Byggahus.se
Bilder 🙂
 
  • Gilla
john.h
  • Laddar…
H hejhopp skrev:
Jag drog tre fyra gÄnger utan paus.
Jag gjorde samma
 
Ja, man ska dra direkt igen utan paus.
 
Tack, det blev lite paus emellan pga blanda bruk och fix med kudden.

TvÄ dragningar med bruk och sen en dragning med kudden utan duk över sig, och fuktad ordentligt.

Pga redan murad stos som dessutom satt nĂ€ra en murad vĂ€gg sĂ„ tog jag inte upp ett arbetshĂ„l, frĂ„gestĂ€llning var hur fĂ„r jag in kudden och duken!? Jo, lösningen blev en ”transportkapsel”? i form av en bit stuprör som jag kapade lĂ€ngs med, la kudde och duk i, drog Ă„t/stĂ€ngde kapseln med hjĂ€lp av litet spĂ€nnband, meckigt som fan, satte tvĂ„ kraftiga buntband och voilĂ , en transportkapsel, borrade tvĂ„ hĂ„l som jag satte linor i, gjorde Ă€ven hĂ„l i dukens fyra hörn som jag satte en lina i och som fick agera som mothĂ„ll medan jag drog av kapseln nĂ€r allt vĂ€l vara lĂ€ngst ner i kanalen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Andreas_Hansson och 1 till
  • Laddar…
Första och sista dragningen
 
  • Vinsch pĂ„ tak, hink med bruk, svart plĂ„ttak, byggarbetsplats, solig dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett vertikalt borrat hĂ„l, synlig borrspiral, ruffiga betongkanter och mörkt djup. Verkar vara en borrningsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett hĂ„l i frusen yta med utstrĂ„lande sprickor, nĂ€rbild, kanske asfalt, med oklart föremĂ„l ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grov yta, mörkt hĂ„l i mitten, otydlig kontext, nĂ€rbild, textur kan vara sten eller metall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
RoTe och 11 till
  • Laddar…
Kapseln och dragkudden, köpte kudde, duk och krejs frÄn ventilation.se. Kanalen var 15x15cm
 
Kudde och kapsel
 
  • TvĂ„ bĂ„tfendrar med rep pĂ„ ett trĂ€golv, anvĂ€nda, slitna, svartvita.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
GEGS och 1 till
  • Laddar…
Dragkudde och duk pÄ plats i kapseln.
 
  • Svart och turkos hoprullad presenning bunden med vit plastrem, ligger pĂ„ grĂ€smatta med blĂ„tt rep.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
maer031 och 3 till
  • Laddar…
P Porsche84 skrev:
Dragkudde och duk pÄ plats i kapseln.
Tack för alla bilder! Efter inlÀgget dÀr du först presenterade transportkapseln ville jag be om mer info och bilder, men det följde du upp sÄ fint i kommande inlÀgg, sÄ nu rÀcker det för mig att tacka för att du delar med dig. Det kanske kan bli en liknande lösning för mig om jag ska dra om kökspipan nÄgon gÄng i framtiden.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Dheri Dheri skrev:
Tack för alla bilder! Efter inlÀgget dÀr du först presenterade transportkapseln ville jag be om mer info och bilder, men det följde du upp sÄ fint i kommande inlÀgg, sÄ nu rÀcker det för mig att tacka för att du delar med dig. Det kanske kan bli en liknande lösning för mig om jag ska dra om kökspipan nÄgon gÄng i framtiden.
Ja det fungerade förvÄnansvÀrt bra, jag trodde aldrig riktigt pÄ min egna idé men det gick ju toppen! Den nedre buntbandet pÄ kapseln satte jag vid andra och tredje dragningen lite högre upp, den lossnade vid första lossningen och la sig uppepÄ kudden. Vill man förfina designen nÄgot sÄ skulle jag ha bockat stuprörets kant vid det nedre buntbandet för att förhindra detta.
 
Redigerat:
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
En sak jag funderat pÄ nÀr jag ser dessa inlÀgg Àr hur grisigt det blir i rummet dÀr rökgÄngen mynnar ut... Man ska ju spola med vatten och bruk Àr rÀtt slaskigt. GÄr det att göra detta i ett rum som Àr "fÀrdigrenoverat"? Eller borde man försöka dra kanaler i takt med att man renoverar, Àven om man inte i nÀrtid tÀnkt ta kanalen i bruk? Det skrevs ju att man gÀrna fÄr dra kanaler som inte anvÀnds till rökgÄngar för att det gör skorstenen tÀtare mot lÀckage och kanske förhindrar att stenar lossnar osv.

Jag har en öppen spis som av nÄn anledning inte Àr i bruk, samt en nedmonterad kakelugn jag skulle vilja fÄ upp. Och en öppen spis som anvÀnds. Sen ett par pipor som idag bara anvÀnds för ventilation av kök och badrum mm.

