1 631 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
EKRK bakom MDF
Hej,
jag har tidigare från sovrummet gått till hallen, där jag har en inbyggd garderob. Har monterat från baksidan av garderoben, sett från sovrummets sida. Rakt in i garderoben. Enda vägen in i garderoben där jag behöver ett uttag.
Har satt ett utanpåliggnade uttag istället för det infällda i sovrummet, och gått med EKRK spikad på golvlisten.
Problemet är att nu skall jag montera en infälld garderob med skjutdörrar precis i vägen för garderoben. Där ena sidoväggskenan går. Bara en stödskena.
Funderade på att sätta en MDF skiva från golv till tak på väggen. Fräsa ett spår i denna på kabelns tjocklek cirka 10 mm mot väggens sida. Spåret skall sitta i golvlistens ovanhöjd. Sen gå från vägguttag på golvlist. Golvlist avslut. MDF skiva mot vägg, genom fräst hål. Och sen fortsätta på insidan med golvlist runt.
Kabeln syns ju, och är ju egentligen inte värre än att gå igenom en vägg, vilket man får kortaste vägen om jag förstått det rätt med EKRK, så länge man kan se kabeln.
Riskerna är inte stora. Manteln är jordad, då miljön är jordad. Och JFB finns.
Men behöver kabeln ha spikskydd eller hur funkar det egentligen?
Mvh/David
jag har tidigare från sovrummet gått till hallen, där jag har en inbyggd garderob. Har monterat från baksidan av garderoben, sett från sovrummets sida. Rakt in i garderoben. Enda vägen in i garderoben där jag behöver ett uttag.
Har satt ett utanpåliggnade uttag istället för det infällda i sovrummet, och gått med EKRK spikad på golvlisten.
Problemet är att nu skall jag montera en infälld garderob med skjutdörrar precis i vägen för garderoben. Där ena sidoväggskenan går. Bara en stödskena.
Funderade på att sätta en MDF skiva från golv till tak på väggen. Fräsa ett spår i denna på kabelns tjocklek cirka 10 mm mot väggens sida. Spåret skall sitta i golvlistens ovanhöjd. Sen gå från vägguttag på golvlist. Golvlist avslut. MDF skiva mot vägg, genom fräst hål. Och sen fortsätta på insidan med golvlist runt.
Kabeln syns ju, och är ju egentligen inte värre än att gå igenom en vägg, vilket man får kortaste vägen om jag förstått det rätt med EKRK, så länge man kan se kabeln.
Riskerna är inte stora. Manteln är jordad, då miljön är jordad. Och JFB finns.
Men behöver kabeln ha spikskydd eller hur funkar det egentligen?
Mvh/David
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Det har varit på tapeten att släppa den lustiga kravet på att EKRK inte får förläggas dolt. Det har fasnat någonstans på vägen bara.
Jag hade nog valt ett spikskydd alt att man gör om installationen och lägger dit ett rör om man ändå ska sätta en täckskiva längsmed väggen.
Jag hade nog valt ett spikskydd alt att man gör om installationen och lägger dit ett rör om man ändå ska sätta en täckskiva längsmed väggen.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 927 inlägg
Dagens EKRK har inte längre dåtidens brister och faror, och skulle mycket väl kunna tillåtas få samma användning som t.ex EKK. Det är produktstandarden som inte hängt med i utvecklingen här. En EKRK bakom garderoben är i praktiken bättre skyddad än en EKK som är tillåten. Likfullt är EKRK ännu inte tillåten dold, så det formellt korrekta är t.ex EKLK. Med en kabel med jordad mantel skulle jag dessutom inte oroa mig speciellt för genomspikning.
Ja syns kabeln så är det OK.davidhell skrev:
Förbudet för (gammal) khulo att dras dolt var ju just att det var så farligt om den råkade skruvas eller spikas igenom. Då kunde manteln bli strömförande samt även anslutna apparater långt ifrån felstället. Det var helt enkelt lömskt.
Så det bestämdes att den bara fick dras synligt, för att minimera denna risk.
Så ser du kabeln längs dess sträckning förutom vissa genomföringar i vägg osv där man ganska självklart förstår att det går en kabel så är det förenligt med (den numera helt omoderna) tanken på att skydda khulon för genomspikning. Dessutom är ju den moderna EKRK inte alls lika farlig på detta vis.
Nej inte riktigt samma användning.Bo.Siltberg skrev:
EKRK har fortfarande tunnare sekundär isolering och kanske andra nackdelar, t.ex. UV-känslig.
Jag tror det är en ganska lång väg att få EKRK tillåten utomhus, i vattenbestänkta miljöer och i miljöer med lite svårare mekaniskt slitage eller risker för sådant.
Men i torra utrymmen inomhus, ja där håller jag med dig 100%
Klicka här för att svara