Byggahus.se
Jag är inne på att köpa 2-3 säckar hydrauliskt kalkbruk, Finja,
http://www.finja.se/hydrauliskt-kalkbruk.5548705.produktinfo

Jag lagade o fogade med detta bruk av varíant "fin", se produktblad på länk ovan, med utmärktresultat på min skorsten ovan nock, från sent 1800.-tal. Bedömer det bruk jag knackade loss som mycket kalkhaltigt, vitt och mjukt
 
En fråga i ämnet.
Jag pratade med en plåtslagare som fixade plåt runt skorstenen, om vad man kunde göra med själva skorstenen, då den i mitt tycke är väldigt ful med sitt gula tegel, och jag skulle vilja putsa den, men han sa att man inte kan putsa gult tegel "Det suger inte" som vanligt tegel.

Frågan är ju då om det går att glidgjuta en skorsten med gult tegel ??
 
kulle
Har aldrig hört att det skulle vara något problem att putsa gult eller någon annan färg på teglet.
Jag tror plåtslagaren vill klä din skorsten med plåt istället ;)
 
  • Gilla
Andreas_Hansson och 1 till
  • Laddar…
kulle skrev:
Har aldrig hört att det skulle vara något problem att putsa gult eller någon annan färg på teglet.
Jag tror plåtslagaren vill klä din skorsten med plåt istället ;)
Låter ju väldigt konstigt med tanke på att man gjuter och putsar skorstenen när den byggs upp....
 
M
Mathias Liljedahl skrev:
Låter ju väldigt konstigt med tanke på att man gjuter och putsar skorstenen när den byggs upp....
Funderar på om det inte är så att det är eldfast tegel?
Dvs kalk och lerbruk fäster dåligt, men cementbaserat funkar bra både vad gäller fäste och att murstocken inte vidgar sig så mycket.
Borde ju då gå att putsa med cementbaserat bruk.
 
Finns ju hela hus som är reglage med gult tegel... vore ju rätt dyrt och onödigt med eldfast tegel på en hel kåk. .. bara spekulerar nu .... numera finns ju fog/ bruk/mm för alla diverse ändamål så att få tag på nått som funkar bör ju inte vara nått problem.... om inte Annat... finns det ingen sort primer som kan funka för at få fästet?
 
Å en så gammal skorsten lär väl inte vara murad med cementbaserat bruk... jag kan ju ha jättefel nu ..
 
Ska för övrigt köra en glidis på min tuta snart också.... ska bara bli lite varmare ute..... typ så man känner skillnaden på uteluften å ölen...
 
Jag har inte en aning, det var bara vad plåtslagaren sa, plåta in hela var det inte tal om, han föreslog att jag kunde måla med slamfärg och ha i sand för att få en grövre yta. Det är bara över taket som min är i gult tegel, resten är rött.
 
OK... kan det kanske vara så att skorstenen en gång i tiden då varit "utom all räddning" och att man då rivit den delvis å mutat upp med gult tegel? ... bara nyfiken.... i så fall är ju troligen den fogen/murning av nyare sort .. och då kanske cementbaserat dito... då borde du kanske prova att glidgjuta ockminstånne den övre delen med cementbaserat massa...
 
Å andra sidan kan man väl tänka att glidgjutningen blir som ett fyrkantigt rör i pipan när bruket torkat, så det borde inte vara hela värden om vidhäftningen inte är hundra.
Hur fäster bruket på sot, det är väl omöjligt att få pipan helt ren ??
 
Du tänker på en funktion ... typ som ett valv?.. fast runt om i pipan då... kan ju faktiskt vara så att det stämmer... låter ju logiskt i min värld iallafall... bara den tjock nog å inte går sönder vid fejning. ..
 
Jag får prova, nått måste göras snart, det börjar bli svart i ett par fogar över taket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.