Byggahus.se
Ja jösses, jag tog in en välrenommerad snickare 2020 som fick lägga om taket samt göra ett tak ut på framsidan över dörren. Allt bra så långt. Dessvärre har det varit lite småfel, plåtslagaren hade satt en skruv fel så det läckte in på vinden, åtgärdades. Sen märkte vi att det rann vatten längs ventilationsrören nere i källaren. En bordsskiva som stod i förrådet blev förstörd då den svällde tråkigt nog. Men snickaren fick jag aldrig kontakt med men han läste mitt sms och plåtslagarna fick fixa det. Förra vintern märkte vi att det började rinna vatten på insidan av takfoten i vinkeln till utbyggnaden. Jag fick aldrig tag på honom då utan det sköts till denna vinter då jag bad sambon ringa istället. Han svarade när det var ett okänt nummer. Han kom hit och klåpade dit några träbitar och en jäkla massa lim då han menade på att vattnet kommer från snö som blåst in. Nu rinner vattnet istället på utsidan av takfoten och när jag känner under pappen i vinkeln så känner jag att pappen på huset är dyngsur, och råsponten på utbyggnadsdelen är blöt. Detta är alltså under pappen som ligger under ränndalsplåten. Eftersom snickaren inte behagar besvara mitt samtal eller sms med bilder så ber jag återigen sambon ringa honom från sin jobbtelefon. De får kontakt direkt.... Han vidhåller fortfarande att det beror på snö som blåser in. Han lovade att ringa mig dagen efter men jag får bara ett sms att han ska dyka upp på torsdag för att titta under pannorna. Jag frågade om vi kunde ha en dialog om det hela eller om jag ska vara med när han kommer men det svarar han inte på. Vi har idag varit uppe och kikat en del själva. Vi kan inte hitta något och under plåten kommer vi liksom inte åt. Vi har hittat en nit i pappen under plåten och den kan nog bidra till vattnet men inte allt. Vi ser också att plåtarbeten kanske kunde utförts bättre men bestämt oss för att täta detta själva. Jag har egentligen just nu inte nån större lust att snickaren ska komma hit igen utan att vi vet vad han gör då det senast kanske inte blev så bra. Han stängde in fukten istället. Jag funderar på vad jag ska göra, överväger att ta in ett företag som får göra en läcksökning på taket. Jag är själv absolut novis när det gäller tak och försökt googla men blir inte klokare. Snickaren vägrar samtala med mig trots att vi inte varit annat än trevliga, han tycker nog att jag är en jävla gnällspik. Någon som har tips? O nej, det var inget billigt jobb och snickaren är som sagt välrenommerad i trakten.
Bilderna är väl sådär men svårt att få nåt vettigt 😬
 
  • Skadad takkonstruktion med synliga träbitar och fukt, misstänkt dåligt utfört plåtarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takfot med synliga limrester och en provisorisk träbit, vilket tyder på reparation av vattenskada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenskada vid vitmålat takutsprång med sprickbildning och synliga droppar, tecken på läckage och dåligt hantverk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenskada och fuktmärken i takvinkel på nybyggd takkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på niten under plåten.
 
  • Närbild av en nit under en plåt med svart textilbakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fler bilder från håll samt där han "tätade" där snön ska ha blåst in. Vi har för övrigt tittat efter snöoväder och inte sett någon snö där innan han tätade.
 
  • Hörn av hus med lutande stege, tak och tätning vid takfot under klart väder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyligen tätförseglat utrymme under takfot för att förhindra snöinträngning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
N
Svårt att förstå bilderna, är tillbyggnaden det stegen står lutad emot, eller den delen som blivit kladdad med vit färg?
På första bilderna ser det ut som takpappen sticker ut i undertaket - märkligt?
Och sista bilen, där snön ska ha blåst in - där kan inte snö blåsa in i några märkbara mängder.
 
  • Gilla
TobiasStockholm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.