Hej!

Vi har ett gammalt egnahemshus från 20-talet med källare som behöver lite kärlek. Nu har det kommit till framsida trädgård.
Vi har några rosor som vi tänkte gräva bort som står mot fasaden, då de är sjuka och fula. Tanken är sen att plantera buskar fast en bit från fasaden istället för säkerhets skull.
Frågan är om hur vi fyller igen efter rosorna och om vi i samma veva borde dränera längs med den sidan när vi ändå håller på? Vi har fukt i källaren såklart men jag upplever inte att vi har ett fuktproblem. Källaren har en tvättstuga som vi renoverade för 2 år sen och långs med väggen där vi ska plantera om har vi ett rum som används av övernattande gäster och häng för barnen. Väggen är rätt kallt och färgen släpper lite och det är lite utfällningar längs mot golvet men det är inget stort problem. Hade ni planterat om utan att dränera? Det verkar ju ändå råda en balans som man kanske inte ska rubba...?

Fattar jag rätt så är huset från typ 1920.

Oavsett så har marken under den källaren s a s satt sig.

Jag skulle nog vara försiktig med att gräva strax intill.

Men att lägga dräneringssslang med fall runt om hela grunden, lägre än grundens nederkant borde vara en bra åtgärd.

Men då kanske 0,5 till en meter från grunden, för att inte påverka materialet under plattan, som lär ha satt sig ordentligt.
Några dm singel ovanför dräneringsslangen gör det lättare för markvatten att leta sig in i dräneringsslangen.
Bäst blir det om allt hamnar på frostfritt djup.

Så ska det vara avrinning för dräneringen också.

Själv har jag lagt markrör hela vägen ned i en slänt, frostfritt, som takets stuprör med lövsavskiljare är kopplade till. Allt takvatten dräneras bort.

Kanske det räcker att dränera bort ytvatten från marken närmast huset, så detta inte ligger mot husgrunden?

- Hoppas att fler kommer med förslag, ideer och synpunkter.

• Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.