Hade ingen värme idag så jag kastade om slangarna men det blev inte nå bättre...
Har en värmecentral med en fördelare till 3 element plus en extra slinga som jag tog till aerotempern...
Kanske har fått luft i som cirkpumpen inte orkar trycka iväg?
Ska piggen på ventilen vara intryckt eller ute för att få flöde?
Har en värmecentral med en fördelare till 3 element plus en extra slinga som jag tog till aerotempern...
Kanske har fått luft i som cirkpumpen inte orkar trycka iväg?
Ska piggen på ventilen vara intryckt eller ute för att få flöde?
Piggen ute så är det öppet.
Har du luftat vattenbatteriet? Kör du egen cirkulationspump till luftvärmaren? Den kräver rejält flöde.
Har du luftat vattenbatteriet? Kör du egen cirkulationspump till luftvärmaren? Den kräver rejält flöde.
Nej jag har inte luftat, brukar det finnas en luftnippel på dom?TotalControl skrev:
Nej jag har ingen egen pump till den, trodde det skulle räcka med den som driver det andra...
Som du hör så har jag dålig koll...
Antar att det inte är så lätt som att bara hänga på en till cirkpump efter värmaren, då ställer jag väl till nåt i resten av systemet?
Har inga stora krav på värme, bara att det blir lite värme, kan jag hålla runt 15 så är jag nöjd, var 9 där idag och nån minus ute
Det ska finnas nipplar direkt på rören för avluftning. Kan finnas på både övre och nedre rör. Cirkulationspumpen, sätt den på max för att testa.
Vad står cirkulationspumpen på för fart nu?
Du hade fjärrvärme?
Vad står cirkulationspumpen på för fart nu?
Du hade fjärrvärme?
Japp fjärrvärme, tror den står på 1 eller 2 av 3 lägenTotalControl skrev:
Får kolla efter luftnipplar, måste väl även kolla vilken som är tillopp och retur så det blir rätt
Ställde upp pumpen på 3, ingen märkbar skillnad på 3h
Såg inga luftnipplar
Kanske ska sätta dit ett T rör med ventil så kan jag lufta via den.
Är det så stort motstånd i värmaren, tycker det borde cirkulera lite iaf
Såg inga luftnipplar
Kanske ska sätta dit ett T rör med ventil så kan jag lufta via den.
Är det så stort motstånd i värmaren, tycker det borde cirkulera lite iaf
Har handlat från aerotemprar.se finns ingen luftnippel där.
Kan skruva bort ventilen och testa
Sitter en sån som är inkopplad, men just nu kör jag utan ställdon, därför frågade jag om piggen så utan bör den vara öppen?
Kan skruva bort ventilen och testa
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sitter en sån som är inkopplad, men just nu kör jag utan ställdon, därför frågade jag om piggen så utan bör den vara öppen?
Ok. Trodde du köpte en Eveco Savanna.
Har du en länk på vad du köpt?
Har du en länk på vad du köpt?
https://aerotemprar.se/produkt/aerotemper/TotalControl skrev:
HC30 heter den, köpte med allt
Har ca 40 grader ut i systemet från fjärrvärmecentralen nu och 32-34 tillbaka, enl mätarna vid centralen
Luft eller flödesproblem brukar det ofta vara. Vad har du för cirkulationspump som betjänar systemet?
Kan vara balanseringproblem också. När du maxa CP så smiter vattnet kanske någon annan väg.
Jag har installerat flödesmätare på all värme och kyla här hemma. Blir så enklare.
Jag har 5 stycken sådana här i kylsystemet. Då är det slutgissat.
https://www.velltra.se/product/gruppventil-nc-flow-invandig-ganga-g25-4876007
Kan vara balanseringproblem också. När du maxa CP så smiter vattnet kanske någon annan väg.
Jag har installerat flödesmätare på all värme och kyla här hemma. Blir så enklare.
Jag har 5 stycken sådana här i kylsystemet. Då är det slutgissat.
https://www.velltra.se/product/gruppventil-nc-flow-invandig-ganga-g25-4876007
Ska prova att plocka bort ventilen och se om jag har ett T rör att sätta dit på returen.
Blöter ner allt nu när jag lossar så ett T med slang då borde jag både få flöde och kunna lufta utan att hela golvet och jag blir blött
Ventilen bör vara fullt öppen när den är lös och utan ställdon?
Blöter ner allt nu när jag lossar så ett T med slang då borde jag både få flöde och kunna lufta utan att hela golvet och jag blir blött
Ventilen bör vara fullt öppen när den är lös och utan ställdon?
Yes. Fullt öppen om du tar bort ställdonet
Står på hemsidan-nino skrev:
- Vi rekommenderar användning av följande ventiler: źAvluftningsventil – monteras på rörsystemets högsta punkt źAvstängningsventiler för värmefläktens stigar- och returledning