1/ Tackar Elektroluxarens för all hjälp vi med elux-problem får ...
2/ Mitt problem
Jag har ett frysskåp med iskubsmaskin, EUFG29800X (922341366)
Den har fungerat u.a. i många år nu. Men sedan i vintras så fryser vattentillförseln. Om jag tinar skåpet 12-24h och kör ingång det så fungerar kubtillverkningen i 3-5 dygn. Sedan slutar vattnet att rinna till igen. Detta går att upprepa.
Det känns som att någon form av slang- / munstycks- uppvärmning har slutat att fungera.
a/ Finns det någon sådan funktion i skåpet ?
b/ Var sitter ev styrning till detta ?
c/ Hur kommer man åt problemområdet ?
Tackar på förhand !
2/ Mitt problem
Jag har ett frysskåp med iskubsmaskin, EUFG29800X (922341366)
Den har fungerat u.a. i många år nu. Men sedan i vintras så fryser vattentillförseln. Om jag tinar skåpet 12-24h och kör ingång det så fungerar kubtillverkningen i 3-5 dygn. Sedan slutar vattnet att rinna till igen. Detta går att upprepa.
Det känns som att någon form av slang- / munstycks- uppvärmning har slutat att fungera.
a/ Finns det någon sådan funktion i skåpet ?
b/ Var sitter ev styrning till detta ?
c/ Hur kommer man åt problemområdet ?
Tackar på förhand !
Återmatning.
Tack för fellokaliseringen. Jag "renoverade" ventilen och nu har den funkat i > 1 vecka.
Jag demonterade ventilen och såg att det fanns sätesmärken på tätningen som ej satt i mitten. Om gummit vrider sig det minsta så kan den därför läcka misstänker jag. Jag slipade ner tätningen mha borrmaskin och våtslippapper så att alla märkena försvann. Återmonterade och sedan har den fungerat nu i 8 dgr. Den frös tidigare inom 3-4 dygn.
Jag klipper in lite bilder från operationen om någon annan har samma problem. OBS dra ur sladden från vägguttaget innan man mekkar med ventilen. Det räcker inte att bara stänga av den. Ventilen matas med 230V även avstängd. Vis av erfarenhet
.
edit "kov" ska vara kolv
Tack för fellokaliseringen. Jag "renoverade" ventilen och nu har den funkat i > 1 vecka.
Jag demonterade ventilen och såg att det fanns sätesmärken på tätningen som ej satt i mitten. Om gummit vrider sig det minsta så kan den därför läcka misstänker jag. Jag slipade ner tätningen mha borrmaskin och våtslippapper så att alla märkena försvann. Återmonterade och sedan har den fungerat nu i 8 dgr. Den frös tidigare inom 3-4 dygn.
Jag klipper in lite bilder från operationen om någon annan har samma problem. OBS dra ur sladden från vägguttaget innan man mekkar med ventilen. Det räcker inte att bara stänga av den. Ventilen matas med 230V även avstängd. Vis av erfarenhet
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
edit "kov" ska vara kolv
Hej
HJÄLP
förslag
Frys eufg 29800x prnr 922341361 sernr 81101121
Har tittat på alla forum om denna
Frysen / isbitarna fungerade tills 3 v sen, tömde frysen i lördags när det var 10 minus (korgarna ställdes ut) och kollade sedan om det fryset i röret.
Såg bra ut ,kan det vara inloppsventilen forum (elektroluxaren) i ett forum,samt largab verkar ha repat sin,duktiga grabbar.
Finns det en modell av denna, har hittat denna på shopen, 2087157042
Kabeln som ligger vid gångjärnet , skadad?
Ta bort fronten, törs, man bryta ut den med mejsel i spåret under,eller ?
Måste man ta fram ismaskinen från stugan😟
Ser framemot tips
Mvh Bengt

HJÄLP
förslag
Frysen / isbitarna fungerade tills 3 v sen, tömde frysen i lördags när det var 10 minus (korgarna ställdes ut) och kollade sedan om det fryset i röret.
