12 187 läst ·
36 svar
12k läst
36 svar
Duschsystem med vattenåtervinning
Heij83
Lösvirkesbyggare
· Västra Götaland
· 1 037 inlägg
Heij83
Lösvirkesbyggare
- Västra Götaland
- 1 037 inlägg
Jag såg denna "gamla tråd". Var landade det i slutändan?Heij83 skrev:
Jag undrar ifall det fins någon här som har erfarenhet av Orbital Systems [länk] vattenåtervinning av duschvatten.
Fungerar det bra, sparar man pengar/vatten så som utlovat.
Vad händer om det börjar strula eller går sönder? Släpper den då vattnet ut i avloppet och fungerar som en vanlig dusch eller behöver man riva upp och göra om?
Jag frågar då jag sitter och planerar upp lite mer långsiktiga renoveringsplaner för ett hus från '78 där allt behöver renoveras mer-eller-mindre över de kommande 10 åren, och just varmvattenförbrukningen (energi + vatten) skulle vara en intressant aspekt att försöka minska ordentligt, utan att för den skullen minska njutningen av att duscha länge i mycket vatten
Heij83
Lösvirkesbyggare
· Västra Götaland
· 1 037 inlägg
Heij83
Lösvirkesbyggare
- Västra Götaland
- 1 037 inlägg
vi har inte kommit till duschen ännu, men det lutar åt traditionell då det fortfarande är ett väldigt nytt och ganska oprövat system.WestbergA skrev:
Jag såg denna "gamla tråd". Var landade det i slutändan?
Jag frågar då jag sitter och planerar upp lite mer långsiktiga renoveringsplaner för ett hus från '78 där allt behöver renoveras mer-eller-mindre över de kommande 10 åren, och just varmvattenförbrukningen (energi + vatten) skulle vara en intressant aspekt att försöka minska ordentligt, utan att för den skullen minska njutningen av att duscha länge i mycket vatten.
Fast det hade varit kul om någon annan vågar ta steget och berätta hur det blev.
Hej!Heij83 skrev:
Systemet finns på flertalet hotell i Köpenhamn så som Axel Guldsmeden Hotel i Köpenhamn och deras snart nybyggda hotell Bryggen där de har över 300+ Orbital Showers.
Det finns en stor del privatpersoner, i främst Danmark, som har duschen då det är var där Orbital Systems lanserade som första marknad och har bara precis kommit till Sverige. Det finns att läsa om deras kunders erfarenheter på Orbitals hemsida.
Trevlig helg!
Vår granne har en sedan ett par månader och är supernöjda.
Ska själv bygga badrum och överväger den, men tvekar på grund av priset.
I denna tråd nämns 30000 kronor, men på Orbitals hemsida står 50000 - 57000 beroende på var man placerar skåpen med huvudenheten någonstans.
Ska själv bygga badrum och överväger den, men tvekar på grund av priset.
I denna tråd nämns 30000 kronor, men på Orbitals hemsida står 50000 - 57000 beroende på var man placerar skåpen med huvudenheten någonstans.
Intressant teknik omän dyrt. Men när jag kollar på hemsidan finns inte ett ord om hur makapären ansluts till avloppet.Vet du hur din grannes installation är gjord? Följer det med egen golvbrunn med systemet eller kan man använda vilken golvbrunn som helst?C Corlin skrev:
Ja. Det ska finnas nån vattenkvalitetssensor i avloppet som ska analysera vattnets lämplighet 20ggr/sek (!!). Men inte ett ord om hur den delen installeras. Vore ju lite kul att få reda på vad den analyserar och hur den delen funkar.A andersmc skrev:
Den har ju WiFi, så den släpper ut skiten via nätetD Dublin skrev:
https://orbital-systems.com/wp-content/uploads/2020/05/200506-Installation-Standard-R2-sv.pdf
Enligt hur-funkar-det videon på deras youtube kanal kollar sensorn i avloppsskålen om vattnet håller tillräcklig kvalitet för att ge sig på reningsförsök, och jag förstår det som att i så fall återcirkuleras det, annars släpps det ut och systemet fylls på med fräscht vatten.
Jo, men vattenkvalitet går ju att mäta på tusen sätt. Undrar vad man kollar på här? Det måste ju vara nåt som det går att göra en hyfsad billig sensor för.C Corlin skrev:Den har ju WiFi, så den släpper ut skiten via nätetSkämt å sido, i installationsanvsiningen får man några hintar, men kanske inte alla svar:
[länk]
Enligt hur-funkar-det videon på deras youtube kanal kollar sensorn i avloppsskålen om vattnet håller tillräcklig kvalitet för att ge sig på reningsförsök, och jag förstår det som att i så fall återcirkuleras det, annars släpps det ut och systemet fylls på med fräscht vatten.
Sen var ju installationsbeskrivningen intressant, det är alltså en speciell golvbrunn för systemet. Men inte ett ord om hur tätskiktet ska anslutas!? Undrar verkligen om den går att installera efter svenska regler.
I förinstallations guiden nämns tätskikt i alla fall två gånger 
https://orbital-systems.com/wp-cont...06-Pre-installation-Wall-integrated-R2-sv.pdf
"Montera tätskikt enligt lokala föreskrifter. Säkerställ att tätskiktet täcker metallflänsarna på Sensortanken och Inbyggnadsboxen i enlighet med leverantörens rekommendationer (X)."
https://orbital-systems.com/wp-cont...06-Pre-installation-Wall-integrated-R2-sv.pdf
"Montera tätskikt enligt lokala föreskrifter. Säkerställ att tätskiktet täcker metallflänsarna på Sensortanken och Inbyggnadsboxen i enlighet med leverantörens rekommendationer (X)."
Köpte du det? Är intresserad självC Corlin skrev: