L lostinsweden skrev:
Står på hemsidan-
- Vi rekommenderar användning av följande ventiler: źAvluftningsventil – monteras på rörsystemets högsta punkt źAvstängningsventiler för värmefläktens stigar- och returledning
Ja se där ja
Synd att dom inte säljer sånna då eller sa att jag borde köpa det.
Får kolla om Dahl har det på måndag

Släppte översta kopplingen och det pös duktigt sen började röret bli varmt :)

Så det var så enkelt att det var luft i systemet.

Nu får man vänta och se om det blir nån värme bara

Tack alla som svarat i tråden och hjälpt mig

nino nino skrev:
Släppte översta kopplingen och det pös duktigt sen började röret bli varmt :)

Så det var så enkelt att det var luft i systemet.

Nu får man vänta och se om det blir nån värme bara

Tack alla som svarat i tråden och hjälpt mig
Hur är inkopplingen på översta röret.
Det går kanske att sätta in ett t-rör med luftare för avluftning framöver.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Ja det får jag nog göra

In är röret hyfsat varmt, ut är det iskallt

Är nog för dåligt flöde? egentligen iom att det är så pass stor skillnad

Kan vara. Räkna med att du vill ha ett flöde runt 500 l/h.

Ok ja jag har ju noll koll på flödet nu
Har iof en vattenmätare som jag köpte för att ha vattendebitering till en lgh men det blev inget av det...

Kanske skullr koppla in den och mäta under en timme, vet inte hur exakt det blir men man borde ju få på 100l när kan man tycka...

Det är ju en tillfällig lösning jag har så jag vill inte kosta på allt för mycket mer

En vattenmätare för vatten klarar inte varmvatten. läs på manualen för den så ser du, läste lite lätt, verkar klara max 50 C överlag för dessa, så kanske det går. Men det aggregat du har är ett hetvattensystem och jobbar mellan 60 - 85C för att få någon kraft på luftens temp, Är det iskallt på returen så fattas det flöde, tänk bara på att nu är det inte - 15 C och det finns en viss frysrisk på det. När det ev fryser till så går det fort , någon minut bara innan allt är en isklump.

nino nino skrev:
Ja det får jag nog göra

In är röret hyfsat varmt, ut är det iskallt

Är nog för dåligt flöde? egentligen iom att det är så pass stor skillnad
Är tillopp och retur rätt inkopplad? Tillopp kopplas in underst med returen högst.

Har köpt en vattenmätare för varmvatten för att ta betalt för förbrukningen men det blev aldrig av så den ligger bara.

Har aldrig haft minus där i garaget då det är lgh ovanför och på ena sidan så fryser gör det nog inte men ska tänka på det.
Iskallt är väl kanske inte helt rätt men kallt

Finns det enkla billiga termometrar för att gå kolla på tempen?

Är inte helt säker på att det är rätt kopplat, har inte märkt slangarna...
Men tänkte ta en dammsugare och suga i ytterröret så jag kan kolla upp vilket som är vilket

Verkar då som dem gör sitt jobb, var där idag och den slog av och på några gånger. Termostaten är ställd på 15.
Ska prova att ställa upp cirkpumpen på 3 igen

Kollade idag igen och den funkar

Kände på en aerotemper på jobbet och den är nästan lika kall på utloppet så det är nog ingen fara, var nog jag som var nojig bara.

Tänker att när det blir kallare ute så höjs ju framledningstempen så den håller förhoppningsvis tempen i vinter.
Med fjärrvärme, där vill bolaget ha tillbaka så kallt vatten som möjligt var det så? Då kanske jag inte ska ställa upp cirkpumpen så länge det funkar ok i garaget?

Med fjärrvärmen in i ditt hus finns det kraft att värma ett höghus. så helst skulle det gå rör direkt före shuntgruppen i FJV-centralen och regleras med en 2 vägsshunt strax innan aggregatet., men då fordras en pump till och kanske lite mycket rörjobb, så kör så här som du har det och prova dig fram. Kan bli att du får ställa upp pumpen när det blir kallare så flödet räcker för att hålla ev frysrisk borta.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Kör med aerotemp i garaget, och håller typ 12-13 grader på 60kvm och jag kör ut ca 40 grader i garaget och det håller även när kvicksilvret är nere på -30

Kör läge 3 på pumpen, har testat andra lägen men tycker gångtiden blir lång.
Har en helt dedikerad pump för garaget då det är glykolfyllt och går i en kulvert med värmeväxlare.

Men jag har även pumpen liggande över termostaten så det inte blir självcirkulering, så när det ropas på värme startar pumpen och fläkten och går tills det är uppnått och då stannar allt.

Skulle tro att det som kommer i retur inte är mycket varmare än aktuell temperatur i garaget, så det är helt normalt även med pumpen på högsta

• Gilla
nino
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Med fjärrvärmen in i ditt hus finns det kraft att värma ett höghus. så helst skulle det gå rör direkt före shuntgruppen i FJV-centralen och regleras med en 2 vägsshunt strax innan aggregatet., men då fordras en pump till och kanske lite mycket rörjobb, så kör så här som du har det och prova dig fram. Kan bli att du får ställa upp pumpen när det blir kallare så flödet räcker för att hålla ev frysrisk borta.
Ja hade jag tänkt lite innan så...
Det är 10m mellan central och garage och där är det en lgh
Har sågat upp betonggolvet för att få ner vatten, avlopp och värmerör en gång och det räcker :D

Finns det ens en frysrisk?
Bör ju bli ganska mycket minus inne innan det kan frysa i cirkulerande vatten?

Det är inte frysriken i rummet som farlig, tar du luft utifrån och värmer eller är det en återgångsreglering 50 % uteluft och 50 % återluft. Genom en aerotemper flödar det luft tex. minus 20 C så kan det frysa även om du har värme på den, men för lågt flöde så att det räcker att värma batteriet. Normalt med dessa är att dom matas med ca 70 C och regleras med en ventil på lufttempen som går ut från den, Sen en sak är den motströmskopplad eller medströmskopplat, ganska stor skillnad på avgiven värme. Medströms = lika med värmen in på den kalla sidan och motströms = värmen inpå den varma sidan, störst riisk för frysning är motströms.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.