Heij83
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Varför inte sätta in en gummipackning med mindre hål för vattnet att komma igenom än den som sitter där nu? Det kan göras överallt där man vill begränsa vattenflödet, och det kostar några kronor...inte 30 kkr.
För vi vill begränsa ännu mer än så.
 
Heij83 Heij83 skrev:
Jag undrar ifall det fins någon här som har erfarenhet av Orbital Systems [länk] vattenåtervinning av duschvatten.

Fungerar det bra, sparar man pengar/vatten så som utlovat.
Vad händer om det börjar strula eller går sönder? Släpper den då vattnet ut i avloppet och fungerar som en vanlig dusch eller behöver man riva upp och göra om?
Jag såg denna "gamla tråd". Var landade det i slutändan?

Jag frågar då jag sitter och planerar upp lite mer långsiktiga renoveringsplaner för ett hus från '78 där allt behöver renoveras mer-eller-mindre över de kommande 10 åren, och just varmvattenförbrukningen (energi + vatten) skulle vara en intressant aspekt att försöka minska ordentligt, utan att för den skullen minska njutningen av att duscha länge i mycket vatten :).
 
Heij83
WestbergA WestbergA skrev:
Jag såg denna "gamla tråd". Var landade det i slutändan?

Jag frågar då jag sitter och planerar upp lite mer långsiktiga renoveringsplaner för ett hus från '78 där allt behöver renoveras mer-eller-mindre över de kommande 10 åren, och just varmvattenförbrukningen (energi + vatten) skulle vara en intressant aspekt att försöka minska ordentligt, utan att för den skullen minska njutningen av att duscha länge i mycket vatten :).
vi har inte kommit till duschen ännu, men det lutar åt traditionell då det fortfarande är ett väldigt nytt och ganska oprövat system.
Fast det hade varit kul om någon annan vågar ta steget och berätta hur det blev.
 
  • Gilla
partyoverallt och 1 till
  • Laddar…
Heij83 Heij83 skrev:
vi har inte kommit till duschen ännu, men det lutar åt traditionell då det fortfarande är ett väldigt nytt och ganska oprövat system.
Fast det hade varit kul om någon annan vågar ta steget och berätta hur det blev.
Hej!

Systemet finns på flertalet hotell i Köpenhamn så som Axel Guldsmeden Hotel i Köpenhamn och deras snart nybyggda hotell Bryggen där de har över 300+ Orbital Showers.

Det finns en stor del privatpersoner, i främst Danmark, som har duschen då det är var där Orbital Systems lanserade som första marknad och har bara precis kommit till Sverige. Det finns att läsa om deras kunders erfarenheter på Orbitals hemsida.

Trevlig helg!
 
  • Gilla
WestbergA och 1 till
  • Laddar…
Vår granne har en sedan ett par månader och är supernöjda.
Ska själv bygga badrum och överväger den, men tvekar på grund av priset.
I denna tråd nämns 30000 kronor, men på Orbitals hemsida står 50000 - 57000 beroende på var man placerar skåpen med huvudenheten någonstans.
 
  • Gilla
partyoverallt och 1 till
  • Laddar…
Alexander_89 Alexander_89 skrev:
Systemet finns på flertalet hotell i Köpenhamn så som Axel Guldsmeden
1 inlägg samma dag som ny medlem.....
Aldrig inloggad sen dess.
 
  • Gilla
  • Haha
KapHilton och 2 till
  • Laddar…
C Corlin skrev:
Vår granne har en sedan ett par månader och är supernöjda.
Ska själv bygga badrum och överväger den, men tvekar på grund av priset.
I denna tråd nämns 30000 kronor, men på Orbitals hemsida står 50000 - 57000 beroende på var man placerar skåpen med huvudenheten någonstans.
Intressant teknik omän dyrt. Men när jag kollar på hemsidan finns inte ett ord om hur makapären ansluts till avloppet.Vet du hur din grannes installation är gjord? Följer det med egen golvbrunn med systemet eller kan man använda vilken golvbrunn som helst?
 
Det är alltså samma vatten som går runt. Det går ner i avloppet, genom ett par filter och sedan tillbaka ut genom duschmunstycket igen.

Om inte annat så lär den väl få folk att sluta att kissa i duschen.
 
A andersmc skrev:
Det är alltså samma vatten som går runt. Det går ner i avloppet, genom ett par filter och sedan tillbaka ut genom duschmunstycket igen.

Om inte annat så lär den väl få folk att sluta att kissa i duschen.
Ja. Det ska finnas nån vattenkvalitetssensor i avloppet som ska analysera vattnets lämplighet 20ggr/sek (!!). Men inte ett ord om hur den delen installeras. Vore ju lite kul att få reda på vad den analyserar och hur den delen funkar.
 
D Dublin skrev:
Ja. Det ska finnas nån vattenkvalitetssensor i avloppet som ska analysera vattnets lämplighet 20ggr/sek (!!). Men inte ett ord om hur den delen installeras. Vore ju lite kul att få reda på vad den analyserar och hur den delen funkar.
Den har ju WiFi, så den släpper ut skiten via nätet :) Skämt å sido, i installationsanvsiningen får man några hintar, men kanske inte alla svar:
https://orbital-systems.com/wp-content/uploads/2020/05/200506-Installation-Standard-R2-sv.pdf

Enligt hur-funkar-det videon på deras youtube kanal kollar sensorn i avloppsskålen om vattnet håller tillräcklig kvalitet för att ge sig på reningsförsök, och jag förstår det som att i så fall återcirkuleras det, annars släpps det ut och systemet fylls på med fräscht vatten.
 
  • Gilla
Inkan
  • Laddar…
C Corlin skrev:
Den har ju WiFi, så den släpper ut skiten via nätet :) Skämt å sido, i installationsanvsiningen får man några hintar, men kanske inte alla svar:
[länk]

Enligt hur-funkar-det videon på deras youtube kanal kollar sensorn i avloppsskålen om vattnet håller tillräcklig kvalitet för att ge sig på reningsförsök, och jag förstår det som att i så fall återcirkuleras det, annars släpps det ut och systemet fylls på med fräscht vatten.
Jo, men vattenkvalitet går ju att mäta på tusen sätt. Undrar vad man kollar på här? Det måste ju vara nåt som det går att göra en hyfsad billig sensor för.

Sen var ju installationsbeskrivningen intressant, det är alltså en speciell golvbrunn för systemet. Men inte ett ord om hur tätskiktet ska anslutas!? Undrar verkligen om den går att installera efter svenska regler.
 
  • Gilla
Dublin
  • Laddar…
C Corlin skrev:
Vår granne har en sedan ett par månader och är supernöjda.
Ska själv bygga badrum och överväger den, men tvekar på grund av priset.
I denna tråd nämns 30000 kronor, men på Orbitals hemsida står 50000 - 57000 beroende på var man placerar skåpen med huvudenheten någonstans.
Köpte du det? Är intresserad själv
 
partyoverallt partyoverallt skrev:
Köpte du det? Är intresserad själv
Nej, vi har renoverat så mycket, så vi fick hålla igen lite på kostnaderna när vi kom till badrummet :):)
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Heij83
partyoverallt partyoverallt skrev:
Köpte du det? Är intresserad själv
Det blev tyvärr inte så, ekonomin satte stopp
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.