4 319 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
dsc / teletec frågor.
ÄR ny på forumet, men har försökt använda mig av sökfunktionen och inte riktigt hittat svar på mina frågor.
Jag har enligt mycket läsande på bland annat detta forum kommit fram till att ett larm från DSC powerserie borde passa mig väldigt bra.
Jag funderar på ett paket med:
PC1616 LCD-kit - baspaket
WS8939 - trådlös fjärr
6st trådanslutna magnetkontakter/sensorer
2 st IR-deckare
2 st glaskross-sensorer
GS3100 eller GS3055
Frågetecken som jag har är:
1. Larmcentralen har ingångar för 7 trådanslutna deckare, kan jag på något sätt koppla in 2-3 magnetkontakter eller tex båda IR deckarna på en och samma linjeingång eller ej (förstår att centralenheten ej kan skilja på vilken av dom parallellkopplade deckarna som utlöses i ett sådant fall)? Kan tänka mig att motsåndet samt strömförsörjning kan bli ett problem.
2. För att få möjlighet till SMS status så krävs det att jag skaffar GS3055, för GS3100 klarar enbart upprigning till vanlig mobil som jag fattat det. Hur meddelar då gs3100 vilken sektor/deckare som har utlösts?
3. Får jag med samtlig programvara och anslutningskablage för att själv via pc kunna programera centralenheten samt GSM sändarna när jag köper dessa delar? eller måste dom köpas separat? :x
Någon som kanske har svar på dessa frågor? Jag förstår ju att jag kan blanda in trådlösa deckare/magnet kontakter för att få anslutningarna att räcka, men jag litar mer på riktigt trådförbindelse. Alternativet är ju att köpa ett extra anslutningskort för ytterligare 8 anslutningar, men då jag ej känner av behovet att veta om det är rutan till höger eller till vänster som någon öppnat så spelar det ingen roll. Det vore ju kanon om det gick att ha 2-3 magnetkontakter på samma linje. d^_^b
Tillsist så kanske någon kan ge mig förslag på en bra och prisvärd åf.
Kollar man på nätet ligger väl http://www.acist.se/, http://www.eldirekt.se/, http://www.elonline.se/ bäst i pris vad jag kan se.
/A
Jag har enligt mycket läsande på bland annat detta forum kommit fram till att ett larm från DSC powerserie borde passa mig väldigt bra.
Jag funderar på ett paket med:
PC1616 LCD-kit - baspaket
WS8939 - trådlös fjärr
6st trådanslutna magnetkontakter/sensorer
2 st IR-deckare
2 st glaskross-sensorer
GS3100 eller GS3055
Frågetecken som jag har är:
1. Larmcentralen har ingångar för 7 trådanslutna deckare, kan jag på något sätt koppla in 2-3 magnetkontakter eller tex båda IR deckarna på en och samma linjeingång eller ej (förstår att centralenheten ej kan skilja på vilken av dom parallellkopplade deckarna som utlöses i ett sådant fall)? Kan tänka mig att motsåndet samt strömförsörjning kan bli ett problem.
2. För att få möjlighet till SMS status så krävs det att jag skaffar GS3055, för GS3100 klarar enbart upprigning till vanlig mobil som jag fattat det. Hur meddelar då gs3100 vilken sektor/deckare som har utlösts?
3. Får jag med samtlig programvara och anslutningskablage för att själv via pc kunna programera centralenheten samt GSM sändarna när jag köper dessa delar? eller måste dom köpas separat? :x
Någon som kanske har svar på dessa frågor? Jag förstår ju att jag kan blanda in trådlösa deckare/magnet kontakter för att få anslutningarna att räcka, men jag litar mer på riktigt trådförbindelse. Alternativet är ju att köpa ett extra anslutningskort för ytterligare 8 anslutningar, men då jag ej känner av behovet att veta om det är rutan till höger eller till vänster som någon öppnat så spelar det ingen roll. Det vore ju kanon om det gick att ha 2-3 magnetkontakter på samma linje. d^_^b
Tillsist så kanske någon kan ge mig förslag på en bra och prisvärd åf.
