Byggahus.se
Jag arrenderar en gård. Den har en annorlunda pump mot vad jag har pysslat led tidigare. Eftersom allt funkat så har jag inte funderat närmare på det. Men i morse stog vi utan vatten, motorskyddet till pumpen hade löst ut, och jag svor över mig själv att jag inte tagit reda på mer hur systemet funkar och hur man underhåller och startar upp det om man får problem. Nu var det bara att återställa motorskyddet så finkar allt normalt, men nästa gång kanske man behöver lufta eller trixa med det och jag begriper inte hur pumpen funkar ens. Dessutom vet jag inte varför skyddet låste ut, om det var en tillfällighet eller om det tyder på ett problem i antågande. Tacks om någon kan hjälpa mig led information om vad jag har och hur det funkar ;)

Mistenker att det är en ejektorpump, men hur en sådan funkar och sköts vet jag inte. Det går två grövre pemsalngar ner i brunnen och en klenare från pumpen.

Dessutom sitter det i elskåpet något som ser ut som en termostat med en grov (4mm2) röd kabel till vad som ser ut som en kylfläns, denna är kopplad till elskåpet och det står "Manöver pump" Vad är detta? Det finns inga element som styrs från elskåpet.

Tacksam för hjälp
 
  • Rostig pumpmekanism med gröna delar och anslutna tjocka slanger, belägen i ett utrymme med orange vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rostig pump och röranslutningar med kablar i ett pumprum, misstänkt ejektorpump.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Elpanel med etiketter för belysning, motorskydd och manöver pump, samt termostat och kylfläns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En pumpinstallation med tjocka rör och kablar i ett brunnsutrymme, kopplad till en grön motor ovanför en gul behållare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Troligen tryckströmbrytaren som inte slagit till rätt eller om pumpen gått när du haft något annat fasfall i strömen
 
Nu har den funkat ett dygn utan problem, så en gång är ingen gång......

Men eftersom vi har ett stall med inackorderade hästar så tål vi inte långvariga stopp av vatten. Samtidigt har jag ett jobb där jag ibland är borta några dagar åt gången, så sakerna måste funka. Och när det väl inte funkar längre så måste det åtgärdas snabbt. Därför har jag tittat på vad jag ska göra om det blir upprepade problem.

Att byta till en ny ejektorpump är dyrt och känns inte modernt, en djuphålspump blir billigare och känns mer driftsäker. Vi har borrad brunn med grovt foderrör, har inte mätt det men det är inte ett av de klenare foderrören, så en modern borrhålspump ska gå ner om det inte finns problem längre ner i borrhålet. Hur djupt ejektorn sitter och var vattennivån är vet jag inte så jag kan inte dimensionera pumpen innan jag lyfter upp ejektorn, och det tänker jag inte göra innan jag måste. Men jag kan förbereda genom att ta reda på vad jag ska ha, allt utom exakt kapacitet och lyfthöjd på pumpen.

Idag har jag då en ejektorpump följt av en mindre hydropress och avhärdningsfilter. Vid filtret sitter tryckvakten som styr en kontaktor till pumpen. I samband med kontaktorn sitter motorskyddet.
Efter avhärdningsfilter sitter en Radonett S1UV radonavskiljare som följs av en 300L hydropress.

Efter att ha läst på så är det i detta fall radonavskiljaren som kommer att styra val av pump då pumpen måste leverera tillräckligt med vatten så inte avskiljaren går torr när den i sin tur fyller hydropressen, samtidigt vill man inte ha för stor kapacitet så pumpen startar och stoppar hela tiden. När jag läser specarna för avskiljaren står att den vid 2 bars mottryck levererar 2300 L/h, samtidigt står på ett annat ställe att maxuttaget från avskiljaren är 900 - 1200 L/h vilket kanske stämmer med ett högre mottryck.

