Hej, har haft lite problem med pelletsbrännaren sedan i fredags.. (naturligtvis när vi var bortrest). 2/12 kl 17:40 har den fått upp en gul varning där det står "Tändfel drift".. den 4/12 kl 02:51 fick den upp samma felkod igen.. sen kl 03:40 den 4/12 fick den upp en röd varning där det står "Tändfel uppstart"..
Det var brorsan som upptäckte det idag när han skulle mata katterna..
Det var även pellets upp i halva genomskinliga slangen vid fallröret.
Jag lyckades få tag på ÅF och han sa att det kan ha hängt sig vid pelletsbromsen(?) Och att det bara var att öppna upp å få ut all pellets och starta om brännaren.. så han gjorde det och nu funkar allt, har gått bra nu i ca 9 timmar...
Nu till min fråga.
-Är det någon som tycker detta låter logiskt? Att den kan få upp felkoder att det är tändfel drift, medans den eldar, pga att det ligger pelletsar i pelletsbromsen (om det nu var de som var problemet), och att det ska bli såna varningar med ca 1,5 dygns intervall, för att ca 1 timme senare inte kunna tända på en ny "start"?!?
Jag personligen tror ju de är nå annat som spökar.. nån som varit med om liknande?
Det var brorsan som upptäckte det idag när han skulle mata katterna..
Det var även pellets upp i halva genomskinliga slangen vid fallröret.
Jag lyckades få tag på ÅF och han sa att det kan ha hängt sig vid pelletsbromsen(?) Och att det bara var att öppna upp å få ut all pellets och starta om brännaren.. så han gjorde det och nu funkar allt, har gått bra nu i ca 9 timmar...
Nu till min fråga.
-Är det någon som tycker detta låter logiskt? Att den kan få upp felkoder att det är tändfel drift, medans den eldar, pga att det ligger pelletsar i pelletsbromsen (om det nu var de som var problemet), och att det ska bli såna varningar med ca 1,5 dygns intervall, för att ca 1 timme senare inte kunna tända på en ny "start"?!?
Jag personligen tror ju de är nå annat som spökar.. nån som varit med om liknande?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Västernorrland
· 10 991 inlägg
Hur såg det ut i brännarröret då? De senaste åren har det varit extremt mycket spån löst med pelletsen och lös sån som faller ner bygger på som en kaka som blir högre och högre....Får göra ren min brännare mycket mer nu än tidigare.och missar jag det så brukar det sluta som du beskrivit...
Ts har brännare med rengöring av rostret medelst stavar.S Stefan1972 skrev:
Tycker annars det är helt logiskt att brännaren varnar för misslyckad tändning när det inte finns någon pellets att tända. Den satt ju fast i fallslangen. Bara justera slangen och fortsätta
Liknande trådar
-
Viking bio problem!
Ved, Pellets, Flis -
Problem med pelletsbrännare (PX21)
Ved, Pellets, Flis -
Pelletsbrännare Viking bio 200 - standby - kretskort trasigt
Ved, Pellets, Flis -
Problem med pelletsbrännare px21 stannar vid 40 grader
Hemma hos -
Viking B16G pelletsbrännare amptal glassäkring på kretskortet????
Ved, Pellets, Flis