Jag har en dräneringspump i fördelningsbrunnen som helt plötsligt har börjat lösa ut jordfelsbrytaren.
Den har inte varit inkopplad hela tiden då det inte behövts, utan ca 1g/2 veckor.
Nu är det väldigt fullt i brunnen, och pumpen löser ut JFB oavsett vart jag sätter den.
Det märkliga är att den kan sitta i pannrummet på en 6A säkring i ca 15 min, men kopplar jag i samma uttag som tvättmaskinen sitter, så löser JFB direkt.
Hål på kabeln?
Ringer man elektriker eller rörmokare?
Ingen aning om en elektriker vill komma och gröta i en fördelningsbrunn om man säger så...
Den har inte varit inkopplad hela tiden då det inte behövts, utan ca 1g/2 veckor.
Nu är det väldigt fullt i brunnen, och pumpen löser ut JFB oavsett vart jag sätter den.
Det märkliga är att den kan sitta i pannrummet på en 6A säkring i ca 15 min, men kopplar jag i samma uttag som tvättmaskinen sitter, så löser JFB direkt.
Hål på kabeln?
Ringer man elektriker eller rörmokare?
Ingen aning om en elektriker vill komma och gröta i en fördelningsbrunn om man säger så...
En motor bör väll aldrig gå över en jordfelsbrytare?
Viss isoleringsförsämring i lindningen kan väll ge störningar som jordfelsbrytaren löser på.
Men börja med att kolla kablaget.
Viss isoleringsförsämring i lindningen kan väll ge störningar som jordfelsbrytaren löser på.
Men börja med att kolla kablaget.
Isoleringen till elkabeln hade nötts sönder. Det är dock märkligt att jag kunnat köra pumpen fram tills för en vecka sen, då det ser ut som om att det varit så i flera år. Eller kan kabeln ha brunnit i brunnen?! (No pun intended)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns absolut inte någon anledning att koppla motorn utanför JFB. Speciellt inte när den ansluts med stickpropp (eftersom det inte får finnas nyinstallerade uttag som inte är skyddade av JFB). Däremot kan man argumentera att den ska ligga på en egen JFB (eller PSA) så att den inte tar med sig annat. Jag skulle vilja påstå att just denna typ av installation med pump och kabel i vatten är extra viktigt att ha över JFB. Om man är orolig att det ska bli för mycket vatten i brunnen så får man övervaka just det.
Klicka här för att svara
