Ok, nu får ni tycka vad ni vill, om det här är lämpligt eller ej, galet eller ej. Jag bygger badrum och hustrun har lurat på mig såna däringa inbyggnadsblandare. Modellen vi köpt medför dolda skarvar i vägg och jag tänkte lösa detta med att bygga en dubbelvägg, dvs. montera väggboxen på tätskiktad vägg och sedan sätta ytterligare en vägg framför med "skvallerglipa" i botten. Väggen går bara upp i brösthöjd så det blir en liten hylla/inspektionslucka. Ungefär på samma sätt som man gör vid wc-stolens inbyggnadscistern. Men hur sjutton konstruerar jag denna väggen utan att förstöra tätskiktet. Den måste ju på något sätt reglas upp så att jag kan montera våtrumsskiva och kortla för kommoderna. Ok att skruva? Plåtreglar? :confused:

Ja, hur gör du när du sätter duschblandaren t.ex?
Normalt när man gör ett hål i tätskiktet så tar man rikligt med silikon.
Du gör lämpligen likadant när du reglar upp med plåtreglar, tycker jag, utan att ha detaljstuderat våtrumsbestämmelserna ;)

Fast duschblandaren är en helt annan sak. Den monteras med LKs väggboxar där man kommer åt rörskarven utan att bryta tätskiktet. I de väggboxar från Hansgrohe som ska användas till blandarna ser det annorlunda ut. Jo, jag tänkte att det får bli silikon. Ville bara testa på forumet först.

Vi har gjort precis som du beskriver. Jag skruvade fast reglarna genom tätskiktet på samma sätt som man gör när man hänger upp en kommod, duschdörr eller liknande. Borra hål genom tätskikt och en bit in i våtrumsgipset. I med silikon och sen skruv.
Beskrivning finns bl a på http://www.sakervatten.se/download/41-5EB13CB69B6E20DD7A42030F5936A9DC/Folder_Vatrumsvagg_2012.pdf

Sen lämnade jag en "skvallerglipa" i botten genom att helt enkelt inte foga i golv-väggvinkel en bit under kommoden.

• Gilla
Åbacka
  • Laddar…
Då kör jag på det!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.