Kollar man på nätet ligger väl http://www.acist.se/, http://www.eldirekt.se/, http://www.elonline.se/ bäst i pris vad jag kan se.
/A
1. Går bra att sätta flera magnetkontakter på samma slinga, i stort sett standard att göra så, går bra med deckare med, men de är mer felbenägna så jag brukar undvika det till 99%
2. Ingen aning
3. Ser inte ut så, billiga modellen kräver en riktig comport på datorn, inte alla som har det längre. Finns en dyrare modell med rs232 till usb.
Hoppas det hjälper dig något lite iaf
//J
2. Ingen aning
3. Ser inte ut så, billiga modellen kräver en riktig comport på datorn, inte alla som har det längre. Finns en dyrare modell med rs232 till usb.
Hoppas det hjälper dig något lite iaf
//J
2. DSC har riktigt tråkig uppringare på sina larm. Tror faktiskt inte du kan få den att skicka sms, utan det är uppringning med tonljud som gäller.
Om du ska ha larmet hemma så är Agility betydligt trevligare. Du kan ju köra trådbundna larmgivare på det också. Deras magnetkontakt kan man använda som universalsändare också.
3. Det är ur drygt att programmera larmet via dator, knappsatsen fungerar utmärkt. GSM-modulen behöver man bara koppla mot dator om man ska programmera de styrda utgångarna på modulen.
Om du ska ha larmet hemma så är Agility betydligt trevligare. Du kan ju köra trådbundna larmgivare på det också. Deras magnetkontakt kan man använda som universalsändare också.
3. Det är ur drygt att programmera larmet via dator, knappsatsen fungerar utmärkt. GSM-modulen behöver man bara koppla mot dator om man ska programmera de styrda utgångarna på modulen.
2) köp en tredjeparts sms-sändare, tex RC60SMS, Denna programmerar du till att skicka olika sms beroende på vilken ingång som triggats, jag har på mitt 1864 en utgång för inbrott, en för brand och en för tekniskt fel.
3) Det är urdrygt att programmera via knappsatsen, man får mycket bättre överblick i datorn (smaken är som baken
DSC-PCLINKSCW Programming Serial Cable kostar $17 på tex alarmsystemstore, när man köper den får man en länk för att ladda ner programmet.
3) Det är urdrygt att programmera via knappsatsen, man får mycket bättre överblick i datorn (smaken är som baken
DSC-PCLINKSCW Programming Serial Cable kostar $17 på tex alarmsystemstore, när man köper den får man en länk för att ladda ner programmet.
1. Larmcentralen har 6st trådbundna anslutningar + en 1 sektion på varje knappsats du installerar. Det är inga konstigheter att koppla in mer än 1 magnet eller IR på samma sektion men bör undvikas enligt mig om du vill ha ett specificerat larm det är också bättre att dela upp varsin sektion vid tex felsökning. strömförbrukningen är inga problem när det gäller mindre villalarm.
2. Mitt förslag är att skaffa en uppringning till larmcentral tex Smålands larmcentral. där finns det möjlighet att få ut allt som händer med ditt larm som ett sms, ingen kvittering krävs. kostar dock ca 50kr/mån.
3. När det gäller mindre villalarm är det mycket lättare och betyder mycket mindre krångel + att det tar 1/4 mindre tid att använda knappsats.Det är sällan att det behövs mycket programmering när det gäller en 1616.
Om du ska lägga ihop olika komponenter så rekommenderar jag att lägga ihop magneter som ligger när varandra.
2. Mitt förslag är att skaffa en uppringning till larmcentral tex Smålands larmcentral. där finns det möjlighet att få ut allt som händer med ditt larm som ett sms, ingen kvittering krävs. kostar dock ca 50kr/mån.
3. När det gäller mindre villalarm är det mycket lättare och betyder mycket mindre krångel + att det tar 1/4 mindre tid att använda knappsats.Det är sällan att det behövs mycket programmering när det gäller en 1616.
Om du ska lägga ihop olika komponenter så rekommenderar jag att lägga ihop magneter som ligger när varandra.
Klicka här för att svara