Är det sĂ„ att man ska försöka dra sĂ„ mĂ„nga som möjligt och det inte Ă€r sĂ„ stort extrajobb om man vĂ€l bygger ihop denna utrustning?
 
Har vÀl 12-14m skorsten som Àr minst 20*20 kanske uppemot 30*30
Funderar pÄ om bruket kommer separera om jag slÄr i en hink frÄn sÄ hög höjd?
Köpte en elvinsch i somras, den borde vÀl funka att anvÀnda?

Visst var det vÀl nÄn som gjorde en trÀbit som klÀddes med skumgummi?
 
AXS
J JohanLun skrev:
En sak jag funderat pÄ nÀr jag ser dessa inlÀgg Àr hur grisigt det blir i rummet dÀr rökgÄngen mynnar ut... Man ska ju spola med vatten och bruk Àr rÀtt slaskigt. GÄr det att göra detta i ett rum som Àr "fÀrdigrenoverat"? Eller borde man försöka dra kanaler i takt med att man renoverar, Àven om man inte i nÀrtid tÀnkt ta kanalen i bruk? Det skrevs ju att man gÀrna fÄr dra kanaler som inte anvÀnds till rökgÄngar för att det gör skorstenen tÀtare mot lÀckage och kanske förhindrar att stenar lossnar osv.

Jag har en öppen spis som av nÄn anledning inte Àr i bruk, samt en nedmonterad kakelugn jag skulle vilja fÄ upp. Och en öppen spis som anvÀnds. Sen ett par pipor som idag bara anvÀnds för ventilation av kök och badrum mm.

Är det sĂ„ att man ska försöka dra sĂ„ mĂ„nga som möjligt och det inte Ă€r sĂ„ stort extrajobb om man vĂ€l bygger ihop denna utrustning?
Du fÄr bygga ett rum i plast och masonit pÄ golvet som extra skydd. Gör Àven en gÄng ut i plast sÄ slipper det bli slabb dÀr med.

Gör alla pÄ en gÄng, du ska ju ÀndÄ bygga nÄgon typ av stÀllning. Sen behöver du inte göra alla samma dag, kan bli lite tungt i armarna...
nino nino skrev:
Har vÀl 12-14m skorsten som Àr minst 20*20 kanske uppemot 30*30
Funderar pÄ om bruket kommer separera om jag slÄr i en hink frÄn sÄ hög höjd?
Köpte en elvinsch i somras, den borde vÀl funka att anvÀnda?

Visst var det vÀl nÄn som gjorde en trÀbit som klÀddes med skumgummi?
NÀr en firma gjorde vÄr för mÄnga Är sedan lastade de i nedifrÄn pÄ en kanal och via en slang som gick ner typ halvvÀgs i kanalen pÄ en. Slangen var nÄgot markrör för el tror jag. Men de var mest rÀdda för att kudden skulle slÄs sönder.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
AXS AXS skrev:
Du fÄr bygga ett rum i plast och masonit pÄ golvet som extra skydd. Gör Àven en gÄng ut i plast sÄ slipper det bli slabb dÀr med.
Är det nĂ€r man spolar med vatten (och hur mkt behövs) eller nĂ€r man kastar ner bruk som det vĂ€rsta slabbet blir?

Jag öppnade en lucka pĂ„ nedervĂ„ningen och det kom ut 2kg sot och smuts och gick att fiska ut massor av kvistar. Även Ă€ndra pipor hade fyllts med kvistar. Nu sitter ett nĂ€t sĂ„ fĂ„glar inte kan fara in (det satt förut Ă„xĂ„ men hade lossnat i en kant). Jag tror alla kanaler Ă€r tomma pĂ„ skrĂ€p, men kakelugnar togs bort för snart 100 Ă„r sen, sĂ„ de Ă€r nog inte i sĂ„ bra skick i övrligt...
 
AXS
J JohanLun skrev:
Är det nĂ€r man spolar med vatten (och hur mkt behövs) eller nĂ€r man kastar ner bruk som det vĂ€rsta slabbet blir?

Jag öppnade en lucka pĂ„ nedervĂ„ningen och det kom ut 2kg sot och smuts och gick att fiska ut massor av kvistar. Även Ă€ndra pipor hade fyllts med kvistar. Nu sitter ett nĂ€t sĂ„ fĂ„glar inte kan fara in (det satt förut Ă„xĂ„ men hade lossnat i en kant). Jag tror alla kanaler Ă€r tomma pĂ„ skrĂ€p, men kakelugnar togs bort för snart 100 Ă„r sen, sĂ„ de Ă€r nog inte i sĂ„ bra skick i övrligt...
Jag tror att sjÀlv öppnandet av hÄlet Àr vÀrst. Och om det ska tömmas pÄ bruk via hÄlet. Ingen vatten sprutades hos mig.
 
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.