Jag tittar primärt på Grundfos SQ enfaspumpar. Då får jag mjukstart, torrkörningsskydd, över/underspänningskydd samt överhettningsskydd inbyggt. Jag kan använda nuvarande tryckvakt med kontaktor, och även om det inte behövs, kan jag seriekoppla faserna i motorskyddet och använda även detta. Eller helt hoppa över motorskyddet. Vad är att föredra här? Kanske hoppa över det extra motorskyddet, pumpen är rätt så skyddad ändå? (jag skulle kunna ta en trefas men då får jag inte torrkörningsskydd mm. Vet inte om det behövs, men känns bra nu när allt fler pratar om sjunkande grundvatten och vattenbrist)

Med reservation för djup till nuvarande ejektor och vattennivå, hur ska jag tänka om pump kapacitet? SQ har två alternativ som känns aktuella, SQ1 med 28 L/min (1 680 L/h) och SQ2 med 56 L/min (3 360l/h). Jag hittar just nu inte tabeller över verklig kapacitet med motstånd för dessa pumpar, men antar att de borde klart lägre än dessa siffror som förmodligen är utan mottryck. Överslagsmässigt känns det som att jag borde välja en pump mitt i mellan dessa, alltså så borde det bli den större jag ska ha.

Vad jag har idag är en Grundfos CPE S 3-120, modell B520012-P2-9302, 3 m3/h, H101.1

Kapaciteten ligger i samma härad som SQ2 så det kan ju inte vara helt fel. Vad H101.1 står för vet jag inte, lyfthöjd?

Har jag tänkt rätt i mina resonemang ovan, eller har ni några råd att ge mig?
 
Tror knappas de är pumpen som är problemet eller?
Mer troligt motorskydd å tryckströmbrytare för några hundra.
Eller vad var felet.
Min Grundfors sutte sedan -56 På en jordbruksfastighet
Får byta tryckströmbrytare va 6-10år
 
Jo, du har rätt i att detta inte var pumpens fel denna gång. Kan ha varit igenkalkad tryckgivare eller onormal spänning på nätet, eller motorskyddet som felade. Men när jag nu satte mig och började se närmare på pumpanläggningen, vilket jag försummat tidigare, så är den oroväckande rostig. I synnerhet de utanpåliggande pinnbultarna flaggar det kraftigt om. Så det kändes som det är läge att ha en plan i beredskap för den dag det behövs. För då måste det fixas omgående.

Men som du riktigt påpekar, just nu är nog pumpen ok, och entingen härledde stoppet från tryckgivare eller motorskyddet eller inkommande el.
 
  • Gilla
Trollskidan
  • Laddar…
Behåll pumpen den typen är mycket driftsäker och i princip lika bra eller bättre än en ny dränkt pump. Lär dig hur man gör om det behöver startas från tomt om det skulle hända. Bra om det sitter en ventil på utloppet mellan brytare och tank i såna lägen då går det enkelt att starta upp.

Dessutom ser det ovanligt välordnat och prydligt ut på bilderna både el och rörmässigt. Delen med kylfänsar är ett litet element för elskåpet.

Kanske läge att kolla upp tex ström på motorn osv så inget fel ligger på lur. Enkelt att byta motor om det visar sig vara något där. Om du vill ha robusta grejer som går att underhålla så behåll det du har där.
 
Det där ser ut som en stor pump, så ersätta den med en enfas verkar lite klent.
En gång är ingen gång.
Så hoppas på underspänning eller en fas helt borta och var glad att motorskyddet löste ut.

Protte
 
  • Gilla
Trollskidan
  • Laddar…
Din pump ser lite "trött" ut ... åtminstone på ytan :) ... prova att snurra på fläktbladen med en skruvmejsel... går den lätt eller trögt? Kan motorskyddet ha löst ut för att den hade kärvat fast ?
 
Först, för Grundfos SQ lades produktionen ned under 2016, ersätts av SQE som kan anslutas på samma sätt, dvs man behöver inte använda CU-301 eller CU-300 om man inte önskar konstanttrycksreglering, vilket dock är överlägset.
Idag är VFD mycket billiga, ca. 1.700:- för 3-fast 1.5 kW och inbyggt filter med fullst. PID. En ejektorpump är inte
effektiv att frekvensreglera, men sparas mycket av softstartrelä, billiga från CarloGavazzi som då betydligt minskar
risken för att den löser ut, såvitt den inte går tungt, kan bero på mycket, spalttätningar, keramiska lager, avlagringar
mm det tar lite tid att kolla igenom. Ejektorpumpen håller mycket länge och kan enkelt renoveras upp.
 
Tack för alla era svar.

Nu har det funkat ytterligare några dagar, så min förhoppning är att det inte är något. Men återkommer det så får jag börja kolla tryckgivare och motorskydd. Men eftersom jag startat så vill jag fullfölja och ha en plan för om jag så småningom måste göra något mer.

GK100 skrev:
Behåll pumpen den typen är mycket driftsäker och i princip lika bra eller bättre än en ny dränkt pump. Lär dig hur man gör om det behöver startas från tomt om det skulle hända. Bra om det sitter en ventil på utloppet mellan brytare och tank i såna lägen då går det enkelt att starta upp.

Dessutom ser det ovanligt välordnat och prydligt ut på bilderna både el och rörmässigt. Delen med kylfänsar är ett litet element för elskåpet.

Kanske läge att kolla upp tex ström på motorn osv så inget fel ligger på lur. Enkelt att byta motor om det visar sig vara något där. Om du vill ha robusta grejer som går att underhålla så behåll det du har där.
Jo, så länge det är en engångsgrej att fixa. Har gogglat men inte hittat så mycket om ejektorpumpar och dess drift. Vet du vad jag kan hitta hur dessa startas upp om de tappat trycket och behöver luftas mm?

Eftersom jag har en verksamhet med kunder och djur samtidigt som jag inte alltid är hemma och kan utöva handpåläggning så måste sakerna funka. Och min erfarenhet är att när saker börjar strula måste man hitta ett riktigt fel att åtgärda eller byta, annars blir det återkommande vilket jag inte har råd med. Tack för svaret om värmeelementet. Jag började misstänka det, men har aldrig sett ett sådant i ett elskåp innan.


prototypen skrev:
Det där ser ut som en stor pump, så ersätta den med en enfas verkar lite klent.
Protte
Kan inte så mycket om pumpar men vet att trefas är att föredra på motorer för jämn belastning av elnätet. Men är inte en av nackdelarna med ejektorpump just att den är stor och "överdimensionerad" för att den till stor del bara pumpar runt vatten, och att trycksätta ejektorn tar mycket energi. I mitt fall så är sugledningen 40, returen till ejektorn 32 och utgående bara 25mm. En djuppump kan alltså vara mycket klenare effektmässigt för samma kapacitet. Klart att man om man kan välja vill ha 3fas ändå, men det låter lockande med nivåskydd, mjukstart mm som finns inbyggd i enfaspumpen. Det talar för en enfas om elnätet klarar det.


johanfa skrev:
Din pump ser lite "trött" ut ... åtminstone på ytan :) ... prova att snurra på fläktbladen med en skruvmejsel... går den lätt eller trögt? Kan motorskyddet ha löst ut för att den hade kärvat fast ?
Ungefär så tänkte jag också. Nu tror jag att den är värre utanpå än inuti. Efftersom den står i ett pumphus så är pumpen ofta våt av kondens, därav rosten på utsidan. Pumphuset är endast uppvärmt vintertid med en frostvakt, så då är pumpen torr. Men pinnbultarna är angripna och det blir ju inte skruvvänligt eller lätt att underhålla när det är så rostigt.


kraft1 skrev:
Först, för Grundfos SQ lades produktionen ned under 2016, ersätts av SQE som kan anslutas på samma sätt, dvs man behöver inte använda CU-301 eller CU-300 om man inte önskar konstanttrycksreglering, vilket dock är överlägset.
Idag är VFD mycket billiga, ca. 1.700:- för 3-fast 1.5 kW och inbyggt filter med fullst. PID. En ejektorpump är inte
effektiv att frekvensreglera, men sparas mycket av softstartrelä, billiga från CarloGavazzi som då betydligt minskar
risken för att den löser ut, såvitt den inte går tungt, kan bero på mycket, spalttätningar, keramiska lager, avlagringar
mm det tar lite tid att kolla igenom. Ejektorpumpen håller mycket länge och kan enkelt renoveras upp.

VDF PID har jag inte hört talas om innan, är det någon form av varvtalsregering för att hålla konstant tryck istället för hydrofor? Typ vad CU-301 gör?
 
Redigerat:
Ja, det är riktigt. Även Grundfos accepterar nu att använda filtrerade VFD`r på deras pumpar och hoppas jag kommer att bättre beskriva deras applikation på samma sätt som Franklin motors. SQE serien var när den kom 1996 ett betydande steg framåt för mindre djupbrunnspumpar på marknaden. Man höjde varvtalet till 10200 rpm mot normalt max 2900 rpm och kunde då minska antalet pumpsteg=spalttätningar högst avsevärt. Grundfos har en mycket svårförståelig prispolicy, SQ serien (en "spärrad" variant av SQE) har hela tiden (20 år) varit onödig.
Alltså, SQE har VDF (Variable Frequency Drive) inbyggd, vilket är det bästa, ingen annan har följt efter, varför man
får använda en extern (lös) enhet separat. Hydroforer (Hydropresser) Tryckströmbrytare mm tillhör idag det förgångna.
En liten hydropess (5L) behövs dock ofta för tryckutjämning, men i ett helt nytt system kan den designas tas bort helt.

