Hej,
Befinner mig på Nya Zeeland och har en vän som har en gammal husvagn som denne önskar ny el inuti. Hon har fått en offert på 6000kr och jag tyckte att det lät lite väl saftigt för en husvagn som ska ha 1 eluttag och 1 lampa installerad. Tänkte att jag kanske kunde hjälpa min vän att installera elen i husvagnen om det blir billigare. Jag är själv utbildad elektriker men har aldrig jobbat som det och behöver därför lite hjälp så att allting blir korrekt.

Strömmen till husvagnen kommer från ett 230v eluttag installerat på utsidan av ett skjul.
Antar att jag inne i husvagnen får fas, nolla och jord från eluttaget. Vad gör jag med jorden som kommer in i husvagnen? Tänker att jag borde ta jord från chassit på husvagnen, tänker jag galet?

Sedan tänkte jag installera en liten normcentral med en jordfelsbrytare på 16A och två dvärgbrytare, en på 10A till eluttaget och en på 6A till lampan.

Drar sedan utanpåliggande EKK till eluttag samt lampa.

Vad tror ni? Bör det fungera och är det säkert?

/Brasklappen

EKK är ingen lämplig kabel i fordon p.g.a vibrationer. Man brukar använda anslutningskabel typ RKK 3G1,5 gärna skyddad av slang på utsatta ställen. Chassiet skall ha kontakt med skyddsjordplinten i centralen via en 6 mm2 kabel. Som intagsäkring bör det räcka med 10 A till allt. I Sverige använder man en 2 polig automatsäkring i dessa installationer eftersom man aldrig vet vilken "pol" som fas respektive nolla.

Kolla även regelverket för sådana installationer på Nya Zeeland

Redigerat:
  • Gilla
kalleninen och 1 till
  • Laddar…
Tobbe_3 skrev:
EKK är ingen lämplig kabel i fordon p.g.a vibrationer. Man brukar använda anslutningskabel typ RKK 3G1,5 gärna skyddad av slang på utsatta ställen. Chassiet skall ha kontakt med skyddsjordplinten i centralen via en 6 mm2 kabel. Som intagsäkring bör det räcka med 10 A till allt. I Sverige använder man en 2 polig automatsäkring i dessa installationer eftersom man aldrig vet vilken "pol" som fas respektive nolla.