Byggahus.se
vojma skrev:
Ja den här typen av trådar brukar få extra många svar under fre/lördagskvällar.
läser vi samma ordspråks bok måntro???
 
mycke_nu skrev:
I sista ledet.
a-b-c = 0 eftersom a = b+c :p
Kan du visa hur du gör?
Som jag ser det så div. på båda sidor om likhetstecknet ger: a-b-c/-b-c= 0/b+c hur gör du sen?
 
LGG-01 skrev:
Kan du visa hur du gör?
Som jag ser det så div. på båda sidor om likhetstecknet ger: a-b-c/-b-c= 0/b+c hur gör du sen?
Nja, Problemet börjar med att

a = b + c om man då subtraherar (b+c) från båda leden får man

a - (b+c) = b + c - (b+c) --> a - b - c = b + c - b -c --> a - b - c = 0

I problemets näst sista led står

a * (a - b - c) = b * (a - b - c) eftersom a - b - c = 0 står det i praktiken att 0 = 0, ty a * 0 = 0, liksom b * 0 = 0.

För att komma till sista ledet i problemet, där det står a = b, måste man dividera båda sidor om likhetstecknet med (a - b - c), men a - b - c = 0, vilket alltså innebär att man dividerr med 0, och det är inte tillåtet här.
 
thomasx skrev:
Nja, Problemet börjar med att

a = b + c om man då subtraherar (b+c) från båda leden får man

a - (b+c) = b + c - (b+c) --> a - b - c = b + c - b -c --> a - b - c = 0

I problemets näst sista led står

a * (a - b - c) = b * (a - b - c) eftersom a - b - c = 0 står det i praktiken att 0 = 0, ty a * 0 = 0, liksom b * 0 = 0.

För att komma till sista ledet i problemet, där det står a = b, måste man dividera båda sidor om likhetstecknet med (a - b - c), men a - b - c = 0, vilket alltså innebär att man dividerr med 0, och det är inte tillåtet här.
Tack. Slutade plugget 1970 så det tog lite tid (söndags morgon) att följa tråden.
Med visst i matematiken går det ju inte att div. med noll.

Jag har ett besvärande minne från skoltiden där vi skulle härleda en formel och visa hela utvecklingen, det var 3st av 15 elever som klarade detta och där var jag med, MEN skrev på slutet att ekv. var lika med noll, läraren tyckte att jag visade att jag inte har förstått så det blev bara 2 poäng av 4, detta har förföljt mig hela livet.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.