Jag får inte riktigt ihop tjockleken på drevningen.
https://www.bauhaus.se/media/pdf/glasullsremsa_paroc.pdf
Jag har (kommer ha) ca 10-15 mm runt mitt fönster för drevning. Drevremsan är 22mm och ska vikas dubbel och tryckas in. Blir det verkligen bra att trycka in 2x22mm i en springa som är 10-15mm?
/D
https://www.bauhaus.se/media/pdf/glasullsremsa_paroc.pdf
Jag har (kommer ha) ca 10-15 mm runt mitt fönster för drevning. Drevremsan är 22mm och ska vikas dubbel och tryckas in. Blir det verkligen bra att trycka in 2x22mm i en springa som är 10-15mm?
/D
Det kommer säkert gå.D Derbyboy skrev:
Kan dock rekommendera expanderande fönsterdrev.
Det är en remsa på rulle, som är ca 3mm tjock, som när man ta bort tejpen och monterar sväller upp till 30mm efter ca 1-2 timmar beroende på temperatur.
Enligt monteringsanvisning så behövs det endast drevas från ett håll, sen är det klart.
Produkter som diskuteras: "fönsterdrev"
Fönsterdrev
Material för att täta mellanrummet mellan fönsterkarmen och bågen eller mellan fönsterkarmen och väggen. Detta görs för att förhindra kalluft, fukt och ljud från att tränga in i rummet samt för att förbättra energieffektiviteten i
Läs mer
Kör på vanligt 50 drev. Sen drevar man från både in- och utsida. Hur du sen tätar in- och utvändigt beror på hur dina väggar ser ut i övrigt. Det vanliga är att man fogar eller tejpar mellan karm och diffusionsplast. Då lägger man ofta en bottningslist för att det inte ska gå för mycket fog. Man kan också använda plastat drev istället, men det blir såklart inte lika bra. Utvändigt beror det på vad du ska ha för smygar. Ibland fogar man bara om man t.ex. har tegel- eller putsfasad. Annars sätter man smygplåtar eller smygbrädor/lister.D Derbyboy skrev:
Tack allihopa!
Jag ar en pall med elitfönster påväg in och det bara snurrar i huvudet hur jag ska få till det.
Min fasad består av asfaboard som är spikad på väggreglarna. Fönstret (de gamla) sitter i liv med asfaboarden och sedan sitter fasadplankan över drevspringan en bit ut på fönstret. Jag har alltså ingen luftspalt i min fasad. Det sitter någon form av tjärpapp på varma sidan av regeln. Reglarna är 150mm.
Jag har monterat bort ett gammalt fönster.
Min plan är att skippa sekundärtätning.
Ställa dit fönstret på samma ställe som det gamla, dvs i liv med asfaboarden.
Dreva från utsidan med vanligt drev, dvs
Dreva från insidan med vanligt drev, dvs ej plast
Tejpa med difföppen tejp på utsidan.
Sätta bottningslist och fog på insidan.
Jag ar en pall med elitfönster påväg in och det bara snurrar i huvudet hur jag ska få till det.
Min fasad består av asfaboard som är spikad på väggreglarna. Fönstret (de gamla) sitter i liv med asfaboarden och sedan sitter fasadplankan över drevspringan en bit ut på fönstret. Jag har alltså ingen luftspalt i min fasad. Det sitter någon form av tjärpapp på varma sidan av regeln. Reglarna är 150mm.
Jag har monterat bort ett gammalt fönster.
Min plan är att skippa sekundärtätning.
Ställa dit fönstret på samma ställe som det gamla, dvs i liv med asfaboarden.
Dreva från utsidan med vanligt drev, dvs
Dreva från insidan med vanligt drev, dvs ej plast
Tejpa med difföppen tejp på utsidan.
Sätta bottningslist och fog på insidan.
Gå in på en Bygghandel och få en broschyr på hur man byter och monterar fönster. Den finns också för nedladdning.
https://www.byggbeskrivningar.se/pdf/Broschyr-Byta fönster-SvensktTrä-Byggbeskrivningar.ashx?File=8843&Doc=Broschyr
https://www.byggbeskrivningar.se/pdf/Broschyr-Byta fönster-SvensktTrä-Byggbeskrivningar.ashx?File=8843&Doc=Broschyr
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Tack Leif, jag har läst och läst, laddat hem och läst, frågat osv. Jag kanske har för mycket information för att kunna sålla 
Ovanstående bild överenstämmer inte med Elitfönsters montersinganvisning.
Ovanstående bild överenstämmer inte med Elitfönsters montersinganvisning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det du har ringat in är den minst 15 mm luftspalt obruten runt hela fönstret, där den yttre luften skal kunna ventilera bort eventuella inträngande regn vid storm.
Men du kan vara lugn, det är mindre än 10% av dom firmorna som byter fönster som vet och tar hänsyn till denna detalj.
Men du kan vara lugn, det är mindre än 10% av dom firmorna som byter fönster som vet och tar hänsyn till denna detalj.
@Leif i Skåne härliga tider!!!
Då tror du på min idé?
1) Min plan är att skippa sekundärtätning.
2) Ställa dit fönstret på samma ställe som det gamla, dvs i liv med asfaboarden.
3) Dreva från utsidan med vanligt drev, dvs ej plast dubbelvikt 22x50mm
4) lämna en spalt på 15mm runt om hela fönstret
5) Dreva från insidan med vanligt drev, dvs ej plast dubbelvikt 22x50mm
6) Tejpa med difföppen tejp över drevspringan/karm/asfaboard på utsidan. Det innebär att luftkanalen (15mm) hamnar innanför tejpen.
7) Sätta bottningslist och fog på insidan.
8) Fira med saft
Då tror du på min idé?
1) Min plan är att skippa sekundärtätning.
2) Ställa dit fönstret på samma ställe som det gamla, dvs i liv med asfaboarden.
3) Dreva från utsidan med vanligt drev, dvs ej plast dubbelvikt 22x50mm
4) lämna en spalt på 15mm runt om hela fönstret
5) Dreva från insidan med vanligt drev, dvs ej plast dubbelvikt 22x50mm
6) Tejpa med difföppen tejp över drevspringan/karm/asfaboard på utsidan. Det innebär att luftkanalen (15mm) hamnar innanför tejpen.
7) Sätta bottningslist och fog på insidan.
8) Fira med saft
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden