Hej,
Vi håller på att rensa bort lite onödig elutrustning hos min bror, tidigare husägare har satt dit en massa skumma uttag och kopplingar som vi inte ser någon nytta av eller som bara är väldigt taffligt gjort (hemmafix ala biltema)

Huset har 20A huvudsäkringar, inne sitter en vanlig central och därifrån går det en kabel som är avsäkrad med 3x16A ner i källaren till central nr2.
Men det sitter en väldigt fint installerad effektvakt inkopplad till pannan i källaren, sensorerna eller vad de kallas sitter i centralen inne därifrån man har dragit en utanpåliggande kabel från innecentralen upp genom taket och ut på vinden, därifrån har man sedan gått ner i kattvinden i andra änden på huset och ut på utsidan av huset och där går den ca 5-6meter innan den går ner och in i källarväggen väldigt snyggt klamrat är det med och kablarna är skarvade i elcentralen med eltejp.

Tanken var först att använda vår elektriker för att snygga till detta, men ju mer jag tänker på det så undrar jag om effektvakten verkligen behövs längre?
Den är en pelletspanna i källaren nu med veckoförråd, en 6kW värmepatron (tror jag), utöver det är det lite belysning, hydroforpumpen och en tvättmaskin som hakar på 16A säkringen som går ner.

Behövs verkligen effektvakten?

Tidigare ägare eldade med ved när den monterades in men nu sköter ju sig pannan helt själv frånsett att man får fylla på pellets en gång i veckan så elpatronen går ju aldrig längre.

Har inte kollat på hur svårt det är att koppla ur effektvakten, vi har ändå elektriker där om ett par veckor och byter central nr2 till nått lite nyare, så går det inte lätt att koppla ut själv finns hjälp att få.

Svårt för någon annan att avgöra om du behöver effektvakt eller ej. Förra husägaren lär ju ha installerat den av någon anledning?

Har du ett normalstort hus som du eldar med pellets och bor i Jönköping så borde du helt klart klara dig på 20A huvudsäkring även utan effektvakt. Kanske även 16A beroende på hur mycket andra stora förbrukare du har (bastu, spa-bad osv)

Rrrrr Rrrrr skrev:
Svårt för någon annan att avgöra om du behöver effektvakt eller ej. Förra husägaren lär ju ha installerat den av någon anledning?

Har du ett normalstort hus som du eldar med pellets och bor i Jönköping så borde du helt klart klara dig på 20A huvudsäkring även utan effektvakt. Kanske även 16A beroende på hur mycket andra stora förbrukare du har (bastu, spa-bad osv)
När min bror flyttade in så gick elpatronen rätt mycket då de va jobbigt att hålla på med ved när ingången till källaren är ute(bara källaren på 1/3 av huset) så vi tror ju det beror på att man kört mycket på elpatronen när man inte orkat med vedhanteringen, det är ju inte senaste modellen av effektvakt, den har nog suttit där 10-15 år minst.

Jag har ungefär motsvarande förutsättningar i mitt hus men med värmepump istället och de går ju fint utan effektvakt

Kanske skulle prova med att koppla ur den ett par veckor nu i vinter och se om de funkar ändå?

Är den inkopplad och fungerar så är det väl bara att låta den vara?

useless useless skrev:
Är den inkopplad och fungerar så är det väl bara att låta den vara?
Nja vi vill ju bli av med den fula kabeldragningen, därav tankegången, är funktionen så kritisk att det motiverar att lägga pengar på att elektrikern ska dra en ny kabel neråt istället, det är 1,5 meter ner till golvet och krypgrunden så tanken var från början att istället för att ha 30 meter kabel dragen på ett helt ologiskt sätt på vinden och utsidan av huset så skulle vi borra ett hål ner och dra ner kabeln och dra ut den i källaren via torpargrunden, det är runt 75cm högt där under och är en stor öppning ut i källaren, vilket också gör det märkligt att man dragit kabeln uppe på vinden.

Hur funktionen blir påverkad av de 30 meterna kablarna är förlängda vet jag inte, det finns ju inga problem med att säkringar går eller liknande.

Normalt sett gör effektvakten att man kan gå ner en storlek på huvudsäkringarna och spara en tusenlapp eller två om året.

hsd
Effektvakt är bra, funkar den så låt den va
Har Du kollat i reglerskåpet hur inställningsmöjligheterna är
Räkna på övrig belastning och kolla effektstegen på pannan, kanhända Du tom.kan gå ner till 16A

useless useless skrev:
Normalt sett gör effektvakten att man kan gå ner en storlek på huvudsäkringarna och spara en tusenlapp eller två om året.
Kan med andra ord vara värt att kolla med elektrikern hur mycket extra han ska ha för att fixa det när han ändå byter centralen i källaren?

hsd hsd skrev:
Effektvakt är bra, funkar den så låt den va
Har Du kollat i reglerskåpet hur inställningsmöjligheterna är
Räkna på övrig belastning och kolla effektstegen på pannan, kanhända Du tom.kan gå ner till 16A
Jag har inte kollat något direkt på hur den funkar, mest att vi försöker rensa bort de sista utanpåliggande kablar som finns i huset.
16A är nog inte aktuellt att gå ner till, min bror har tänkt bygga garage om 1-2år så de blir nog lite för klent för allt då.

Kan bara meddela att det löste sig ganska enkelt.
Vi skulle på att förlänga kablarna för att få till en snyggare kabeldragning, så gick ner i källaren och följde kabeln från hålet där den går in i väggen, och ca 50cm in i pannrummet så var kabeln avklippt.
Någon effektvakt finns alltså inte om nu inte kabeln agerar antenn för nått trådlöst system.

Troligen har man plockat bort effektvakten när pannan byttes för några år sedan, så nu har vi även tagit bort större delen av den fula kabeldragningen och de sensorerna som satt i elskåpet.

Fanns rätt mycket konstigt vad det gäller elsystemet i de huset, en salig blandning av 4 och 5 ledar system, verkar ha varit en "elektriker" där innan som hade en förkärlek till gröngul tejp och 4 ledarsystem, enda stället det var 5 ledarsystem var ute i fasadskåpet, så vår elektriker har haft en del att göra.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.