Byggahus.se
Har problem att bränna DVD skivor på min brännare som i övrigt bränner CD och läser både DVD och CD utan problem.

Får felmeddelandet J:\är ej tillgänglig Felaktig funktion

Trodde att det var fel på skivorna och provade alla tänkbara olika skivor men inget hjälpte.

Köpte en ny brännare men det var samma problem med denna.

Måste vara nått annat fel i datorn som jag missat.

Annars återstår väl bara att ta ut datorn på gårdsplan och avliva den med hagelbössan.
 
Har du haft J: på den tidigare, kanske XP? har tappat bort sig i enhetsbeteckningarna?
Prova att ta bort alla poster under DVD/CD-enheter i Enhetshanteraren och starta sedan om datorn så spelaren installeras igen.
 
Norell skrev:
Har du haft J: på den tidigare, kanske XP? har tappat bort sig i enhetsbeteckningarna?
Prova att ta bort alla poster under DVD/CD-enheter i Enhetshanteraren och starta sedan om datorn så spelaren installeras igen.

Provade detta men tyvärr så hjäpte det inte.

Innan man sätter i en DVD skiva så heter enheten J: DVD-RW men när skivan sitter där så blir den en CD-enhet?
 
I vilket läge händer det? Vilket program skickar felmeddelandet?
Första gången jag skulle göra det med Nero så fick jag felmeddelande och efter ett tag upptäckte jag att i första menyn som man tidigare snabbt hoppat över lagt till ett val att välja CD eller DVD.
 
Vanligtvis så har CD / DVD spelare enhetsbeteckningen D alt E, om man inte har fler HD eller spelare installerade. Prova att ändra enhetsbeteckningen under Administration / Datorhantering.
 
Kan vara att du har ett annat program igång samtidigt som oxå vill använda brännaren, och alltså låser den. Jag har ofta det problemet när jag kör imgburn, har glömt o stänga ett gammalt fönster, lätt fixat dock.
 
Läste ditt första inlägg lite noggrannare, det funkar alltså att bränna CD-skivor men inte DVD, vilken dator och vilket program använder du när du får felmeddelandet?
Mediaspelaren tror jag inte kan bränna Dvd utan då måste man använda ett 3djepartsprogram - men rätta mej någon som kan bättre.
En skärmbild kan hjälpa.
 
Här kommer en bild på hur det ser ut.

Har provat på datorn på jobbet och där kan man dra filer i utforskaren till DVD brännaren och det funkar.

Flyttade den ena brännaren till en annan dator som jag har och problemet kvarstod.

Kan det ha nåt med Norton att göra?

Det programmet har orsakat de mest konstiga fel på mina datorer innan genom att ändra i registret.

Jag kör med XP och pentium 4 2.66MHz

Jag skall försöka med några olika brännarprogram och se fall det hjälper.
 
  • Namnlöst-2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Pja Norton ska man väl helst se till att ta bort så fort man kan, det finns behändigare program som inte tar upp alla resurser..

Det är nog i XP du har problemet, brännaren är säkert OK.

Jag sökte på Microsofts supportsida och fann detta:
http://search.microsoft.com/results.aspx?mkt=sv-SE&form=MSHOME&setlang=sv-SE&q=enheten+inte+tillg%C3%A4nglig%2C+felaktig+funktion

http://support.microsoft.com/kb/315350/

"
CAUSE

This problem may occur if the CD recording program from Roxio Easy CD Creator is installed on the computer, and if the version of the CD recording program is incompatible with Windows XP
"
Är det något du är hjälpt av?
 
Har fått det att funka nu med Burn4free.
 
Lösningen på en del av problemet är att göra som Burn4Freeprogrammet gör: Inaktivera autostart för CD-ROM.
Då funkar det att bränna en DVD i det programmet men det är fortfarande problem i utforsakaren mm.

Hur inaktiverat man autostart för CD-ROM manuellt?
 
Högerklicka på enheten i exvis utforskaren, välj egenskaper. Välj flik 2, autostartfliken och välj vilken åtgärd du vill ha för ilika typer av media.
 
Jag har oxå problem att bränna, fast med min Samsung DVD brännare, när jag skall kopiera från min DV kamera.
När den anslutes via firewire säger DVD brännaren "DV enheten ansluten", vilket den ju bör göra.
Men så fort jag startar kameran för avspelning för att spela in på hårddisken eller en DVD skiva, ploppar det upp "DVD enheten ej ansluten" på skärmen.
Det kvittar om jag startar kameran via skärmen eller på kameran.
Någon som kan hjälpa mig att lösa problemet?
Det är inte lätt att vara en gammal pensionär i dagens digitalvärld.
Man försöker ju att hänga med!
 
Oj, det felmeddelandet kan säkert ha många orsaker, först skulle jag ha uppdaterat chipset-drivrutinerna i datorn, kolla i enhetshanteraren vad du har för chipset, sedan laddar du ner och installerar senaste version från tillverkarens hemsida.

Så här ser det ut i min dator:
 
  • Clipboard01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.