Byggahus.se
Jag får inte riktigt ihop tjockleken på drevningen.

https://www.bauhaus.se/media/pdf/glasullsremsa_paroc.pdf

Jag har (kommer ha) ca 10-15 mm runt mitt fönster för drevning. Drevremsan är 22mm och ska vikas dubbel och tryckas in. Blir det verkligen bra att trycka in 2x22mm i en springa som är 10-15mm?

/D

Narren666
D Derbyboy skrev:
Jag får inte riktigt ihop tjockleken på drevningen.

[länk]

Jag har (kommer ha) ca 10-15 mm runt mitt fönster för drevning. Drevremsan är 22mm och ska vikas dubbel och tryckas in. Blir det verkligen bra att trycka in 2x22mm i en springa som är 10-15mm?

/D
Det kommer säkert gå.

Kan dock rekommendera expanderande fönsterdrev.

Det är en remsa på rulle, som är ca 3mm tjock, som när man ta bort tejpen och monterar sväller upp till 30mm efter ca 1-2 timmar beroende på temperatur.
Enligt monteringsanvisning så behövs det endast drevas från ett håll, sen är det klart.

Men enligt monteringsanvisningarna till Elitfönster så är det både drev och fogremsa.

Det blir ju en sluten ficka utan diffusion då.

Drevet du länkar till är 80 mm brett och det blir sannolikt för mycket för 10 mm drevspalt. Man brukar ha 50-drevet när det är 10-15 mm runt fönstret. Då fungerar det bra att trycka in två stycken.

Blir väl inte tjockare med 80 istället för 50?

D Derbyboy skrev:
Blir väl inte tjockare med 80 istället för 50?
Du saknar djup att trycka in drevet i och då är det bättre med ett drev som inte är lika brett.

Men karmen är ju 115 mm?

dubbelvikt 80mm borde bara fylla ut 40+40mm

D Derbyboy skrev:
Men karmen är ju 115 mm?

dubbelvikt 80mm borde bara fylla ut 40+40mm
Kör på vanligt 50 drev. Sen drevar man från både in- och utsida. Hur du sen tätar in- och utvändigt beror på hur dina väggar ser ut i övrigt. Det vanliga är att man fogar eller tejpar mellan karm och diffusionsplast. Då lägger man ofta en bottningslist för att det inte ska gå för mycket fog. Man kan också använda plastat drev istället, men det blir såklart inte lika bra. Utvändigt beror det på vad du ska ha för smygar. Ibland fogar man bara om man t.ex. har tegel- eller putsfasad. Annars sätter man smygplåtar eller smygbrädor/lister.

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Tack allihopa!

Jag ar en pall med elitfönster påväg in och det bara snurrar i huvudet hur jag ska få till det.

Min fasad består av asfaboard som är spikad på väggreglarna. Fönstret (de gamla) sitter i liv med asfaboarden och sedan sitter fasadplankan över drevspringan en bit ut på fönstret. Jag har alltså ingen luftspalt i min fasad. Det sitter någon form av tjärpapp på varma sidan av regeln. Reglarna är 150mm.

Jag har monterat bort ett gammalt fönster.

Min plan är att skippa sekundärtätning.

Ställa dit fönstret på samma ställe som det gamla, dvs i liv med asfaboarden.

Dreva från utsidan med vanligt drev, dvs
Dreva från insidan med vanligt drev, dvs ej plast

Tejpa med difföppen tejp på utsidan.

Sätta bottningslist och fog på insidan.

Redigerat:
Tack Leif, jag har läst och läst, laddat hem och läst, frågat osv. Jag kanske har för mycket information för att kunna sålla :)

Ovanstående bild överenstämmer inte med Elitfönsters montersinganvisning.

Schematisk illustration av fönsterinstallation med en markerad detalj, ej enligt Elitfönsters anvisningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detaljerad illustration av fönsterinstallation som inte följer Elitfönsters montageanvisning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det du har ringat in är den minst 15 mm luftspalt obruten runt hela fönstret, där den yttre luften skal kunna ventilera bort eventuella inträngande regn vid storm.
Men du kan vara lugn, det är mindre än 10% av dom firmorna som byter fönster som vet och tar hänsyn till denna detalj.

@Leif i Skåne härliga tider!!!

Då tror du på min idé?

1) Min plan är att skippa sekundärtätning.

2) Ställa dit fönstret på samma ställe som det gamla, dvs i liv med asfaboarden.

3) Dreva från utsidan med vanligt drev, dvs ej plast dubbelvikt 22x50mm

4) lämna en spalt på 15mm runt om hela fönstret

5) Dreva från insidan med vanligt drev, dvs ej plast dubbelvikt 22x50mm

6) Tejpa med difföppen tejp över drevspringan/karm/asfaboard på utsidan. Det innebär att luftkanalen (15mm) hamnar innanför tejpen.

7) Sätta bottningslist och fog på insidan.

8) Fira med saft

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Låter rimligt. De flesta är dock inte så noga vid fönsterbyte utan kör på enbart drev.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.