Jag har ett synbarligen enkelt problem som har börjat sätta myror i huvudet på mig.
Jag har en gjuten altan på 50m2 som på ena sidan ansluter till huset och på den andra sidan slutar en halvmeter över marken. Jag kommer riva bort ytbeläggningen så att det bara är betong kvar.
På altanen vill jag lägga klinkers. Hur fäster jag dropplåten så att vattnet garanterat rinner över den och inte under??
Visst, jag kan ju helt sonika skruva dit plåten och sedan bre över ett tunt våtskikt som jag sedan lägger plattorna på. Men dels tror jag inte plattorna längs kanten sitter kvar när de bara skiljs från plåten med ett tunt tätskikt, dels vet jag inte om det räcker som tätning för att vattnet inte ska komma under plåten.
Hur gör man??? Tacksam för alla svar!
Jag har en gjuten altan på 50m2 som på ena sidan ansluter till huset och på den andra sidan slutar en halvmeter över marken. Jag kommer riva bort ytbeläggningen så att det bara är betong kvar.
På altanen vill jag lägga klinkers. Hur fäster jag dropplåten så att vattnet garanterat rinner över den och inte under??
Visst, jag kan ju helt sonika skruva dit plåten och sedan bre över ett tunt våtskikt som jag sedan lägger plattorna på. Men dels tror jag inte plattorna längs kanten sitter kvar när de bara skiljs från plåten med ett tunt tätskikt, dels vet jag inte om det räcker som tätning för att vattnet inte ska komma under plåten.
Hur gör man??? Tacksam för alla svar!
Inte min specialitet, men kan du inte sätta plåten över klinkern och täta mellanrummet så att inte ytvatten kan blåsa in. Fukt kan då komma bakom plåten genom att vandra genom klinkerfogen, så plåten måste kunna vädra ur insidan, vilket är enkelt att fixa om man har träfasad.
Otydligt av mig. Det är alltså inte kanten mot huset det gäller, utan betongplattans kant ut mot trädgården. Det är puts på sidan så jag vill inte att vattnet bara rinner över kanten från terrassen. På något sätt måste jag få till en dropplåt längs utsidan av betongplattan.
Aha ok nu tror jag att jag fattar! Dä bör du ha en plåt som går från undersida klinker som du fäster i platan plus fixet!
Sedan fortsätter plåten ner med en droppnäsa med omslag med en vis grad som är lämplig utifrån läge. I vanliga fall 12mm lång o ca 20 grader knäck med dubbelt omslag. Hoppas de hjälper dig!
Sedan fortsätter plåten ner med en droppnäsa med omslag med en vis grad som är lämplig utifrån läge. I vanliga fall 12mm lång o ca 20 grader knäck med dubbelt omslag. Hoppas de hjälper dig!
De är hel och hållet okej sålänge du fäster in plåten! Hur lång sträcka pratar vi om?
Klicka här för att svara