Det kan dock fortfarande finnas behov av Hydroforer (luftning, flotation, avskiljning) och även ejektormaskin (problematiskt borrhål) varför man skall göra en bedömning innan man byter till djupbrunnspump.

En extern normal VFD har idag filter och PID inbyggt som std. Den är ibland omständig att programmera upp,
då den inte alltid är anpassad till just denna applikation. Det finns dock ofta flera exempel från tillv. hur man gör.
VFD tar bort startryck, tryckstötar, anpassar pumpens kapacitet, sparar el. sparar slitage. överlägset helt enkelt.
 
Danfoss magnetventil med tillkopplade ledningar och backventil, misstänkt för fel i vattensystemet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Får tyvärr väcka tråden till liv eftersom det hände igen på julafton. Tredje gången på knappt ett år.

Vad som händer är att motorskyddet till ejektorpumpen har löst ut och och radonetten står och går utan vatten. Så fort pumpens motorskydd återställs så går allt som vanlig. Detta hände första fången i mars, en gång i höstas och nu på julafton.

Här har vi två fel. Det ena är att radonetten ska ha ett torrkörningsskydd som uppenbarligen inte funkar, men detta får anstå ett tag. Grundfelet måste vara att motorskyddet löser ut av någon orsak. Det kan inte vara tryckvakten eftersom den styr radionetten, då skulle även radionetten sluta gå. Det kan vara motorskyddet i sig, men jag misstänker att det även kan vara magnetventilen som sitter mellan pumpen och radionetten. Om denna inte öppnar så står pumpen och jobbar utan att leverera vatten, bara det som får runt och ner i ejektorn igen. Antar att detta kan få motorskyddet att lösa efter ett tag.

Bifogar bild på magnetventilen. (Jag antar att det är en magnetventil) Det är en Danfoss. Är detta något som man renoverar, smörjer upp, eller byter man allt?
Innan magnetventilen sitter även en backventil. Finns det skäl att misstänka att denna kan kärva?

Edit.
Får revidera. Vist har jag även en vanlig tryckvakt mellan magnetventilen och pumpen, som styr pumpen. Så då är det förmodligen tryckvakten eller motorskyddet. Men att de bägge funkar så många månader mellan felen, och att felen inte går att få fram när jag kör manuellt tycker jgbär konstigt. Både tryckvakt och motorskydd funkar bra när jag prövat nu. Vilken tror är störst sannolikhet fel på?
 
Redigerat:
Krilleman krilleman_215 skrev:
Det är väl endå så att det är ett filter som sitter till höger om magnetventilen.

Har rent är det?

Lossar man på locket så kommer det fram en rund filterinsats.

[länk]
Stämmer att det sitter ett smutsfilter mellan magnetventil och backventilen.
 
Använder forumet som ett bollplank eftersom jag inte har någon att resonera med. Kom gärna med inputs.

Som jag ser det så har jag några möjliga felkällor till att motorskyddet löst ut tre gånger på knappa året. Det som stör mig är att det är så sällan som det löser ut att det är svårt att felsöka.

Inkommande el. Tror inte det då jag har modern nedgrävd el som jag upplever som stabil och har inte haft några andra fel som skulle tyda på detta.

Fel i pumpmotorn. Jag tror att detta hade lätt till att motorskyddet skulle ha löst ut betydligt mer frekvent.

Fel på motorskyddet, möjligt men skulle det då inte lösa oftare?

Fel på tryckströmbrytaren så det inte slår ifrån. Möjlig, men den verkar lira ok när jag manuellt ändrar tryck i rören. Den klickar till och från destinkt och jämnt vid samma tryck på manometern var gång.

Har jag missat något, var skulle ni ha börjarat? Jag är inne på att testa med att byta motorskyddet på vinst och förlust för att de andra är mer osannolika. Eller är tryckgivaren mer sannolik? När jag på andra ställen fått byta tryckgivare har de varit klockrent att tryckgivaren inte funkar, men här ser jag inga sådana tendenser. Kan tillägga att faserna inte går genom tryckgivaren, utan den styr en kontaktor som bryter/sluter faserna.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.