Hej på er! Tänker i sommar dränera huset. Har lite frågor då jag kommer göra det mesta arbetet själv. Är utbildad grävmaskinist men har aldrig gjort en dränering i praktiken, bara läst hur det görs i teorin. Jag vet att det bästa är att leja bort hela jobbet men då det finns en massa tusenlappar att spara in så känns det som en bra idé att göra det själv. Har pratat med ett par proffs och fått lite input så tänkte bolla frågan här med. Huset är en enplansvilla med källare som är delvis uppvärmd, storlek enligt bild. Grävdjup ca 2m runt om. Dagvattensystem anslutet till kommunala systemet.
Nu till frågorna:
1. Tänker sätta Isodrän edyl. Ska jag köra 2 lager isodrän eller 1 lager/markisolering och fiberduk? (fick detta tips av en entreprenör) För/nackdelar?

2. Sitter platonmatta nu, gjordes på 80-talet någon gång. Vet ej om den är tjärad men fått input att låta tjäran sitta samtidigt som tex Isodräns instruktion säger ta bort. För/nackdelar? Tips på bra sätt ta bort tjäran utan att dräpa sig i svett?

3. Ska köra makadam 8/16 som ledningsbädd för dräneringsrören. Är det någon fördel att vibra ihop? Om det ej går ansluta dräneringen till kommunala systemet tänker jag leda bort så långt det går och gräva en djupbrunn med makadamfyllning.

4. Kommer byta pumpbrunn till dagvattnet men är det absolut nödvändigt med dräneringspump? Sitter ingen i den gamla och det verkar ha funkat i de 40+ år den funnits där.

Är det något mer tips och tricks ni kan dela med er samt vad jag bör tänka på i övrigt? Kommer hyra en 5,5-tons grävare
så den bör med råge räcka för detta.

Tack på förhand!

• Satellitbild av enplansvilla med utmärkta mått för planerad dränering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.