Såg bra ut ,kan det vara inloppsventilen forum (elektroluxaren) i ett forum,samt largab verkar ha repat sin,duktiga grabbar.
Ser framemot tips
Mvh Bengt

Magnetventil till frys
2087157042Du får E1 larm?B bengt nolen skrev:Hej
HJÄLP
förslag
Ser framemot tips
Mvh Bengt
[bild]
Magnetventil till frys
2087157042
Det blir inga isbitar alls?
Hör du ventilen försöka?
Sitter isformen rätt?
Vilken temp är det i frysen?
Sitter islådan rätt?
Sitter tempgivare rätt på isformen?
Så många frågor....
dvs tala om symtomen!!! att isbitarna inte fungerar duger inte, är de för stora för grogglaset? kyler de dåligt! smälter de int! eller vad?ˋ
E1 larm vart syns det?electroluxaren skrev:Du får E1 larm?
Det blir inga isbitar alls?
Hör du ventilen försöka?
Sitter isformen rätt?
Vilken temp är det i frysen?
Sitter islådan rätt?
Sitter tempgivare rätt på isformen?
Så många frågor....
dvs tala om symtomen!!! att isbitarna inte fungerar duger inte, är de för stora för grogglaset? kyler de dåligt! smälter de int! eller vad?ˋ
Hördes ett typ fyllnadsljud, vatten, om det var ventilen som öppnade?
Inga isbitar ännu
Islådan där isen hamnar ,inskjuten i spåren, eller vad?
Isformen ? ovan islådan?
Displayen minus 20 gr
Tempgivaren rätt i isformen, var?
Hoppas att jag fattat rätt, isform, mm ej någon vitvaruexpert,
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Kontaktade service firma när felet upptäcktes, ej behjälplig, ingen hjälp eller förslag.
Glömde nämna det.
Logga in
Skapa konto
På bilden syns ditt fel, isformen har ej gått tillbaka, kan betyda att icemakern måste bytas ut eller elektronikenB bengt nolen skrev:E1 larm vart syns det?
Hördes ett typ fyllnadsljud, vatten, om det var ventilen som öppnade?
Inga isbitar ännu
Islådan där isen hamnar ,inskjuten i spåren, eller vad?
Isformen ? ovan islådan?
Displayen minus 20 gr
Tempgivaren rätt i isformen, var?
Hoppas att jag fattat rätt, isform, mm ej någon vitvaruexpert, [bild][bild]mm
Kontaktade service firma när felet upptäcktes, ej behjälplig, ingen hjälp eller förslag.
Glömde nämna det.
[bild]
Rörde lite på isformen och den gick i vågrätt läge, lampan tändes på fronten, ? ska armen på sidan vara stum? , är den för ismängden.electroluxaren skrev:
du kan ha tur om den går tillbaka och har hållt men risken är att motorn gåttB bengt nolen skrev:
Armen skall vara stum för den går ner och kollar ismängden understundom
Får kolla nu under helgen, motorn är det en till isformen och en till matarskruven eller är det en motor, den som sitter bakom plastskyddet, hittar inget på någon skiss.electroluxaren skrev:
? Om motorn är trasig, svårt att byta, tid, skåpet tömmas, mm.
Hittar inget reservdel på shopen
Återkommer så ni får veta, tack ni alla
Bengt
Isskruveni lådan har egen motorB bengt nolen skrev:Får kolla nu under helgen, motorn är det en till isformen och en till matarskruven eller är det en motor, den som sitter bakom plastskyddet, hittar inget på någon skiss.
? Om motorn är trasig, svårt att byta, tid, skåpet tömmas, mm.
Hittar inget reservdel på shopen
Återkommer så ni får veta, tack ni alla
Bengt
Ismakern har en internt, så man byter hela om det finns någon kvar
Frysen har gjort is och ser ut att fungera 🤩🤩🤩, än så länge, 👍👍electroluxaren skrev:
nu nya övningar med kylen, kolsyra/vatten, efterdropp när man tar vatten, eres35800x,
inte så allvarligt men bra om det inte droppar.
Tack electroluxaren och ni andra