblicket.

Redigerat:
Tack så mycket för alla svar! Gick idag till en elbutik för att kolla vad dom hade för grejer. En tvåpolig brytare hade dom inte. Husvagnen kommer att vara helt stationerad och kommer ej att förflytta sig. Är det nödvändigt med en 2-polig i det läget? Kan man annars köra två enpoliga?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.