Byggahus.se
Hej,

Jag håller på och renoverar ett förråd till en gäststuga. Det är en betongplatta och tanken är att lägga golvvärme och sedan parkett.

Jag tycker inte det finns så mycket bra information om detta. Kan jag göra det själv? Jag tänker i princip att man lägger en el-slinga och sedan flytspacklar. Sedan lägger man parketten på det.

Någon som har lite bra information?

Tack!
 
Sittställning
Tja ja en elektriker bör göra jobbet :)

Men annars .. primer, armering, slinga och flyta. Det är inte särskillt svårt
 
Ev av de viktigaste är att ohmmäta slingan före och efter montering
flexröret som tempsensor ligger i får inte vara för böjd när den går upp mot en vägg. för det händer att man måste byta tempgivare och då ska man få ner den nya också
 
Tack, blir nog till att kolla med en elektriker för säkerhets skull..
 
T
Är där någon isolering under betongplattan? Annars kommer det att bli dyrt att värma upp.......
 
Tror inte det är isolerat. Vi räknar med att det kommer bli dyrt, men ett element tar upp för mycket plats...
 
Det räcker med en tunn isolermatta så slipper ni bränna energi nedåt helt i onödan. Ni kommer även kunna tjäna in den lilla investering på kort tid.
 
Tack för tipset!
 
Bra tips om man inte vill flytspackla. För flytspackling kan man använda exemplet nedan men det finns även andra tunna varianter utan aluminium som tex vanlig cellplast på rulle.

ThermoReflekt Polynum Super 4mm, 12 m2 - 780 kr
 
Cableboarden går utmärkt att flyta på......
 
Självklart, dessutom är spårade isolerskivor väldigt lätta att jobba med isf att naja. Rekommenderar tunt armeringsnät då det finns risk för sprickbildning pga skarvarna.
 
Om man limmar skivorna i fix (som man ska) behövs ingen armering, ett bra fiberförstärkt flytspackel räcker gott.
Det man även kan göra för att spara höjd, är att spackla fast slingorna i fix, sen lägger man golvet ovanpå, med ev foam eller papp innan parketten, eller vad nu parketttillverkaren rek.
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Jörgen, antar att man inte kan lägga parkett direkt på den mattan? Vill gärna spara i höjd då det är lågt i tak.
 
Om du menar direkt på Cableboarden (som inte är en matta) så hänger det mer på golvtillverkaren, det enda som är att man kan inte ha så hög värme på som på ett klinkergolv, tror dom flesta rek max 27gr.
Men förövrigt ska det inte vara ngt problem, dock papp imellan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.