Jag kan inte få loss min gamla duschblandare.
Jag har lossat muttrarna så långt det går tills dom bara snurrar runt,sen trodde jag att det bara skulle va att dra ut blandaren men icke.
Den sitter fast på något vis nån som vet hur man skall gå tillväga?
20140703_090939.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Knacka lite lätt på den med en gummiklubba eller hammare med en brädbit emellan. Jag gissar att "konkopplingen" ärgat/kalkat fast. Skrev jag förresten att du ska knacka lätt? ;)

Sätt på vattnet......

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Tack för svaren tyvärr hjälper det inte att knacka lite lätt inte ens milt våld hjälper, vattentricket har jag avstått från att prova:)
Eländet sitter fast och jag kan inte bli klok på hur.

skruva mer på muttrarna då?

Jag tror också att den ärgat fast. Kanske kan prova att värma den med en vamluftpistol, och knacka. Eftersom en stor ring expanderar mer än en liten ring av värmen så kan uppvärmning hjälpa till.

nino skrev:
skruva mer på muttrarna då?
Fast när TS skriver "Jag har lossat muttrarna så långt det går tills dom bara snurrar runt," tolkar jag det som att de helt släppt från gängorna.

Vår satt fast silikon, fick bänd lite

En idé till. Skuva på muttrarna igen. fixa ett mellanlägg mellan fästes-plattan och muttern. När du nu åter skruvar av muttern så kommer den att trycka ut blandaren från fästet. Man kanske behöver vara lite försiktig så att inte röret med konan från väggen slits loss från fästesplattan. Men får du till ett mellanlägg som går runt så stor del av röret som möjligt så borde kraften hamna på kopplingens ring på insidan av plattan, snarare plattan själv.

Kopplingar av den här typen har en konisk del som sticker ut, och blandaren har ett koniskt säte.

Det är skillnad mot fästena för cc150 som är europa standard, där sitter muttern på blandaren istället, och det är plana ytor mellan kopplingarna med en planpackning. Men detta ser som sagt ut som en cc160, svensk standard.

En kofot lite försiktigt borde lösa det

Tyvärr finns det ingen plats för något mellanlägg,så här ser den ut fastskruvad.
20140704_112121.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du måste ha missförstått, det var ett jättebra förslag, du får ju in en hel bräda mellan blandaren och väggfästet.

Precis, om väggbrickan ska återanvändas så använd en brädbit, annars kan du ta spjärn direkt mot den

Krilleman
Som redan skrivet, det är ju "flera mils" avstånd mellan bakkant blandar och väggfästet!

"väntar med spänning på resultatet" :wow:

:beer:

Personligen har jag renoverat massor med lägenheter genom åren och har aldrig råkat på en 160cc blandare som "sitter fast" när man lossat M26-muttrarna. Oavsett ålder på installation!

(Och som varje röris vet så är det ju viktigt att separera mässing/Cu/RFR för att få så bra betalt som möjligt! ;))

Kurtivan skrev:
Du måste ha missförstått, det var ett jättebra förslag, du får ju in en hel bräda mellan blandaren och väggfästet.
Mitt förslag var iofs att lägga mellan muttern och väggfästet, sedan skruva. Du bör kunna få in en bit masonit eller en bit av tumstocken.

• Gilla
Erik_1972
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.