Byggahus.se
Tycker det är en intressant fråga då jag inte lyckas googla fram ett enda vettigt svar. Har beställt en ganska dyr TV från en E handelsjätte med uthämtning i en av deras butiker, verkar vara ett visningsex eller returnerat ex av kund för det var ett par tusen billigare. Det i kombination med en redan bra rabatt gjorde att jag slog till. Det fanns ett par butiker att välja mellan så verkade röra sig om ett gäng visningsex som nu reas ut. Blir uppringd av butiken 30min efter lagd order och de berättar att tvn redan är såld och ej existerar så de nakulerar ordern. Okej, jag lägger en ny order på en av de andra butikerna eftersom det fanns flera att välja mellan. Men nu är jag orolig att även denna butik kommer ringa och meddela att tvn redan är såld. Jag valde denna andra gång att betala allt direkt vid ordern med kontokort. Så nu har jag alltså köpt och betalat för en TV och inväntar leverens. Vad har butiken för rätt i det läget att häva köpet? Eller har jag rätt att få varan, eller en likvärdig, levererad?
 
  • Gilla
Ror-mok
  • Laddar…
I och med att det är en reaprodukt skulle jag säga att dina förväntningar bör vara lågt ställda om det är ett felrapporterat lagersaldo och de inte kan leverera varan.

Rimligt lagrum att utgå från är 3 kap. 4 § andra stycket konsumentköplagen.

Att en reavara tar slut utan att lagersaldot hinner uppdateras får nog normalt ses som ett sådant hinder näringsidkaren inte kan övervinna och där ditt intresse inte trumfar det.

Så du får hålla tummarna för att du var snabb nog den här gången.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Köp allihop och efter leverans av en returnerar/ makulerar du resterande ordrar ( du har ju 14 dagars ångerrätt på ehandel).
😝
 
  • Haha
  • Gilla
fusion och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.