Hej!
Jag har bänglat på och testat att dra två element till källaren,men det gick sisådär. och nu undrar jag vad jag gjort för fel, eller vad jag har ogjort för att få det till att fungera.
Det jag har sen förut är grova entumsrör till alla element i husen. Så jag valde att köra på samma dimension i källaren. Jag kopplade då en ledning från returröret och en ledning från till-röret till ett element. Det andra blev det samma princip med ett rör från retur och ett från till. De har placerats i olika rum..

Till en början blev ledningarna varma och sköna, elementet med kortare rörsträcka blev hett, men sen så kallnade båda ledningarna och nu strömmar ingen värme i de nya ledningarna.

Varför?

Det kan vara då enkekt som att alla sndra termostater har öppnat, så att trycket inte räcker för att klämma ner värmen i källaren. Tests att dra ner de övriga radiatorerna. Det kan antagligen lösas genom att justera in strypventilerna.

R
Svårt att få bort luft i nedförsbacke
LUFT LUFT Lufta av , stäng cirkpumpen , höj trycket till 1,5 bar lufta elementen , titta hur rören går , luften ska ha möjlighet att gå uppåt , det kan ta en stund för luften att förflytta sig , hav tålamod .
Sen starta pumpen och lyssna , knastar det i pumpen eller skvalpar i rören så är det luft , ett varv till för att lufta , o.s.v med nästa varv luftning

Så med själva rördragningen ser ni inga tokigheter med?

Den går inte att ha synpunkter på med den lilla information du givit.

R
Rördragning tur och retur brukar inte bli problem med , har du kopplat på rätt rör ? öka på pumpen till max och lyssna efter skvalp i rören .
Det är svårt att få ut luft om rören ligger i taket på källaren och elementen är nära golv

• Gilla
Runtrunt
  • Laddar…
Jo, jag hör skvalp från pumpen. Och elementen är lägre ner än rörens utgångspunkt med många böjar för att ta sig ut från pannrummet och ner till elementen. Vedpannan är också nybytt och inväntar besiktning, så allt vatten har ju inte heller hettats upp i ackumulatortankarna, mer än vad elpatronen gör i en tank. Så det finns nog kvar en hel del luft. Och kanske inte går att få ut förrän systemet upphettats ordentligt av pannan? Eller vad tror ni?

R
Att vattnet inte blivit varmt har ingen betydelse däremot när el-patronen går så kokar det lite på den och syre frigörs som luft och mycket mer blir det när du börjar elda , det tar ca 1 vecka att koka ur syret med en temp på närmare 100C och den ska ut någon stans , lämpligt med avluftare på högsta nivån på rören i pannrummet eller kanske på rör till acktank eller på topp acktank , samt det blir nog några varv att lufta elementen med

Okej, men tack så mycket! Då vet jag vad jag ska pyssla med!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.